Ga naar inhoud

Jaguar XFR in aanval met 510 PK


IvoZ3

Aanbevolen berichten

De Jaguar XFR is los

Uitgegeven: 9 januari 2009 22:56

Laatst gewijzigd: 9 januari 2009 22:56

AMSTERDAM - De Jaguar XFR is los en hij heeft de BMW M5 en consorten als voornaamste prooien. Daarvoor heb je flink wat pk’s nodig. De XFR peurt er 510 uit zijn nieuwe 5,0-liter supercharged V8.

Als sinds de komst van de XF gonst het van de geruchten over een supersnelle variant er van. Dat is deze XFR. Hij heeft een vermogen van 510 pk dat komt uit een nieuwe 5,0-liter supercharged V8. Die levert maximaal 625 Nm trekkracht.

windowslivewriterjaguarbi5.jpg

Ten opzichte van de oude 4,2-liter supercharged V8 is het vermogen van 23 procent toegenomen en het koppel met twaalf procent. De kracht wordt op de achterwielen overgebracht middels een handgeschakelde zesbak met een speciaal ontwikkelde koppeling die tegen al die brute kracht is opgewassen.

Het levert een sprinttijd op van 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is netjes begrensd op 250 km/u. Als verbruik geeft Jaguar 12,5 liter per honderd kilometer op. Wat nou, energielabel en slurptaks?

Stuurinrichting

De XFR onderscheidt zich verder van zijn mindere broeders door een actief dempingsysteem en een aangepaste stuurinrichting. Ook de remmen zijn aan de krachtkuur aangepast. De aanpassingen aan de carrosserie zijn netjes gehouden.

Met name de grote extra luchtinlaten aan de voorzijde vallen op en er is een bescheiden bespoilering rondom; onder meer zit er eentje op de achterklep. De R-versie verraadt zich in het dagelijkse verkeer door zijn vier uitlaatpijpen. De XFR staat op 20 inch wielen en verder is het opvallend dat er nieuwe zijspiegels zijn met LED-richtingaanwijzers.

Accenten

Binnenin zijn er vele aluminium accenten en sportstoelen met het R-logo. Wie kijkt op de snelheidsmeter, vergeet nooit dat hij met een supercharged Jaguar onderweg is. De XFR is maar leverbaar met acht exterieurkleuren: Ultimate Black, Indigo, Liquid Silver, Lunar Grey, Porcelain, Botanical Green, Kyanite Blue en Salsa.

Hoewel de XFR prachtig past in de Jaguar-historie, vragen wij ons intussen af wat er met het historisch verplichte British Racing Green is gebeurd.

© Autoweek

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Indrukwekkende specs maar dat uiterlijk :stupid:

Weet je zeker dat het geen plaatje van een SangYong of zoiets is?

Vroegah had het toch meer karakter :lol:

jaguar-xke-series-3-v-12-8.jpg

jaguarxj6ls02.jpg

En Aston Martin is een voorbeeld van moderne auto's maken maar toch het originele karakter behouden

Aston-Martin-DB9-SA-Speed-1280x960.jpg

Link naar reactie

De concept vond ik erg geslaagd, maar het productiemodel hebben ze met een paar kleine dingen zo ontzettend verpest. Die designafdeling moet daar wel van balen. Teken je een prachtige kar, die ook als (prima te maken) concept erg geslaagd was, en dan komt er dit van de band rollen.

Link naar reactie

Doe mij dan toch maar zonder twijfel de fünfer in ///M-versie... Ziet er 100 keer zo sportief uit. (imho)

En Aston Martin is een voorbeeld van moderne auto's maken maar toch het originele karakter behouden

Aston-Martin-DB9-SA-Speed-1280x960.jpg

Absoluut! :lol:

Mijn broer werkt als mechanicien bij de Aston-invoerder in België... Telkens hij de foto's laat zien van op z'n werk loop ik te kwijlen :schater:

Hopelijk komt hij me nu snel maar es oppikken om een ritje te gaan doen :stupid: (en als ik mag kiezen dan nog liefst in de DBS...)

Link naar reactie
Lijkt me een leuke baan <_< Dat is toch leuker dan aan een Opel zafira sleutelen. (ik noem maar iets willekeurigs) :schater:

Ja, hij mag zelfs mee naar de races in het buitenland waar hun A.M. N24 ingezet wordt, om daar aan de wagen te sleutelen tussen de races... :thumbup:

Alleszins leuker dan dat pennenlikken dat ik hier heel de dag zit te doen :blink:

Link naar reactie

de Jag ziet er goedkoop uit, maar dat zal die wel niet zijn.... Ik vind de oude jaguars ook mooier en inderdaad, Aston Martin weet ook nu nog moderne en toch stijlvolle modellen te maken!

Hard gaan kan inderdaad goed met een impreza, maar wie vind die mooi??? :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.