Ga naar inhoud

Eisenmann van SV --> DV


///Maikel

Aanbevolen berichten

Hoi,

Daar ik normaalgezien binnen afzienbare tijd de :newblush: ZEER :thumbup: gelukkige eigenaar wordt van een prachtige Eisenmann SS had ik nog even volgende vraag.

Ondertussen is de Eisenmann geplaatst! <_<

De uitlaat komt onder een 2.8 single vanos vandaan. De mijne heeft een dubble vanos. Dit past 1/1 mits er een flensje wordt gelast op het afgezaagde uiteinde aan de katalysator. Zie enkele posts verder voor de volledige uitleg :thumbup:

Wederom van harte bedankt voor de deskundige hulp :birthday:

Greeeeets :party:

Maikel

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De uitlaat loopt vanaf de kat., niet enkel de demper.

Voor zover ik weet heeft een dubbele vanos twee kats. Of dit zonder las- en flexwerk gaat passen :birthday:

Check deze pagina voor de single vanos exhaust line

MTI4MTI0X3A=.png

en deze voor de dubbel vanos

MTIzMTc3X3A=.png

Als ik het zo zie is er ook maar 1 kat op een dubbel vanos. Er was iets anders aan de uitlaat. (Ik kon destijds ook niet de supersprint van MartinvH op mijn single vanos gebruiken :newblush: )

Link naar reactie
Als ik het zo zie is er ook maar 1 kat op een dubbel vanos. Er was iets anders aan de uitlaat. (Ik kon destijds ook niet de supersprint van MartinvH op mijn single vanos gebruiken :thumbup: )

Dus de katalysator zou geen probleem mogen geven?... :newblush: Sorry, ik ben nogal een leek wat techniek en ontleden van bovenstaande tekeningen betreft... :birthday:

Link naar reactie
Dus de katalysator zou geen probleem mogen geven?... :newblush: Sorry, ik ben nogal een leek wat techniek en ontleden van bovenstaande tekeningen betreft... :birthday:

Ik zou even afwachten tot de forummers met ECHTE kennis ook hun gedachten plaatsen. Ik ben ook geen techneut. :thumbup:

Zoals gezegd: ooit heb ik gekeken of een dubbel-vanos supersprint op mijn enkel-vanos 2.8 zou passen. Dit was niet mogelijk, vanwege dat er op de enkel-vanos iets anders was in het uitlaat systeem.

Ik zou iig even afwachten tot je een fatsoenlijk uitsluitsel hebt of het gaat passen voor je op en neer gaat rijden om het ding op te halen.

Link naar reactie

Ieman die nog wat verduidelijking kan brengen? :ok:

Zou in het slechtste geval de demper alleen wel te plaatsen zijn?

Link naar reactie

De getoonde tekeningen tonen het gedeelte vóór de kat; het gaat uiteraard om de 'rear silencer'.

Als je die op de OEMsite bekijkt zie ik daar geen grote verschillen of ik heb verkeerd gekeken?

Link naar reactie

Ben zo vrij geweest om een mailtje te sturen naar Eisenmann zelf :ok:

Wat ik eruit opmaak is dat de demper sowieso zal passen, mits lichte aanpassingen aan de steunpunten? :wub:

Mark, wat het overige gedeelte betreft, vinden we wel een oplossing. Suggesties zijn steeds welkom :smart:

Dit was hun antwoord:

Dear Mr. De Schutter,

thanks very much for your e-mail. If you have a RACE muffler for the Z3 2.8l, you can install it to both engines. There is no difference at the back box itself. But the brackets and fastners are different! If you are trying to install a muffler designed to fit to the Single Vanos model to a Double Vanos model or vice a versa, you have to modify the fastners and brackets. For your car, we do only offer the back box. We do not have a complete cat back system.

With the best regards

Sven Johann

(Sales director)

En dit was mijn vraag...

I am interested in installing an EISENMANN SS exhaust on my BMW Z3 2.8, dating from 02/99.

I have one question though. My Z3 is a DOUBLE VANOS model. Does this need a different exhaust to when it would be a Single Vanos model?

The plan is to install a complete line starting from the catalyser.

Thank you very much for this information.

Kind regards,

Maikel De Schutter

Link naar reactie
There is no difference at the back box itself. But the brackets and fastners are different!

Dat was ook wat ik had begrepen. De Eisenmann van Marc heeft een "schroef-aansluiting" om aan de uitgang van de kat te verbinden (onder nummers "4" en "5" op deze tekening)

MTI4MTI0X3A=.png

Terwijl Maikels double vanos kat met klemmen vastzit aan de verdere uitlaat. (bij nummer "3")

MTIzMTc3X3A=.png

Niet onmogelijk als je dat schroefstuk eerst verwijderd. De flex er maar in? :ok:

Link naar reactie

Bedankt Ruud!

Van jou kan je bijna altijd een reply verwachten, geweldig :smart:

Ik denk wel dat dit moet lukken mits enkele aanpassingen. We zullen het erop wagen! :ok:

Link naar reactie
toch wel netjes die after sales bij Eisenmann :ok:

Alleszins toch de duitse site. De britse daarentegen... :wub:

Maar deze persoon heeft alleszins zijn credits verdiend! :smart:

Link naar reactie

Klopt; de mijne heeft een schroefaansluiting aan de katalystor, evt. met een flex aan te passen om passend te maken voor DV.

''There is no difference at the back box itself''- dat dacht ik al, goede aftersales service van Eisenmann zo'n snelle reactie!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hoi iedereen,

Gisteren 27/12/08 is de Eisenmann SS, die ik overkocht van Mark uit Velp, onder mijn ZZZ geplaatst!

Mark beloofde me dat het geluid van de uitlaat ongelooflijk zou zijn en..... hij heeft niet gelogen B)

Wat een geroffel komt er uit die 2 mooie pijpjes! :wub:

Aanvankelijk was er nog even twijfel of alles wel mooi zou passen (zie posts hierboven) omdat de uitlaat van een 2.8 single vanos afkomt. Ikzelf heb een double vanos en die heeft een iets andere uitlaatlijn. Van belang voor mij was het stuk van de uitlaatlijn vanaf de katalysator.

Bij een single vanos ziet dat er zo uit. Bij item 4&5 zie je dat de verdere uitlaat wordt vastgeschroefd.

singlevanosexhlinemh3.png

Bij een double vanos ziet het er zo uit. Hier zou de verdere uitlaat met een klem moeten vastzitten. Bij mij was dit echter niet het geval zoals de foto's zullen uitwijzen :blink:

doublevanosexhlinexz6.png

Indien ik de volledige uitlaat van Mark wilde plaatsen, moesten we dus een oplossing zien te bedenken voor de aansluiting vanaf de katalysator.

Mark liet me weten dat Ben Brouwers (ook een forummember) de uitlaat destijds bij hem geplaatst had, en dat hij daar zeer tevreden van was. Ben is een professionele lasser met zijn eigen firma BB Totaaltechniek te Koedijk.

En ik moet eerlijk toegeven, Ben weet wat hij doet... Hij is precies, grondig en nauwgezet. Een echte aanrader! :angry:

Dus, na alle raad van jullie hier op het forum besloten om de Eisenmann over te nemen van Mark! Gisterenmiddag met 2 wagens naar Velp vertrokken (zo'n 160km van waar ik woon) om de uitlaat op te halen. Uiteraard met Mark even stilgestaan bij onze ZZZ'tjes, en daarna meteen weer doorgereden naar Koedijk. Nog eens een geweldige 150km in het zonnetje B)

Daar aangekomen de wagen op de brug gezet bij Ben, zodat hij eens kon bekijken wat de mogelijkheden waren.

1003381aa8.jpg

Aangezien onze Belgische technische keuring lekker streng is wat 'tuning' betreft :muur: wilde ik absoluut de mogelijkheid behouden om mijn originele uitlaat terug te plaatsen zou dat nodig blijken. Dit in het achterhoofd houdend, besloot Ben om de originele pijp door te zagen op een 15-tal cm na de katalysator. Zo kon hij een flens lassen aan de kant van de kat waardoor we eigenlijk een schroefverbinding maken zoals dat het geval is bij de single vanos modellen. :angry:

Hier zie je trouwens de originele pijp vertrekken vanaf de kat, en zoals eerder aangehaald, zijn er dus geen klemmen aanwezig... :rolleyes:

1003383qp1.jpg

De pijp doorgezaagd... Mijn ZZZ'tje is gewond! :lol:

1003384mm2.jpg

En al helemaal zonder auspuff... Akeligggggg...

1003385xy8.jpg

Na het nodige laswerk kon Ben zonder moeite de Eisenmann monteren! Lekkerrrrrrr....

1003386me1.jpg

En, op het afgezaagde uiteinde aan de originele uitlaat staat nu ook een flens. Hierdoor kan ik nu 1 op 1 de Eisenmann vervangen door de originele uitlaat en vice versa :thumbup:

1003397pm5.jpg

Goed gedaan Ben!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.