Ga naar inhoud

Auto startte niet: probleem met olie


__c0__

Aanbevolen berichten

Hallo,

Afgelopen weekend heb ik geprobeerd de familie van m'n vriendin te imponeren met m'n Z4. Dat ging best goed, tot gisterenavond en hadden ze iets om te lachen ("zo'n auto en dan loopt ie niet")

Ik startte de auto, maar deze sloeg direct af. Ik heb nog wat pogingen gedaan om de motor aan de gang te krijgen maar zonder succes. In eerste instantie zocht ik het probleem bij de accu, maar omdat alles verder functioneerde (xenon verlichting brandde volscherp) viel dat al snel af. Omdat ik verder geen autotechnicus ben en niet ga zitten kloten als ik niet zeker van de zaken bent maar de ANWB gebeld.

Die arriveerde na een uurtje gewacht te hebben. De goede man stapt uit, vraagt of ik nog een keer wil proberen en hoort kennelijk al direct bij de eerste poging wat het probleem is. "Gewoon blijven starten met het gas vol open". Dat heb ik vervolgens gedaan, een hoop gesputter maar langzaam maar zeker (seconde of 15/20) sloeg de motor met een vertrouwd geluid aan en liep vervolgens als een zonnetje. Ik ben daarna met 170 naar huis gepeerd over de A67 zonder problemen. :thumbup:

Nu de vraag hoe dit kon. Volgens de ANWB monteur is dit een euvel wat bij de moderne auto's vaker voorkomt. De motor is koud en daardoor is de olie wat dikker. Op het moment dat je dan wilt starten en de inlaatkleppen open gaan blijven deze door de te dikke olie hangen. Gevolg is dat bij de compressieslag de brandstof ontsnapt en er dus geen compressie is en het geheel dus niet op gang komt.

Is dit bij jullie een bekend iets? Ligt het wellicht aan de soort olie oid? De man van ANWB haalde bij deze vraag z'n schouders op maar was enkel bekend met het probleem op zich (en gelukkig de oplossing op dat moment).

Goed, op feestjes hebben ze weer iets om over te lachen. Ik ben al lang blij dat er niet iets serieus aan de hand was. Maar als iemand dit bekend in de oren klinkt en een oplossing heeft dan hoor ik het graag! Bedankt alvast!

Het betreft overigens een 3.0i uit 2003.

Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

het is natuurlijk wachten op de flauwe grappen dat plastische chirurgie de oplossing is, maar om je verder valide punt met een technische vraag over startproblemen gerelateerd aan dikke olie (bij 7 graden boven nul) niet te laten vervallen tot een non-topic verbied ik hierbij eenieder deze grappen uit te halen.

MVG uw vriendelijke buurt-Shrike

Link naar reactie

Ik heb dit probleem met mijn 5 serie benzine motor 2 x gehad.

Bij mij was de motor "verzopen" .

Ik had de auto met koude motor even verplaatst , of te wel gestart 5 m gereden en weer uit.

Een uur later wilde ik weer starten en de motor sloeg direct af .

Niet meer te starten .....

inderdaad gaspedaal vol ingetrapt houden en doorstarten ( slecht hoor voor de startmotor)

pruttel pruttel boem boem pruttel pruttel .... en bleef maar net lopen

Gas los .... net lopen > bijna geen gasreactie

daarna ca 1 min later liep die beter > zodat ik kon wegrijden

Ik heb een collega die ook een 5 serie heeft en heeft hier ook eens last gehad

Hij had de tip >> zekering van de brandstof pomp ff eruithalen

starten en als de motor loopt de zekering weer terug plaatsen.

Link naar reactie

Gasbel in de brandstof leiding ( ook wel vapourlock genoemd) onstaat bij een warme / hete motor als de motor even wordt afgezet.

De brandstof leiding wordt dan door de motorblok warmte ( de auto heeft geen rijwind koeling meer) opgewarmt.

Hierdoor kan de benzine in de leiding zodanig verwarmd worden dat deze overgaat in de dampfase.

Zeker als de brandstofpomp bij de motor zit.

De motor krijgt geen brandstof en start niet >> ff af laten koelen (15 met MOTORkap open )

Daarna zal hij wel starten

Volgens mij heeft BMW daar geen last van.

Ik dacht dat de brandstofpomp bij de tank zit en niet bij de motor

Link naar reactie
Ik had de auto met koude motor even verplaatst , of te wel gestart 5 m gereden en weer uit.

Een uur later wilde ik weer starten en de motor sloeg direct af .

Okee, dit is bij mij dus exact zo, alleen zat daar een dag tussen. Ik heb de auto met koude motor zaterdag een paar meter verplaatst omdat ze op het veld waar hij stond wilde gaan voetballen.

Goed, mocht het ooit nog eens voorkomen dan weet ik in ieder geval wat er op dat moment te doen valt om hem weer aan de gang te krijgen.

Bedankt!

Link naar reactie

Heel toevallig had ik dit zelfde euvel gisteren bij de Captiva (3.2liter/V6) van mijn vrouw.

Ik verdenk mijzelf er echter van dat ik de contactsleutel te vroeg heb losgelaten zodat de motor niet echt aangeslagen was.

(Er zaten 3 ruziende kinderen op de achtebank, dat maakte nogal wat herrie...).

Maar goed, bij mij werkte het 'volgas starten' juist niet.

Ik merkte dat bij het starten zonder het gaspedaal in te trappen, één cilinder heel voorzichtig mee ging doen.

Na nog langer doorstarten bleef de motor heel voorzichtig op één cilinder lopen.

Zodra ik een beetje gas gaf sloeg alles weer af.

Nogmaals geprobeerd en toen kwam er een 2e cilinder bij enz. enz.

Langzaam het gaspedaal ingetrapt en alles functioneerde weer als voorheen.

(Behalve dan een paar flinke witte rookwolken achter de auto.)

Verder nergens meer last van gehad.

Ik hoop dat het bij een éénmalige storing zal blijven.

Link naar reactie

Ik zit er net aan te denken....

Ik had de auto de dag ervoor ook even een klein stukje verplaatst.

Zal het daar dan toch aan liggen.....

Voortaan de auto maar even laten draaien voor hem weer af te zetten !!!

Link naar reactie
Nu de vraag hoe dit kon. Volgens de ANWB monteur is dit een euvel wat bij de moderne auto's vaker voorkomt. De motor is koud en daardoor is de olie wat dikker. Op het moment dat je dan wilt starten en de inlaatkleppen open gaan blijven deze door de te dikke olie hangen. Gevolg is dat bij de compressieslag de brandstof ontsnapt en er dus geen compressie is en het geheel dus niet op gang komt.

.... En nog even de 3e post in dit topic.... (lekker voor mijn post count!!)

Van dit verhaal geloof ik trouwens ook niets.

Iedere klep is uitgerust met een flinke klepveer.

Die is heus wel sterk genoeg om de steel door een beetje 'dikke' olie te drukken.

Wat betreft de hydraulische klepstoters. Deze kunnen door slijtage na verloop van tijd een beetje gaan 'doorlekken'.

Dat wil zeggen dat de klepstoter van de kleppen welke bij stilstand geopend zijn langszaam leeglopen als gevolg van de veerdruk van de klep. De klep zal dus heel langszaam sluiten.

Wanneer je de auto start, hoor je dan eerst een beetje de kleppen rammelen. (Omdat ze een beetje teveel klepspeling hebben.)

Dit geluid houdt op zodra de hydraulische stoter weer gevuld is met olie.

(Dit gaat trouwens vrij snel, met een minuutje of wat ben je ervan af.)

Stel nu dat één klep precies op zijn maximale opening is stil komen te staan en de hydraulische klepstoter is leeggelopen.

Dan is dat hooguit bij één klep!

De andere kleppen gaan dan sowieso open en dicht en de motor zal altijd aanslaan.

Een paar seconden later heb je oliedruk en zal de lege klepstoter (en ook de andere gedeeltelijk lege klepstoters) zich vullen en zal je niets meet aan de motor merken.

Wanneer je olie heel dik zou zijn, dan zou het mogelijk kunnen zijn dat dit iets langer duurt.

Maar je motor slaat nog steeds aan.

Link naar reactie

Kleppen gaan echt wel dicht, daar doet dikke olie weinig aan.

Ga er maar vanuit dat als er een klep open blijft staan deze door de zuiger geraakt wordt, of door z'n maatje.

En dan heb je heel andere problemen.

Verzuipen lijkt me een aannemelijker oorzaak.

Vapourlock komt ook voor echter niet zo gauw bij injectie auto's, de tankinhoud wordt een aantal keren per uur rondgepompt.

Met andere woorden in de inspuitrail zit altijd relatief koude brandstof.

Vapourlock zou je kunnen krijgen op een snikhete dag, bij een echt warme motor in de file met heel weinig brandstof in de tank.

Bij carburatie auto's zonder retour naar de tank is de kans op vapourlock veel groter.

JCK

Link naar reactie
Vapourlock zou je kunnen krijgen op een snikhete dag, bij een echt warme motor in de file met heel weinig brandstof in de tank.

Als je echt wilt weten wat een vapourlock is: koop een Volkswagen Kever! Een warme Kevermotor start je altijd met ... volgas (en hels kabaal)! Is even wennen en opletten. Ook als je daarna weer in je Z3 stapt... :rolleyes:

Mijn Kevertje in herfsttenue (een afscheidsfotootje. De Keef slaapt nu in de winterstalling...)

herfstkever.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.