Ga naar inhoud

Noordkaap


Aanbevolen berichten

EDIT RvE 5-10-2009: de (erg mooie) foto's bij dit topic zijn helaas weg :thumbup:

Gisteren thuisgekomen van een prachtige reis naar de Noordkaap met - uiteraard - de Z3 als vervoersmiddel.

Het was vooral hopen op droog weer, zodat we lekker met open kap zouden kunnen genieten van de prachtige uitzichten. Gelukkig hebben we uitstekend weer gehad. Bijna altijd droog en vaak de zon. Hoewel de temperatuur in het noorden - zeg maar zo vanaf de poolcirkel - slechts zo rond de 14 graden was, was dit zeker niet te koud om het dak naar beneden te laten. Vooral als de zon dan schijnt is het toch nog heerlijk. Wat ons betreft zijn Zweden en vooral Noorwegen ideale "cabriolanden". Afgezien van het feit dat het natuurlijk sowieso een vrij gevoel geeft om in een cabrio te rijden, zie je in de fjorden en tussen de gebergtes wel 100% meer in je cabrio. Als het dak door de regen gedwongen dicht moest, leek het wel of we samen onder een enorme pet zaten.

Samen (met mijn vriendin) zijn we vertrokken op 5 juli naar Kiel (DE) om daar de boot te nemen naar Goteborg. De reis ging vervolgens via Zweden, Finland en Noorwegen naar de Noordkaap. Daar verbleven we twee dagen in het prachtige plaatsje Kamoyvaer om vervolgens via de Noorse Fjordenkust af te dalen naar het zuiden. Onderweg veel tijd doorgebract op de mooie eilandengroepen Vesteralen en de Lofoten. De reis duurde in totaal 21 dagen en we verbleven steeds in vooraf geboekte hotels. Hotels zijn wel erg fijn als je maar weinig bagage mee kunt nemen (Echt heel ruim is de ZZZ nou ook weer niet en zo'n extra koffertje vonden we ook helemaal niets).

We hebben een geweldige mooie reis gehad, met als hoogtepunten:

  • Onderweg 3 x Elanden gespot in het wild (waaronder 1 jong)
  • Bezoek aan de werkplaats waar de Dalarna paardjes gemaakt worden
  • Opvanghuis voor gestrandde elanden
  • Het eiland Magerøya, waar het noordkaapplateau zich bevindt
  • De middernachtzon
  • Walvissen spotten vanuit Andenes
  • De Lofoten
  • Norsk Folkemuseum in Oslo
  • De prachtige natuur en mooi weggetjes

We hebben op papier een logboek bijgehouden en deze zullen ew tzt ook nog wel op internet plaatsen.

Voor de ZZZ liefhebbers hier enkele foto's. Naast foto's met ZZZ, hebben we uiteraard nog meer foto's van het landschap. Ik kan er hier ook een paar van plaatsen. Laat maar even weten of daar interesse voor is.

Z3 tussen de hoge Zweedse sparren.

_DSC3315.jpg

Nog eentje in het Zweedse landschap.

_DSC3347.jpg

En nog een.

_DSC3353.jpg

Het passeren van de Poolcirkel (beetje merkwaardig begrip als je leest hoe dit nu precies bepaald wordt); helaas met slecht weer, dus meteen weer door gereden.

_DSC3387.jpg

Een van de vele Samikampen.

_DSC3428.jpg

Net door de lange (meer dan 7 km) Noordkaaptunnel.

_DSC3445.jpg

Op de Noordkaap.

_DSC3456.jpg

Sneeuw lag er nog volop in de bergen. En ja 60km is een mooie snelheid om daar van te genieten.

_DSC3804.jpg

Op de Lofoten.

_DSC4047.jpg

Bij een waterval in het gebied met veel ijzermijnen.

_DSC4097.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Bij een waterval in het gebied met veel ijzermijnen.

_DSC4097.jpg

heel mooi verslag en foto's. vooral deze :thumbup:

Link naar reactie
  • Administrator
Opvanghuis voor gestrandde elanden

Hebben ze die er ook voor Smartrijders? :schater:

Mooi verhaal en dito foto's. Waar ik benieuwd naar ben is hoeveel km's je totaal hebt gereden.

Link naar reactie
wat een prachige trip. We veel km lijkt me voor in 3 weken maar zeker de moeite waard. Ik zal Nadia dit topic eens laten lezen :fiew:

:):unsure::unsure: ik weet het niet, ik heb wel vaker mooie blauwe luchten gezien en dan kan het toch knap koud zijn!!!

koudhefi3.jpg

koudhefi3.9a03cd0e2b.jpg

Link naar reactie

Helemaal vergeten om te reageren...

Geweldig vakantie lijkt mij en super foto's :fiew: .

Noorwegen is een superland, zo mooi, zo rustig. Maaru... wij zijn nu 1 keer geweest met de Opel Corsa maar de volgende keer (en die komt er zeker) gaan we met een camper (jaaa, ook alle verkeer ophouden op de hoofdwegen :unsure:). Je mag daar overal vrij camperen (mits je het netjes achter laat) en dan maak je de ruimte en rust pas echt optimaal mee. Nou hadden wij ook wel mazzel met het weer, 2½ week tussen de 20 en 30° :). Van zuid tot midden verdeelt over 4 huisjes het land een beetje verkend, tot nu toe onze mooiste vakantie!

Link naar reactie
Super reisverslag en nog "super-dere" foto's! :unsure: (Marvin gaat trots op je zijn) :fiew:

Ben ik ook ! :) Mooie (wel lange) trip; prachtige pic's ! :unsure:

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Voor de liefhebbers heb ik zojuist een slideshow met een lekker achtergrondmusiekje (plusminius 10 minuten) online gezet,

http://www.tmastert.nl/noordkaap08/noordkaap08.html

Het geeft de onvergetelijke reis goed weer.

Hopelijk is de performance een beetje goed en heb je niet een hele snelle verbinding nodig.

Op een of andere manier had ik dit over het hoofd gezien.

Wat een fantastische vakantie en dito verslag. (En wat een goede fotograaf :D )

Inspirerend.

Bedankt voor deze bijdrage.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.