Ga naar inhoud

Spoorverbreders, hoe breed??


RobC

Aanbevolen berichten

Hoe breed mogen/kunnen spoorverbreders zijn, of hoe kan ik dat nameten? Ik heb 18" banden, 225 breed.

Ikzelf denk dat het achterwiel minimaal 30 mm (optisch geschat!) naar buiten mag. Voor denk ik aan 10 mm. Let wel, per wiel, dus respectievelijk minimaal 60 mm en 20 mm verbreding per as.

Kunnen er (met name achter) veerproblemen ontstaan, oftewel hoe weet ik of de spatbordrand wel/niet op de band terecht gaat komen?

Er is vast wel iemand die hier een praktisch antwoord op heeft (Pierre, Huub?). :lol:

Yep, H&R heb ik begrepen. :)

Link naar reactie
  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wat een technische vragen nou weer, Pierre! :)

Zijn de velgen dan geen 225 breed? En wat mag een ET waarde wel zijn? :lol:

Vertel even hoe jouw 10 mm spoorverbreders werken, svp. Ik heb begrepen dat er 2 systemen zijn. Heb jij die, die je met meegeleverde bouten aan de as zet en dan daarop weer de wielen, of is dit een "tussenstuk" waardoor ik langere bouten (ook anti-diefstal!) moet kopen? Ik prefereer de eerste optie.

Dat schuin inveren, dat begrijp ik. Dan kan 30 mm goed zijn, maar levert dat ook het beoogde effect op?

Link naar reactie

Ja Pierre mag je weer ff uitleggen hoe en wat over ET en J moet ook maar een vaste plaats krijgen in een of ander lounge net als je luchtfilter verhaal.Ivo is het wat een Tuningslounge!!! :lol:

Groet,

Link naar reactie

Rob,

Je banden zijn 225 (22,5cm) breed je velgen zijn 8j of 8,5 j (inch= 2.54cm)) breed, je kunt ze ff opzoeken op de homepage van ronal staat als het goed is ook de ET waarde bij, deze geeft aan hoever de velgrand uit het hart van de velg verwijderd is. In de binnenkant van je velg kun je de waardes nalezen, zul je ze echter moeten demonteren :):lol:

Dacht echter dat die van jou 8j*18 et 35 zijn dan kun je voor inderdaad naar 10mm erbij kom je ongeveer op mijn maat uit vullen mooi!

Achter zou je met 30mm per kant moeten wegkomen als het goed is. Hier moet zoveel bij omdat deze velgen eigenlijk voor de e46 zijn toegelaten zijn er niet voor de Z3 in Duitsland!!

Het systeem waarbij de spoorverbreder op de as wordt gemonteerd is er pas vanaf 20mm breed, die van mij zijn dus met langere bouten die erbij worden geleverd, zijn echter wel zonder sloten!

groet,

Pierre

Link naar reactie
Dacht echter dat die van jou 8j*18 et 35 zijn

Wat een hulp hier weer. Bedankt heren, het is een stuk duidelijker.

Pierre, je hebt helemaal gelijk. Voor mijn velgen staan dezelfde getallen inderdaad op www.ronal.de. Wat de spoorverbreders 10 mm betreft: ik mail je daarover even.

Bedankt, groet,

Rob.

Link naar reactie

Spoorverbreders voor? Dan wordt je ET voor dus 25. kan zijn dat je auto dan heftig(er) op spoorvorming oneffenheden etc. gaat reageren.

Ik had voorheen 16" ET 35 met 225. Nu 17" ET 46. Moet zeggen dat het véél "rustiger" rijdt, had ik echt nooit verwacht, en toch scheelt het maar 11mm.

Grtz, Marc

Link naar reactie

Rob en Marc,

Reageren op spoorvorming wordt meestal veroorzaakt door de banden: breedte, profiel en mate hoe ze afgesleten zijn. Neem aan Marc dat je op de 17 inches ook andere bandjes gemonteerd hebt :blush: Ook de uitlijning is van invloed!

Spoorverbreders hebben hier IMHO geen invloed op. Ik rijd ze op al mijn auto´s.

De auto ligt er beter/breder mee op de weg, alleen is vaak het grensbereik tussen

geen onderstuur en wel onderstuur kleiner

Zo zijn Huub´s velgen een halve inch is 12-13mm breder dan die van jou, dit resulteert in 6-7 mm(de helft gaat naar binnen en de helft komt naar buiten) meer spoorverbreding dan die van jou, die van mij hebben zelfs een 11-12mm grotere verbreding en ik heb geen last van spoorvorming :blink:

groet,

Pierre

Link naar reactie
...die van mij hebben zelfs een 11-12mm grotere verbreding....

vreemd pierre ze lijken me toch wat groter :blush:

spoor.jpg

Wat wil je, in die dorpkes ligt er soms wel erg veel sneeuw en de sneeuwruimer vergeet nog wel eens te ruimen :blink:

Leuk plaatje, kun je me dit mailen op pierjan (at) home (punt) nl svp (Ivo heeft het ff ge-edit)

groet,

Pierre

Link naar reactie
...die van mij hebben zelfs een 11-12mm grotere verbreding....

vreemd pierre ze lijken me toch wat groter :blush:

spoor.jpg

LOL, nu nog een motor met écht veel vermogen en je kan gaan...

Laat ze het maar niet zien bij BMW, anders gaan ze dadelijk nog een

BMW-Z-wartepeper maken... zoals een andere sportwagen fabricant het nodig vond een off-road sportwagen te produceren..

Link naar reactie
Dat was me nog noooit opgevallen, zullen wel goed plakken in de winter :blink:

(vraagje napoje: Hoe krijg je die :blush: zo goed van de achtergrond geknipt?)

in photoshop. uitmaskeren mbv paden. pad naar selectie. achtergrond wissen. pronto

Link naar reactie
Toch maar eens potoshop aanschaffen ipv photoimpact van ulead :)

Photoshop is zonder twijfel de beste. De rest komt ver, ver daarachter. Forget Paint Shop Pro (waar slaat in godsnaam dat Pro op) en de rest. Allemaal kidpix.

Link naar reactie
Huub, heb jij spoorverbreders voor en/of achter??

Rob,

Ik heb geen spoorverbreders op mijn zomervelgen maar een andere ET waarde genomen bij mijn keuze van velgen en voor maximale breedte gekozen wat de waardes van BBS betreft,wil strax op de wintervelgen wel spoorverbreders hebben omdat die IMHO te ver naar binnen vallen.Zelfs in de winter een beetje ijdel :)

Groet,

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.