Ga naar inhoud

ET-waarde 19inch


Gast Z3-Widebody

Aanbevolen berichten

Gast Z3-Widebody

Een heel goede dag.

Ik sta op het punt nieuwe velgen te kopen; een set Evolution S038 Hypersilver in 19inch.

Alleen nu komt het... ik wil voor de bandenmaat 235 en achter 265.. alleen welke velgen moet ik dan nemen met welke ET-waarde??

235-35-19?? 8.5J klopt dat?????

&

265-30-19?? 9.5J klopt dat?????

Welke ET-Waarde moet ik hebben?

Misschien vraag ik iets heel doms, maar ik weet het echt niet.

Alvast bedankt!

Gr! Z3-Widebody

Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Daar zullen de zeurpieten die 19" onder hun Z3 roadster hadden hopelijk op antwoorden. <_<

Afgezien daarvan, volgens de experts is 19" gewoonweg te groot.

Joh, het maakt mij allemaal niet uit wat jij onder je ZZZ plaatst, probeer alleen maar te helpen, maar heb je dit eigenlijk al eens gelezen?? 't Geeft minimaal antwoord op je vragen. :thumbup:

Link naar reactie

Voor mij is 19" een mooie maat. :thumbup:

Want ik doe alles meer voor de looks.

Alleen zal inderdaad het rijcomfort er een stuk op achteruit gaan. En helemaal als de auto nog eens verlaagd is. Ik ga er vanuit dat dat bij jou het geval is.

Dus wees niet te overhaastig met het kopen van de velgen. Dat kan altijd nog.

Link naar reactie

Hierbij een foto van het duitse Z forum met een Roadster op 19"

imgp5729fj6.jpg

Zoals je ziet, is er niet meer veel rubber over dat kan dienen als schokdemping en laterale krachten kan opvangen bij snel bochtenwerk.

Zelf heb ik 18" opliggen in combinatie met Bilsteins en kortere veren en dat is leuk om sportief te rijden, maar om te cruisen of te reizen soms wel aan de harde kant.

Maar als je voor de looks gaat, check dan het duitse forum maar eens, daar zijn d'er meer die met 19" rijden.

Link naar reactie

De breedte van de velg is niet zo belangrijk maar de ET waarde, als je voor en achter verschillende bandenmaten wil monteren is echter verschil wel mooi bliijven de banden mooi gelijk op de velg liggen. 8,5 met 235/35 en 9,5J met 265/30 is zeker een mooie kombinatie. 19 inch is een kwestie van smaak, ik vond het te groot voor de roadster, ziet IMO een beetje uit als "waar gaan die wielen met die auto heen". Verder heb je vermogensverlies tov bijv. 18 inch.

Aan de voorkant is een maximale ET waarde van 35 mooi zonder dat ie aanloopt. Achter kun je bij 9,5J bij een widebody niet ///M tot ongeveer ET 25 gaan. Dit alles ervan uiitgaande dat je auto flink laag ligt anders zou ik hogere ET waardes kiezen.

Suc6,

Pierre

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Aller eerst hartelijk dank voor de bruikbare tips!! vooral die link naar de uitleg iz. velgen van een Z3

Echter, als ik het dus goed begrijp, wordt 19inch eigenlijk afgeraden voor een roadster..hmm dat geeft tot nadenken.

Ik wist namelijk niet dat 19inch bij een Z3 een andere rol-omtrek heeft.. en gaat lijden tot vermogens-verlies.

Het beste wat ik dus kan doen, om geen gezeik te krijgen.. is 18inch 8.5J 235/35 ET26 voor & 18inch 9.5J 265/30 ET20 achter??

Of heb ik de uitleg verkeerd begrepen? Zijn bij ET20 en 265 de wielkasten van mijn roadster precies gevuld, of moet ik dan een andere combinatie??

Hoe groot is de afname van comfort van 17 naar 18inch? lijkt mij namelijk verwaarloosbaar.

Overigens heb ik hem niet after market verlaagd, maar zit er bij mijn weten nog steeds het originele M-sport onderstel onder.

Ik ga hem op den duur wel verlagen.. heeft iemand daar ook nog tips voor?

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
Aller eerst hartelijk dank voor de bruikbare tips!! vooral die link naar de uitleg iz. velgen van een Z3

Echter, als ik het dus goed begrijp, wordt 19inch eigenlijk afgeraden voor een roadster..hmm dat geeft tot nadenken.

Ik wist namelijk niet dat 19inch bij een Z3 een andere rol-omtrek heeft.. en gaat lijden tot vermogens-verlies.

Het beste wat ik dus kan doen, om geen gezeik te krijgen.. is 18inch 8.5J 235/35 ET26 voor & 18inch 9.5J 265/30 ET20 achter??

Of heb ik de uitleg verkeerd begrepen? Zijn bij ET20 en 265 de wielkasten van mijn roadster precies gevuld, of moet ik dan een andere combinatie??

Hoe groot is de afname van comfort van 17 naar 18inch? lijkt mij namelijk verwaarloosbaar.

Overigens heb ik hem niet after market verlaagd, maar zit er bij mijn weten nog steeds het originele M-sport onderstel onder.

Ik ga hem op den duur wel verlagen.. heeft iemand daar ook nog tips voor?

Nogmaals bedankt!

19 inch is idd een groot wiel moet je al met erg platte en dure banden gaan werken om op dezelfde afrolomvang te komen.

Bij 18 inch is de beste, voordeligste bandenkombi 225/40/18 en 255/35/18. Komfortverlies valt dan reuze mee, afrolomvang is nagenoeg gelijk aan origineel.

Ik zou aan de voorkant niet lager gaan dan ET30 en aan de achterkant niet lager dan ET25. Anders moet je gaan rollen en/of trekken aan je spatborden achter en voor stukjes plastic wegsnijden :thumbup:

Link naar reactie

de <_< QP staat op dit moment op BMW Styling 101's, voor 215/35/19 op 8J ET20, achter 265/30/10 op 9,5J ET32 +20mm per kant spoorverbreders. Lange voorgeschiedenis, maar om een lang verhaal kort te maken vind ik het gebrek aan comfort eerlijkgezegd meevallen. Op de vorige QP zat 17" dat gaf (uiteraard) iets meer comfort maar de looks van 19" wegen IMHO met gemak op tegen beperkte opoffering van comfort. Persoonlijk vind ik qua looks, dat een QP de 19" 'beter' kan hebben dan een Roadster, maar dat is natuurlijk heel subjectief. Over smaak valt niet te twisten :shifty:

Comfortbeleving zal ook vast met de banden te maken hebben: voor Yokohama, achter Vredestein Ultrac, zelf het idee dat ik vóór minder comfortverlies heb dan achter, maar dat heeft wellicht ook met de achterwielaandrijving te maken: er komt nogal wat kracht op de achterwielen :thumbup: . De Bilstein dempers met AC Schnitzer veren zijn ook niet alleen gericht op 'zakken met die bak!' maar behouden toch een goede combinatie van strak geveerd en benodigd comfort. Met andere woorden: ik heb al mn tanden nog :schater: Kijk hier voor meer details.

Link naar reactie

19" is goed te rijden, al zal deze mening per persoon natuurlijk verschillen. Echter is de rolomtrek groter, dus krijg je al snel aanloop problemen wanneer je gaat verlagen. Het grootste nadeel vond ik het vermogensverlies, de grotere rolomtrek vreet werkelijk aan de elasticiteit van de motor, vooral in hogere versnellingen. En zoals Martijn al zegt, de QP kan 19" beter hebben qua looks, de roadster ook al hangt dit af van het velg design.

Link naar reactie
Ik zou aan de voorkant niet lager gaan dan ET30 en aan de achterkant niet lager dan ET25. Anders moet je gaan rollen en/of trekken aan je spatborden achter en voor stukjes plastic wegsnijden ;)

Ben ik nou malende,of wat?

De ET waarde van een velg is toch de hartmaat, oftewel hoeveel mm de velg naar binnen cq naar buiten steekt? In de wielkasten wel te verstaan

Heeft volgens mij niks met de hoogte of omtrek van de velg te maken.

Bij nader inzien bedoel je natuurlijk geen lagere ET waarde hanteren en dan heb je het juist Danny, zal je ook wel bedoelen, maar gaf wat verwarring bij me. :D :muur::muur:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.