Ga naar inhoud

Problemen bij vervangen van autoradio


Renezzz

Aanbevolen berichten

Ik heb net m'n autoradio in m'n Z3 roadster vervangen.... :D

Het is een mooie nieuwe Pioneer DEH-P3630MP met MP3 ondersteuning...

De oude radio was een Philips RC 632.

Vervangen ging vrij vlot... alleen een verloopstekker voor de antenne was nodig, de ISO-stekkeradapter was reeds geinstalleerd tbv de Philips radio.

Na inschakkelen viel me direct op dat het geluid nogal aan de magere kant was. :( Na de fader helemaal op de Front-speakers te zetten was het duidelijk dat er vrijwel geen geluid uit de Front-speakers komen (een heel klein beetje uit de tweaters boven!). B)

Voor de zekerheid toch nog ff de Philips teruggeplaatst en deze had wederom geen enkel probleem met de speakers!

Aan de bekabeling kan ik niets vreemds opmerken.... de contacten zitten allemaal goed.

Ik vermoed dat ik hier een probleem met de nieuwe Pioneer autoradio heb....

Zou het echter ook kunnen dat door de filters in de bekabeling de Pioneer moeilijk gaat doen? Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft iemand al een en wat nieuwere Pioneer radio ingebouwd zonder problemen?

Alvast bedankt,

René

Link naar reactie
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Als eerste, welkom op dit forum!!

- Ben leek op het gebied van audio, maar kan het niet aan het iso-blok liggen(juist blok, tbv philips???), alle kabels maken kontakt? Ben je het gehele menu al eens doorgelopen? Alle functies getest?

-En nu mij request: Heb je mischien een fotootjes van je z3 met de radio ingebouwd? :( Alvast bedankt

Link naar reactie

klinkt als een prbleem met je speaker bekabeling inderdaad. Probeer eens losse speakers op de radio aan te sluiten, als die wel werken klopt je "Iso" blokje niet :hamer:

Het kan misschien ook zo zijn dat je de versterker van het BMW Hifi pakket moet aansturen? Misschien dat je Philips d.m.v. de sturing van de autom. antenne de versterker aanzette, maar de Pioneer niet ???

Link naar reactie

De Z3 die ik heb heeft geen actieve speakerset (geen versterkers e.d.).

Wel zit in het speakerpaar voor een scheidingsfilter voor de tweaters boven en de normale speakers beneden.

Weet trouwens iemand waar dat filter te vinden is?

Het filter zit niet direct achter de radio maar ook niet bij de speakers voor (bij de voeten)...

Vandaag heb ik nog wat meer geprobeerd, en het probleem is nog wat vager geworden! :-(

Ik heb een losse speaker achtereenvolgens op alle vier de uitgangen geprobeerd.

De losse speaker werkt zonder problemen en geeft een mooi geluid voor al de vier de lijn uitgangen...

Ik heb de nieuwe Pioneer in een andere auto geprobeerd waarin deze het perfect doet!

De autoradio uit die andere auto was een Kenwood (auto: Fiat Punto met ook een tweater/bas speakers).

De Kenwood heeft vrijwel dezelfde specificaties als de Pioneer (MP3, 4x50W).

De Kenwood doet het perfect in de Z3!

Dus net als de Philips heeft de Kenwood geen problemen in de Z3....

Het lijkt dus een combinatie Pioneer <-> Z3 te zijn.

Alles is dus met de ISO connector aangesloten.

Op een of andere manier heeft de Pioneer radio problemen met de scheidingsfiltertjes van de speakers voor!

Vermoedelijk is het een probleem impedantie van de uitgang van in de Pioneer radio...

Mijn plan is om een andere zelfde Pioneer te proberen (hopelijk doet de leverancier niet moeilijk).

Hopelijk is dit dus een exemplarisch probleem, maar ik vrees dat dat niet zo is...

Ik sta voor een raadsel, maarrrrr wordt vervolgd!

Als iemand nog een goede tip heeft....

P.s. De foto's komen eraan!

Greetz,

René

Link naar reactie
Auch.... dat betekend dat ik het hele deurpanneel eruit moet halen? Of kan ik op een of ander manier ook de tweater afdekkapjes makkelijk losmaken?

auw dus... sorry ^_^

maar ik zou eerst meer met de bekabeling spelen, misschien moet +/- een omdraaien ofzo ... kijk eens goed in de handleiding hoe de pinbezetting is van de Pioneer, etc. etc.

BTW: op dit forum heb ik een link staan hoe je de bekleding los kan halen (stap 2) :)

Link naar reactie

Het is in ieder geval niet zo'n kardon speaker, want die hebben hk op de trilplaat staan.

Maar het verwijderen van de speaker bij de voeten moet zonder al teveel problemen gaan. Ik zou zeggen, eruit slopen die speaker, als er een filter achter zit, draadjes van de HU direct doorlinken naar de speaker, en testen maar.

Quote van link: "one of the footwell speakers......."

Dus aan een van de twee speakers zit een crossover? Nu nog raden welke... ^_^

Link naar reactie

Yep, das inderdaad ook mijn idee.... Ik heb de kap van de passagiers zijde gisteren al open gehad, maar daar zat alleen een speaker....

Wellicht zit achter de andere kap de betreffende filter en dan kan ik meer!

Ik heb wel in de gaten dat het bij diverse bouwjaren en modellen anders is met de speaker aansluiting. Dus van een standaard hebben ze bij BMW niet gehoord.

Op het internet trek je zo een beerput los aan klachten over de standaard speakerset in een Z3...

Wordt vervolgt!

Link naar reactie

Kan is groot dat ze in de deur zitten (sorry voor de herhaling). Ik heb namelijk de tweeters in mijn dak vevangen en daar za een filter op. Verder zat er op de boxen in het voeteinde voor GEEN flter. ^_^

Link naar reactie

Bij mijn 98-er roadster zat er ook in de kapjes van de woofers in het voeteneinde niks, zal dan wel ergens in de deur zitten, is me echter niet opgevallen toen ik het deurpaneel los had. Tweeters heb iknog niet losgehad.

Denk trouwens dat er qua bouwjaar wel verschil in zou kunnen zitten maar lijkt me niet waarschijnlijk. De hele fabricageprocessen zijn in de autoindustrie toch sterk gestandaardiseerd. Anders maken ze helemaal geen winst meer ^_^

Jaarlijks voor de zomer worden de nieuwe releases vastgesteld en na de zomervakantie begint men hier dan mee te werken, vandaar ook het nieuwe modeljaar!! :)

Link naar reactie

Pierre: het is geen heftig filter, gewoon een condensatortje over de pooltjes van de tweeter gesoldeerd. Je moet 2x kijken om het te zien. Ik zal eens kijken of ik de NOKIA tweetertjes nog kan vinden en een foto maken ...

Link naar reactie

Ja, klopt....

maar als dat zo is wordt de woofer voor de volle range aangesproken...

Je zou dan verwachten dat de woofer in serie staat met een inductie (een simpel laagdoorlaat filter).

Staan de speakers per kanaal in serie of parallel? (serie zou ik raar vinden)

Ook vraag ik me af waar de bedrading van headunit richting de deur wordt afgetakt.

Dit is wat ik zo zag niet bij de woofer onder bij de deur aan de passagiers zijde.

Het zou kunnen zijn dat dit bij mij aan de bestuurderskant zit.

Heeft iemand een bedradingsschema (waar gaat wat na toe)?

Link naar reactie

Ohhh, kreeg net nog ff een e-mail van de technische dienst van Pioneer:

Geachte heer of mevrouw,

Reagerend op uw e-mail willen wij u het volgende meedelen.

Het is mogelijk dat de DEH-P3630MP niet goed funtioneerd in uw Z-3.

U heeft een auto met een gescheiden systeem van fabriek en de impedantie

van de Pioneer radio en uw systeem

zijn niet gelijk.

Wij raden u aan om te informeren of er een verloopkabel leverbaar is om uw

Pioneer toestel aan te sluiten.

Onderstaand een adres : Toma Auto Parrs Oldenzaal telnr. 0541-530266

Met vriendelijke groet,

PIONEER BENELUX B.V.

Ik ga morgen direct eens bellen met deze zaak!

Link naar reactie

hmmm, dat zou betekenen dat de tweeters dus NIET parallel staan aan de woofers. Hmmm, ik heb achterin gewoon een filter bijgezet toen ik de originele tweeters weghaalde.

Condensator (met eventueel een weerstandje om de stroom later door de woofer te forceren) zal dus wel inderdaad parallel staan met tweeter en dat geheel weer parallel aan woofer. Verlaag je inderdaad de impedantie een stuk, maar vreemd dat die radio daar zo slecht op reageert. 'k geloof het niet helemaal ^_^

Link naar reactie

helaas, in de EBA kan ik niet meer zoeken, maand cd is verlopen ofzo ^_^

Maar de ETK geeft in ieder geval duidelijkheid dat je 3 systemen hebt: stereo, Hifi en TopEnd (Harman Kardon).

Ikzelf heb HiFi, dat verklaard nu ook waaroom ik een klein versterkertje achterin heb, maar geen sub.

Verder schijn je dan midden en hoog apart in de deur te hebben. Bij Normaal is dat alleen midden/hoog in 1.

Hmmm, weet je welk systeem je hebt (fabrieksoptie?)

Link naar reactie

Net dus nog iets meer informatie gevonden op het net:

belastbaarheid

Bij een versterker wordt het vermogen gespecificeerd bij een bepaalde belasting (luidspreker met een bepaalde impedantie): 1, 2 of 4 ohm.

Hoe lager de aangesloten impedantie, des te hoger is de belasting voor de versterker. En hoe hoger de belasting, hoe meer vermogen een versterker gaat leveren.

Het maximale uitgangsvermogen wordt o.a. begrensd door de grootte van de voeding en de warmtecapaciteit van de versterker.

Als er een te grote belasting wordt aangesloten, zal de afgegeven stroom te hoog worden en zal de beveiliging ingrijpen en de versterker uitschakelen

De radio heeft geen problemen achter, de radio zit daar direct op de speakers.

Voor zit dus een speakercombinatie tweeter/woofer met een onbekende impedantie. Als deze voor de Pioneer te laag is (of -onwaarschijnlijk- te hoog) kun je het probleem krijgen wat ik zie... Of dit het probleem is moet ik nog even afwachten. Theorie is leuk, maar de praktijk kan anders zijn! ff een autoradio inbouwen kost over het algemeen niet zoveel onderzoek ^_^

Het verklaart echter wel waarom de ene radio het wel doet en de andere niet!

Ik kom morgen wel weer in de lucht!

Link naar reactie
Ikzelf heb HiFi, dat verklaard nu ook waaroom ik een klein versterkertje achterin heb, maar geen sub.

Verder schijn je dan midden en hoog apart in de deur te hebben. Bij Normaal is dat alleen midden/hoog in 1.

Hmmm, weet je welk systeem je hebt (fabrieksoptie?)

Pffff.... zou ik zo niet weten...

Ik zal hiervoor de dealer eens vragen.

Hopelijk is dit nog ergens bekend.

Link naar reactie
Net dus nog iets meer informatie gevonden op het net:

belastbaarheid

Bij een versterker wordt het vermogen gespecificeerd bij een bepaalde belasting (luidspreker met een bepaalde impedantie): 1, 2 of 4 ohm.

Hoe lager de aangesloten impedantie, des te hoger is de belasting voor de versterker. En hoe hoger de belasting, hoe meer vermogen een versterker gaat leveren.

Het maximale uitgangsvermogen wordt o.a. begrensd door de grootte van de voeding en de warmtecapaciteit van de versterker.

Als er een te grote belasting wordt aangesloten, zal de afgegeven stroom te hoog worden en zal de beveiliging ingrijpen en de versterker uitschakelen

De radio heeft geen problemen achter, de radio zit daar direct op de speakers.

Voor zit dus een speakercombinatie tweeter/woofer met een onbekende impedantie. Als deze voor de Pioneer te laag is (of -onwaarschijnlijk- te hoog) kun je het probleem krijgen wat ik zie... Of dit het probleem is moet ik nog even afwachten. Theorie is leuk, maar de praktijk kan anders zijn! ff een autoradio inbouwen kost over het algemeen niet zoveel onderzoek :D

Het verklaart echter wel waarom de ene radio het wel doet en de andere niet!

Ik kom morgen wel weer in de lucht!

wat vreemd is dat je andere radio het wel doet. Ik heb heel wat gekke dingen gedaan (wat jaren geleden) met boxen in auto's. Nooit heeft een radio daar echt moeite mee gehad. Met name de impedantieverlagen door veel parallel te zetten was een gewilde low budget oplossing :D

Blijf ik me afvragen of er niets actiefs (versterker) gestuurd moet worden (met de acc./ant. draad). Dat zou je oude radio wel gedaan kunnen hebben. ^_^

Link naar reactie

Ohhh, nu begrijp ik wat je bedoeld...

Als er een actieve filter in de auto zou zitten zou deze ingeschakeld moeten worden!

Zou ook best het probleem kunnen zijn!

Maar ik vraag me af waarom er een actieve component in de auto zou zitten!

Het vermogen van de autoradio is genoeg en zou er wat dat betreft geen onbekende (BMW) versterker/filter in hoeven.

Als dit zo is kan dit het een probleem geven. Ik zal het controleren....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.