Ga naar inhoud

Dim funktie BMW Business CD


Didimon

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Vorige week besteld, deze week netjes afgeleverd een orginele BMW business CD radio ter vervanging van het cassette dek.....

Loshalen en aansluiten van de nieuwe was geen enkel probleem alleen het rare is dat de automatische dim funktie raar doet....

Eerst bright en terwijl je de code intypt wordt het display stap voor stap minder fel tot het bijna onleesbaar is in daglicht....

Na een dagje staan, starten en het display is mooi bright...... 's-avonds nog een keer op pad en werkt prima met dimmen van de binnen verlichting..... stap ik vanmorgen in de auto, weer dat display bijna zwart.... boel losgehaald, goed gekeken, opnieuw aansluiten maar niks....... heel raar.

Weet iemand hoe dit werkt? Dat automatische dimmen met daglicht en hoe kan je voorkomen dat het bijna zwart wordt? Welk pinnetje is daar verantwoordelijk voor? Heb alle kontakten ook schoon gemaakt maar wie weet zit er toch één pin niet helemaal lekker?

En nu ik toch wat vragen stel, is er iemand die een URL heeft naar de handleiding van deze radio? (Heb me suf gezocht via Google, dit forum, ander forum, BMW site.... of ik ben een slechte zoeker wat volgens mijn vrouw al een feit is of het is inderdaad nergens te vinden wat ik me niet voor kan stellen).

Helaas wordt hij nieuw in doos/plastic opgestuurd maar zonder handleiding en vraag me dus nog een paar dingen af..... naast het irritante niet werkende dimmen........

Waar dienen deze aansluitingen op de achterkant bv. voor?

DSC04415.JPG

Bij voorbaat dank voor het meedenken, hopelijk is er een oplossing en is het niet de radio die nieuw uit doos een mankement heeft......

Groet: Daan

Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Nog iets geks, vanavond toen het schemerig werd deed het display het ineens weer (leesbaar en lichter)..... dus begin te vermoeden dat het te maken heeft met een licht sensor ergens..... dacht eerst dat het één van de 2 grijze rondjes rechts boven was maar een duim erop drukken in het daglicht werkt niet of zit er misschien een time delay in dat het even duurt voordat hij dan bright wordt?

Vaag gedoe... maar wel leuk stiekem weer om uit te vogelen hoe en/of wat....

Groet: Daan

Link naar reactie
Nog iets geks, vanavond toen het schemerig werd deed het display het ineens weer (leesbaar en lichter)..... dus begin te vermoeden dat het te maken heeft met een licht sensor ergens..... dacht eerst dat het één van de 2 grijze rondjes rechts boven was maar een duim erop drukken in het daglicht werkt niet of zit er misschien een time delay in dat het even duurt voordat hij dan bright wordt?

Vaag gedoe... maar wel leuk stiekem weer om uit te vogelen hoe en/of wat....

Groet: Daan

Hai Daan,

ik heb begrepen dat 1 van de bewuste oogjes inderdaad een lichtsensor is.

Of die een tijddelay heeft weet ik niet maar zou wel logisch zijn.

Ik heb dezelfde bestelling gedaan en miste ook de handleiding erbij (mis hem niet echt trouwens !?).

Echter nog niet naar gezocht , dus wacht eerst andere hun reacties af !

Gr. Marvin. :kisstogether:

Link naar reactie
Op het US forum staat een soortgelijk probleem, en hier de fix:

http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=251722

Wow, dank je wel man..... echt tof... en blij te zien dat het niet alleen een probleem is wat MIJ weer moet overkomen....

Het ziet er ingewikkeld uit maar moet ook te doen zijn...... ik ga het proberen (zal m'n bevindingen ook weer vastleggen voor een 'doe het zelf' topic)...

Tof forum dit!!!

Groet: Daan

Link naar reactie

Ben eigenlijk tot een veel simpelere oplossing gekomen, het rechter 'oogje' is inderdaad de light sensor die als hij daglicht detecteert na enige delay ervoor zorgt dat het display gedimmed wordt..... in ons geval dus tot bijna zwart en meteen onleesbaar.

Heel klein zwart stickertje (wat je dan bijna niet meer ziet) doet de truuk:

DSC04446.JPG

Display is weer full bright wat zelfs in het donker niet storend fel is dus wat mij betreft opgelost. Het dimmen van background light middels de licht-knop werkt gewoon ook nog....

Groet: Daan

Link naar reactie
Slotje op dan maar Daan !?? :oops:

Is dat de policy? Slotje erop als het klaar LIJKT te zijn? If so dan prima.....

Staan alleen nog wel wat vragen open, de 2 aansluitingen achterop de radio plus een handleiding van de radio......... of mis ik hier nu iets?

Link naar reactie
Staan alleen nog wel wat vragen open, de 2 aansluitingen achterop de radio

De ronde coax aansluiting is voor de besturing van een externe CD wisselaar ( AI bus)

De rechthoekige aansluiting is ook voor een externe CD wisselaar, hier zitten o.a de audio aders in.

JCK

Link naar reactie
Ben eigenlijk tot een veel simpelere oplossing gekomen, het rechter 'oogje' is inderdaad de light sensor die als hij daglicht detecteert na enige delay ervoor zorgt dat het display gedimmed wordt..... in ons geval dus tot bijna zwart en meteen onleesbaar.

Dit is bijzonder. Volgens mij hoort het display gedimmed te worden als het donker wordt, niet als het licht is... zo werkt het bij mij in ieder geval. Vinger op de lichtsensor zorgt voor het dimmen van het display, dus afplakken zodat deze niet meer dimt komt bij mij vreemd over.

Link naar reactie

@: JCK: Dank je wel!! :oops:

Dit is bijzonder. Volgens mij hoort het display gedimmed te worden als het donker wordt, niet als het licht is... zo werkt het bij mij in ieder geval. Vinger op de lichtsensor zorgt voor het dimmen van het display, dus afplakken zodat deze niet meer dimt komt bij mij vreemd over.

Tja, t'is ook heel vreemd maar niet gek zo blijkt uit het topic op het andere forum.... kennelijk hebben meer mensen hier last van... Het is echt zo, in daglicht display onleesbaar, bijna zwart gedimmed, zodra het gaat schemeren wordt het display feller (net zoals met een stickertje erover heen)..... en handmatig dimmen als de lichten aan staan met de binnenverlichtingsdimmer werkt ook gewoon, display wordt minder fel als je hem dicht draait....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.