Ga naar inhoud

Tacho ringen chroom


Didimon

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

In het (mijn) kennismakings topic, Klik, laat ik de aanpassingen die ik aan het plegen ben zien en veel dingen zijn te simpel om daar een doe het zelf topic aan te wijden maar vandaag toch een redelijk spannende klus achter de rug DIE GELUKT IS!!! :kisstogether:

Dood eng, halve console uit elkaar, kennis niveau NUL, de eerste keer dat ik echt aan een auto ben gaan sleutelen..... als dat maar goed gaat maar na 2,5 uur van zweten, op willen geven maar dan een vrouw hebben die precies datgene zegt en ziet wat nodig is om verder te gaan..... m'n huwelijk er ook nog op vooruit dankzij een Z3, wat wil een mens nog meer? :schater:

Afijn, ik laat het gewoon zien en al is er maar één iemand die hier wat aan heeft dan is het doel al bereikt.... het is (als je het weet) heel simpel stiekem en kost met kennis hooguit een half uurtje en dan heb je ook echt wat....

Allereerst koop je van die chromen Tacho ringen.... je hebt (wat ik gevonden heb) 2 soorten, klik systeem en plakkers (die je met lijm moet gaan vast zetten). Mijn ervaring met lijm is lijmresten all over the place dus ik ben voor de wat duurdere klikkers gegaan:

http://www.autobarthobraat.nl/productssimple0.html (even scrollen) en dan deze:

tacho%20chrome.jpgRINGEN%202.JPG

59 euries, best prijzig maar door Bartho snel onder rembours bezorg. Geen klachten hierover... :thumbup:

Dan de klus....

Gebruik een imbus sleuteltje om de 2 schroeven (zie foto) los te maken en trek aan de km-stand resetter om het rubbertje eraf te halen:

01.JPG

Je zou nu het geheel eruit moeten kunnen trekken maar bij mij lukte dat niet, althans ik kon geen manier verzinnen om dat zonder kans op schade te doen dus ben ik verder gegaan.....

Bij de pedalen kun je 2 nep schroeven er zo uit trekken:

02.JPG

De afdek-kap komt er dan zo af:

03.JPG

Vervolgens kan het paneel erboven deels eraf middels deze 3 schroefjes die afgedekt zijn met sierdopjes die je met een mesje of schroevendraaier er zo af wipt:

04.JPG

Het paneel hoeft er niet helemaal af, om iets meer ruimte te creeëren om erachter te kunnen met je arm om het console er van achter af uit te duwen moet het onderste deel van het stuur even iets los, simpel klik systeem en zo los:

04a.JPG

Als dit zover is dan kun je moeilijk liggend met je arm achterlangs om het console eruit te duwen....

Er zitten 3 stekkerblokken met draden in het console die vrij eenvoudig los te maken zijn... beetje indrukken en de hendel overhalen haalt de stekker er al bijna helemaal uit:

05.JPG

Met beleid even kijken hoe en draaiend krijg je het console van achter het stuur:

06.JPG

Aan de achterkant moeten 5 inbus schroefjes losgedraaid worden:

07.JPG

En dan kun je het (licht) blauwe gedeelte er voorzichtig afhalen.

Link naar reactie
  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Even verder in een 2e post, teveel foto's :kisstogether:

En toen zat ik vast maar mijn vrouw had iets meer geduld en zag dat deze 3 knoppen zo gemaakt zijn dat je ze 180 graden kan draaien (richting staat erop door ZU en AUF) en daarmee laat het laatste deel los:

08.JPG

Soort klemmers, leuk gedaan wel..... en voila.... datgene wat je nodig hebt om de ringen erdoor te doen en vast te klikken:

09.JPG

En daar het instrumentarium waar je eventueel nog de wijzertjes af kan halen en kan kiezen voor een andere kleur:

10.JPG

Deze bedoel ik:

x105.jpg

te koop bij: www.chromdesign.de

Dit wilde ik niet dus verder met de tacho ringen.... die steek je door het gat en klikt ze vervolgens zo vast... piece of cake:

11.JPG

Kleine ringen door de grote gaten en klik klik..... klaar:

12.JPG

Even met een hele zachte doek de boel nog even schoonmaken binnenin (plastic glas en chromen ringen) en dan stap voor stap weer terug....

13.JPG

Als het blok weer compleet is dan achter het stuur frutten en de stekkers weer aansluiten... dit kan maar op één manier en zowel de connector als de aansluiting hebben dezelfde kleuren (zwart-zwart, wit-wit en blauw-blauw)..... dit is even lastig omdat je er slecht bij kan maar het is te doen.... half erin zetten:

14.JPG

En handle overhalen tot en met de klik wat de connector goed vast zet...

15.JPG

Dan moment supreme, even starten om te kijken of alles het nog doet:

17.JPG

aangepast door Marvin
Link naar reactie

en even toeren maken:

18.JPG

Snelheid niet getest, dat risico durfde ik wel te nemen daar verder alles het lijkt te doen.

Alles in omgekeerde volgorde terug geduwd en geschroeft met als laatste deze 2 schroeven weer:

20.JPG

En als laatste het rubbertje terug geduwd en daarmee is de klus geklaard:

21.JPG

Super blij, en de snelheid bleek het (gelukkig) ook nog te doen.....

Hoop dat het duidelijk genoeg is zo, mochten er nog vragen zijn of als er behoefte is aan een engelse versie dan hoor ik dat graag..... t'is de moeite waard qua looks en nogmaals, zonder ervaring een uurtje of 2..... hopelijk met deze 'handleiding' in minder dan een uur te doen!

Groet: Daan

Link naar reactie
Mooie en nuttige toevoeging aan de Z3 Techniek lounge > Doe-het-zelf !!! :thumbup:

Dank! In mijn grote zoektocht naar vanalles en nog wat ervaar ik het als storend dat er byzonder weinig te vinden is aangaande 'doe het zelf' zaken.... Is maar één oplossing en dat is zelf WEL die bijdrage te leveren in de hoop het goed te doen.

Mijn grootste project worden de angel eyes, en meteen de witte glaasjes van Metty...... dat moet nu toch echt maar eens heel duidelijk op internet verschijnen niet? :kisstogether:

Link naar reactie
Als je inderdaad nooit gesleuteld hebt, dan heb ik veel respect voor je. Ook voor de wijze waarop je het hebt vastgelegd. Kan ik wel waarderen. :thumbup:

Echt nog nooit aan een auto gesleuteld, zeker niet halve dashboards uit elkaar halen..... een lampje verwisselen is wel het uiterste wat ik tot vandaag heb gedaan aan auto's :kisstogether:

Ook credits aan mijn vrouw die ik vandaag op een andere wijze leerde kennen...... vol enthousiasme, terwijl ik het opgegeven had, overruled ze me (doet ze anders nooit :schater: ) en weerhoudt me van het terug schroeven van alles..... en waarempel, zij kwam o.a. met het idee: imbus sleuteltjes en die 3 rare 180 graden draai dingen...... en dan lukt het uiteindelijk en ben je samen blij...... ;)

Link naar reactie

Strakke actie en een hele verbetering.

Denk dat er hier weinig te vinden zijn die samen met de vrouw aan de ZZZ sleutelen :schater:

mooie reportage, nu zou ik het ook wel aandurven (als ik het nodig had).

Link naar reactie
Leuk verhaal, maar ik heb een paar jaar terug exact dezelfde handleiding met foto's neergezet

Zie hier: https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=747&hl=tacho

Tof!! Had ik niet gezien........ met 2 verhalen en foto's moet het helemaal makkelijk zijn, toch? :thumbsup:

Begreep ik nou dat die tacho ringen niet klikten bij jou? Bij mij klikten ze allemaal al moest ik bij de kleine ringen wel flink m'n best doen, leken een ietsiepietse te groot maar goed..... het zit.

En het is fraai..... erg fraai!

Link naar reactie
Leuk verhaal, maar ik heb een paar jaar terug exact dezelfde handleiding met foto's neergezet

Zie hier: https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=747&hl=tacho

Klopt. Daarmee heb ik het ook uit kunnen voeren. Om het tellerblok eruit te krijgen was wat aan de krappe kant. Met de nu geplaatste toevoeging zal het zeker makkelijker zijn gegaan.

Link naar reactie
Strakke actie en een hele verbetering.

Denk dat er hier weinig te vinden zijn die samen met de vrouw aan de ZZZ sleutelen :schater:

mooie reportage, nu zou ik het ook wel aandurven (als ik het nodig had).

Edwin we horen graag wanneer en wat je samen met Nadia aan de Z3 hebt gesleuteld :birthday:

Link naar reactie
heel goed gedaan kan alleen een stuk makkelijker

twee schroefjes bij de cockpit

los en je kan het er zo uit schuiven en je kunt de rest laten zitten scheelt je een hoop werk

Dat zou je denken alleen ik kreeg het er niet uit geschoven en vond het geen goed idee om 'kracht' te gaan gebruiken zonder zeker te weten dat er niks anders meer vast zat..... dus vandaar de extra stappen om mijn beauty geen pijn te doen :birthday: En zoveel werk was het niet, 2 pluggen onderin, 3 schroeven en klaar.

Link naar reactie
Mijn grootste project worden de angel eyes, en meteen de witte glaasjes van Metty...... dat moet nu toch echt maar eens heel duidelijk op internet verschijnen niet? :thumbup:

Kijk er naar uit! Zie angel eyes zelf ook wel zitten...

hele duidelijke beschrijving, zullen zeker forummers zijn die er wat aan hebben

Link naar reactie

Ja hoor..... in m'n (nog steeds) dagelijkse zoektocht op internot naar Z3 informatie stuit ik vandaag op een nog betere handleiding met nog betere foto's dan ik heir heb laten zien..... hiermee moet het echt voor iedereen te doen zijn:

Klikkerdeklik

Hahahaha, als ik dat geweten had...... nou ja, stiekem toch wel leuk dat het zonder deze handleiding en kennis van ivodl hier in het forum hier gelukt is.....

Groet: Daan

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Na al die informatie ben ik ook maar eens begonnen met die Tacho ringen in te bouwen.

Ik ben - al zeg ik hetzelf - redelijk handig, maar ik moet zeggen dat ik het in eerste instantie allemaal erg moeizaam vond gaan.

Ik weet niet wat jullie voor Z3 hebben, maar na een paar uur rommelen (ontzettend moeilijk erbij te komen met al die bedrading + stuur in de weg), vond ik dat het maar eens op MIJN manier moest gaan doen.

Ik ben eerst het airbag-stuur gaan demonteren. De airbag zit - zoals de meeste van jullie weten - met 2 torx-schroeven (T30). aan de binnenkant van het stuur. Na uiteraard eerst de accu te hebben losgekoppeld en 5 minuten te hebben gewacht (evt. nog spanning), heb ik de bedrading van de airbag (oranje; onder de stuurkolom) losgekoppeld.

Na de grote bout (16 mm) te hebben verwijderd (zit behoorlijk vast), trek je het stuur zo naar je toe.

Kijk wel goed uit (of maak een merkteken op stuur/as) dat je het stuur later in precies dezelfde stand terugplaatst.

Zorg ook voor een optimaal rechte stand van de voorwielen anders kom je nl. moeilijk te zitten, omdat de stuurvergrending in werking treedt. Zolang je verder de stuurstang met rust laat...niets aan de hand. (Laat je trouwens NIET afschrikken door de mededelingen in de div. talen die je vertellen dat demontage ABSOLUUT door een vakman dient te worden gedaan).

Wanneer je het doet op bovenstaande manier.........no problem.

Daarna trek je het gehele meterhuis er makkelijk uit zonder al dat verwijderen van het kunststof plaatwerk.

Dus nog een oplossing voor de Tacho ringen en dit was ongeveer een half uur werk.

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Ff een vraagje,

De 2 schroefjes boven 't glaasje die met een inbus los zouden moeten gaan,

gaan bij mijn niet los met een gewone inbus sleutel.

't Is wel een 6 hoekig iets, maar 't lijkt alsof er nog een kruis op de kop van 't schroefje zit...

Hopelijk weet iemand wat voor schroevendraaier hiervoor nodig is.

Greetz,

Mus

Link naar reactie
't Is wel een 6 hoekig iets, maar 't lijkt alsof er nog een kruis op de kop van 't schroefje zit...

Hopelijk weet iemand wat voor schroevendraaier hiervoor nodig is.

Volgens mij zijn dat Torx schroeven, dus met een Torx schroeven draaier...

Link naar reactie
Volgens mij zijn dat Torx schroeven, dus met een Torx schroeven draaier...

Inderdaad, torx nr. 20 om precies te Zijn.

Maar let op!

Voordat je de unit naar je toe trekt is het aan te bevelen om schilderstape te plakken over het randje voor de unit,

anders is de kans op krasjes aanZienlijk, en ook het lederen randje kun je beschadigen.

Die tellerunit kan behoorlijk vast Zitten maar ga niet met schroevendraaiers overal aan pulken.

Het beste gaat het met een grote Zuignap.

Suc6.

Link naar reactie

Ok de console is er uit (zuignap achterkant gebruikt van 2 afwasborstels).

Aan de achterkant van de console zitten 5 inbus schroefjes...

Maar het 'leuke' is, dat de torx 20 die ik net heb gekocht daar niet op past.

Wederom naar de winkel geweest en een torx 10 aangeschaft...

Link naar reactie

Mus, wat ben je eigenlijk van plan ?

Je hebt toch al van die mooie ringen ?

Ik heb het idee dat je Zo'n mooie carbonplaat hebt voor rond de meters... ;)

Dan kom je nog een kleine (understatement) verrassing tegen.

Enniewee...maak ons gek... ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.