Ga naar inhoud

Installeren electrische cooling-fan


martinvh

Aanbevolen berichten

Is er iemand die ooit eens een poging heeft gewaagd inzake een electrische koel-fan te monteren.

Dit in het kader van beter gasrespons, (brandstofbesparing :schater: ) en niet constant dat geblaas onder de kap vandaan??

Bij oldtimers met permanente aandrijving van de coolfan doen ze dit vaak.... ik heb, als het mogelijk is, hier ook wel oren naar.

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Bedoel je als een soort van electrische compressor?

Nee!

Achter de radiateur zit een (door een snaar aangedreven) ventilator met vario koppeling. Deze zorgt voor wind door de radiateur wanneer er geen of onvoldoende rijwind is.

Deze wordt dus mechanisch aangedreven door de krukas, en wanneer je gas geeft moet hij dat ding dus meeslepen om toeren te maken. Ik vind de 2.8 al niet zo fel en dat ding doet daar zeker geen goed aan.

Nu kan ik natuurlijk de fan van de koppeling afhalen en zonder fan rijden, maar met warm weer kon dat in de file wel eens slecht aflopen.

Daarom de optie electrische fan, die dmv een termoschakelaar aan en uit schakelt. (99% van de moderne auto's heeft dit)

Link naar reactie
Dus wij hebben dus gewoon oude brikken ? :schater:

Bijna wel ja :rolleyes:

Ik heb op deze site KLIK al een mooie set gevonden, maar wil graag de ervaringen van anderen horen!

Link naar reactie

Ben dan wel niet zo'n automonteur dus kan het mis hebben, maar volgens mij is de fan bij

een BMW 2.8 direct aangedreven door de motor (met e.e.a. viscokoppeling geloof ik), dus

geen mogelijkheid om deze te vervangen voor een elektrische versie!

Misschien is dit wel een optie:

linkje

betreft een lichtere versie, welke de motor zoals een kleiner vliegwiel sneller op doet pakken,

maar of dit nou zo veel zal doen?

Gr.Rene

Link naar reactie
Gast Guest_tuni_*

op us-forums doen ze dit regelmatig (= fan delete mod). Daar rijden ze meestal gewoon zonder ventilator. Ze veranderen soms wel de thermostaat, zodat deze bv 5graden eerder opent, en bij de koelvloeistof doen ze daar "water wetter", een product dat zorgt voor iets lagere temperaturen. Vriend van me rijdt zo al jaren rond met een 320i coupe. En tot op vandaag nog geen last gehad, ook niet in de file. Een elektrische ventilator is wel nog veiliger natuurlijk maar niet echt een noodzaak bij onze temperaturen.

en motor zou iets vlotter in toeren gaan

mvg

Link naar reactie
Ben dan wel niet zo'n automonteur dus kan het mis hebben, maar volgens mij is de fan bij

een BMW 2.8 direct aangedreven door de motor (met e.e.a. viscokoppeling geloof ik), dus

geen mogelijkheid om deze te vervangen voor een elektrische versie!

Misschien is dit wel een optie:

linkje

betreft een lichtere versie, welke de motor zoals een kleiner vliegwiel sneller op doet pakken,

maar of dit nou zo veel zal doen?

Gr.Rene

Bedankt voor de link naar deze electrische fan :schater::schater:

De Z3 fan wordt inderdaad d.m.v. een riem aangedreven door de motor. Het idee is om de fan (de grote factor van weerstand) dus te verwijderen en de poelie te laten zitten (dit kan niet anders). Op www.bimmerdiy.com staat ook beschreven hoe simpel je deze fan kan verwijderen.

Link naar reactie

Klopt het dat de ´nieuwere´ motoren (M54) dit niet meer hebben? Ik valt me op dat ik de fan bijna niet hoor op mijn 2.2, alleen bij lang stilstaan of heel warm weer (zoals 2 dagen geleden). Dan lijkt het net een enorme stofzuiger :angry:

Link naar reactie
Klopt het dat de ´nieuwere´ motoren (M54) dit niet meer hebben? Ik valt me op dat ik de fan bijna niet hoor op mijn 2.2, alleen bij lang stilstaan of heel warm weer (zoals 2 dagen geleden). Dan lijkt het net een enorme stofzuiger :)

En dat klinkt heeeerlijk :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.