Ga naar inhoud

"boordcomputer"


Huub

Aanbevolen berichten

Wie weet hoe de"boordcomputer"werkt??

Heb vandaag de l/km gereset en er achter gekomen dat de z3 hele andere waardes aan gaat geven,eerder gaf mijn BC meestal 12.9/100km aan(was gemiddeld),en op het lange eind gingen de waardes ook naar beneden maar niet lager als 10.9/100km,en nu na reset kom ik op laagste waarde 8.5/100km na rustig rijden(120 op snelweg B) ).Maar denk uiteindelijk toch niet meer km op een tank te kunnen rijden.

Moet je nu bij elke nieuwe rit de BC resetten??

Groet Huub

Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Je kunt dat wel na iedere tankbeurt doen, na iedere rit heeft weinig zin denk ik of je moet al willen weten wat ie net dat specifieke ritje heeft verbruikt. :D

Mijn ervaring is dat die dingen behoorlijk nauwkeurig zijn, als je nu dus eens een tijdje 120 op de snelweg rijdt zul je wellicht ergens rond de 8,5/100 uitkomen.

try it out B) and let us know

Link naar reactie

Een paar duitsers zijn hier mee bezig, volg dit met argusogen zie hier een plaatje, letterlijk en figuurlijk, met de volgende functies:

- Geschwindigkeit eff. und genau (Impuls Differential)

- Maximalgeschwindigkeit

- 5 Kilometerzähler mit separatem Reset und Stop (ist nett wenn man rauskriegen will welche Strecke zu einem bestimmten Punkt die kürzeste ist)

- Durchschnittsgeschwindigkeit zu den 5 Kilometerzählern

- Verbrauch zu den 5 Kilometerzählern

- Verbrauch aktuell (CAN-BUS oder PWM von Instrument) (PWM = P(uls)W(eiten)M(oduliertes) Signal)

- Verbrauch gesamt.

- Verbrauch seit letztem Tanken ()

- Reichweite bei aktuellen Verbrauch/Durchschnitt Tank/Durchschnitt gesamt

- Uhrzeit, Datum (Echtzeitbaustein mit Gold-CAP zur Pufferung mit Laufzeitkorrektur)

- Tankinhalt (geschätzt auf 1/2 Liter genau) (Tankgeber)

- Korrektur der Tankanzeige (Original geht nach dem Mond)

- Drehzahl (CAN-BUS oder OBD2 oder Impuls von DME)

- Temp. Kühlwasser (CAN-BUS oder Analoger Eingang wenn kein CAN-BUS)

- Öltemperatur (CAN-BUS oder Analoger Eingang wenn kein CAN-Bus)

- Temp. Ansaugluft (OBD2)

- Timing Zündung 1. Zylinder (OBD2)

- % Last (OBD2)

- % Gaspedalstellung (OBD2)

- Temp. Ansaugluft (OBD2)

- Fehlerspeicher OBD2 (OBD2)

- Airflow (OBD2)

- Lamda(OBD2)

- Maximaldrehzahl bei Kühlwasser-/Öltemperatur (denn ich denk die in der Werkst... fahren wie die Schw....)

Weitere Anzeige Möglichkeiten beim Einsatz von Analog Gebern:

- Aussentemperatur (Analoger Eingang)

- Öldruck (Analoger Eingang)

De can bus is er vanaf de modellen van bouwjaar 2000 en OBD 2 vanaf 2001, voor de oudere bouwjaren moet er gewoon met analoge gevers gewerkt worden

groet,

Pierre

Link naar reactie

:D De waarden komen mij zeer bekend voor Huub. De nauwkeurigste meting is, om ouderwets bij het tanken het aantal liters / gereden km x 100 te berekenen. Dit komt meestal redelijk overeen met wat de BC aangeeft. De laatste periode haal ik een gemiddelde van 11.9 L/100km. Maar ik rij zelden op de snelweg. Bij zuinig rijden is 8.6 L/100km mijn record.

Een andere vraag over de BC

Als ik getankt heb geeft mijn BC aan dat ik nog 460 km op een tank kan rijden. Na ca 300 km is het sommentje van mijn dagteller en de afstand van de BC nog steeds 460 km. Na deze 300km gaat de teller van de BC twee keer zo snel terug als ik in werkelijkheid rij. Bij 380 km op mijn dagteller geeft de BC aan dat ik nog 20 km kan rijden. Komt dit jullie bekend voor??

Bram :fez:

Link naar reactie

:D De waarden komen mij zeer bekend voor Huub. De nauwkeurigste meting is, om ouderwets bij het tanken het aantal liters / gereden km x 100 te berekenen. Dit komt meestal redelijk overeen met wat de BC aangeeft. De laatste periode haal ik een gemiddelde van 11.9 L/100km. Maar ik rij zelden op de snelweg. Bij zuinig rijden is 8.6 L/100km mijn record.

Een andere vraag over de BC

Als ik getankt heb geeft mijn BC aan dat ik nog 460 km op een tank kan rijden. Na ca 300 km is het sommentje van mijn dagteller en de afstand van de BC nog steeds 460 km. Na deze 300km gaat de teller van de BC twee keer zo snel terug als ik in werkelijkheid rij. Bij 380 km op mijn dagteller geeft de BC aan dat ik nog 20 km kan rijden. Komt dit jullie bekend voor??

Bram :fez:

Link naar reactie

Vreemd, bij mijn e46 werkt de restafstand perfect, loopt gewoon terug met het aantal kilometers en wordt bijgesteld aan de hand van de mate waarop je het gaspedaal indrukt.

Een keer 9 restkilometers op het display gezien, heb ik toen gezweet, 's morgens vroeg en nog bijna geen tankstation open. toen heb ik pas zuinig gereden, waar het ging in het heuvelland gewoon gerold zonder gas te geven. Helaas moest ik ook een paar heuveltjes op B)

Had vrouwtje de auto gehad de avond van te voren :D Ze kon de beurs niet vinden :D

Link naar reactie

Dat onnauwkeurig teruglopen van de restafstand heb ik ook. Zowel in mijn vorige als nieuwe Z3 klopt er geen hout van. Meestal ga ik opzoek naar een tankstation als hij aangeeft nog 100 te kunnen rijden. Vanaf dat punt schiet de afstand naar beneden. Ikweet dat ik moet rijden op mijn dagteller en ik haal dan ongeveer 385 km op een tank. Bij het resetten van de BC staat de afstand rond de 560 km, maar dat heb ik nooit gehaald..

De dealer had er wel van gehoord maar kon er niets aan doen. Maar mijn ervaring met BMW dealers is dat ze dit nog zeggen als er een wiel af is.... :D

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Weet er iemand hoe je de rest kilometers er terug op krijgt? Heb mijne leeg gereden tot als er niets meer op de display stond, enkel drie streepjes... nu heb ik em al tot tweemaal toe volgetankt maar de streepjes blijven en niet de nog te rijden kilometers ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.