Ga naar inhoud

50 mm spoorverbreders & originele bouten

Michel#1

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kun je zonder problemen een 5 mm (aangepast :muur:) spoorverbreder monteren met de originele bouten?

Heb de verbreders wel maar de bijhorende bouten niet.... :D

• Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:
Kun je zonder problemen een 50 mm spoorverbreder monteren met de originele bouten?

Heb de verbreders wel maar de bijhorende bouten niet.... :D

Ow, is dat niet een beetje veel???

Geplaatst:

Je moet even meten wat de gat-diepte van de spoorverbreder is.

Dan even meten hoever de bout door je wiel heensteekt.

De mout moet altijd korter zijn dan de diepte van het gat.

(ik zou zeggen... +/- 5mm. korter volstaat.)

Maar wat moet je nu met 50mm spoorverbreders....

Wil je op hoge snelheid de wissels van de randstad-rail gaan testen... :D

Geplaatst:

Orginele bout door de spoorverbreder heen steken, er moet dan aan de naafzijde minstens 6 windingen zichtbaar zijn. Wielen komen dan wel mega schuin te staan...

Geplaatst:
Orginele bout door de spoorverbreder heen steken, er moet dan aan de naafzijde minstens 6 windingen zichtbaar zijn. Wielen komen dan wel mega schuin te staan...

Ik zie Marvin al weer bezig met zijn fotowinkel. :D

Geplaatst:

Oeps foutje! :D :muur:

Ik bedoelde dus 5 mm

Ik zit met hetzelfde probleem waar Rob ook mee zat. :wub:

Heb nu mogelijk nieuwe velgen. Maar die kunnen net, zonder aan te lopen tegen de veerpoot (KW), vastgezet worden.

10mm is net teveel omdat dan de velg iets te veel uitsteekt. 5mm zou wel moeten kunnen.

Vandaar mijn vraag.

Geplaatst:
Oeps foutje! :D :muur:

Ik bedoelde dus 5 mm

Ik zit met hetzelfde probleem waar Rob ook mee zat. :wub:

Heb nu mogelijk nieuwe velgen. Maar die kunnen net, zonder aan te lopen tegen de veerpoot (KW), vastgezet worden.

10mm is net teveel omdat dan de velg iets te veel uitsteekt. 5mm zou wel moeten kunnen.

Vandaar mijn vraag.

Lijkt mij te kloppen, ik heb 7 mm verbreding aan de voorkant. Maar Pierre verbetert wel waar incorrect.

Geplaatst:

Heb ik ook gedaan, gaat gewoon goed met de orginele bouten. Verbreder tegen velg aan drukken, bout er doorheen, en kijken hoeveel schroefdraad je nog over hebt. Halve centimeter is dus genoeg.

Geplaatst:

Maar echt niet minder dan die halve cm.

Optimale sterkte wordt bereikt bij minimaal 1,5 maal de diameter draadlengte.

B.v. M10 x 1,5 = 15 mm draad in de naaf.

Wilko

Geplaatst:

Ja moet kunnen heb wel vaker gelezen dat ze bij 5mm geen andere bouten gebruiken, ik heb echter toch iets langere (5-10mm) bouten erin zitten. De Duitse TUV heeft als norm dat je minimaal 6-7 omwentelingen moet kunnen maken voordat de bout vastzit. :thumbup:

Geplaatst:
Lijkt mij te kloppen, ik heb 7 mm verbreding aan de voorkant. Maar Pierre verbetert wel waar incorrect.

Hangt helemaal af van de breedte en ET waarde van de velg :thumbup:

Geplaatst:
Heb ik ook gedaan, gaat gewoon goed met de orginele bouten. Verbreder tegen velg aan drukken, bout er doorheen, en kijken hoeveel schroefdraad je nog over hebt. Halve centimeter is dus genoeg.

In de werktuigbouw is de norm 1maal de diameter moet de minimale indraailengte zijn, is dus 10mm.

Klopt dus wat Pierre zegt 6 a 7 omwentelingen is dus bij een schroefdraadspoed van 1,5 mm ongeveer 10 mm.

Een halve centimeter is te weinig, en beschadig je de schroefdraad als je de bout vastdraaid omdat hij er te kort in zit.

Geplaatst:

Ik heb zelf 15 mm , hiervoor heb ik natuurlijk wel nieuwe bouten besteld het voordeel is dat je het aantal gangen wat je gebruikt in de naaf hetzelfde kunt laten door bouten te bestellen die de extra lengte hebben van je spoorverbreder.

Moet eerlijk zeggen ...achter 255 + een verbreder van 15 mm ..................super wreed :lol:

Groetjes

Geplaatst:
super wreed :lol:

Ah, weer een kind van deze tijd! :thumbup:

Geplaatst:
Ah, weer een kind van deze tijd! :wave:

Nou, kind ??? :wave:

Ik heb Cor ontmoet tijdens de Winter Trail in Friesland, en hij is niet bepaald een kind hoor !!?? :unsure:

Geplaatst:
Nou, kind ??? :wave:

Ik heb Cor ontmoet tijdens de Winter Trail in Friesland, en hij is niet bepaald een kind hoor !!?? :unsure:

Het gebruik van de woorden "super wreed" doet me daar nu eenmaal aan denken. :wave:

Geplaatst:
Het gebruik van de woorden "super wreed" doet me daar nu eenmaal aan denken. :unsure:

De is vet cool Rob dat het je daar aan doet denken !!! :schater:

Geplaatst:
De is vet cool Rob dat het je daar aan doet denken !!! :schater:

Gewoon doorgaan met die kindertaal, Marvin. Het staat je wel. :rolleyes:

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen