Ga naar inhoud

Reparatie koplampverstelmotor


Martin-Z3

Aanbevolen berichten

  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nou ja, dat meen je toch niet hoop ik -_-

Tuurlijk niet. Je hebt in de afgelopen maanden mijn gezuig toch wel als zodanig leren herkennen :P Daarnaast staan er allemaal knipogen etc. bij. Het kwam alleen voor mij als volledige verassing dat je dit in je had. Alle kuddos.

Link naar reactie
Tuurlijk niet. Je hebt in de afgelopen maanden mijn gezuig toch wel als zodanig leren herkennen -_- Daarnaast staan er allemaal knipogen etc. bij. Het kwam alleen voor mij als volledige verassing dat je dit in je had. Alle kuddos.

:schater: dat U zich excuseert :schater:

watje.gif

Link naar reactie
Tuurlijk niet. Je hebt in de afgelopen maanden mijn gezuig toch wel als zodanig leren herkennen ;) Daarnaast staan er allemaal knipogen etc. bij. Het kwam alleen voor mij als volledige verassing dat je dit in je had. Alle kuddos.

Ik verras mezelf ook nog wel eens :D

Maar het is ook geen "rocket science" wat ik gedaan heb, dus we moeten niet gaan overdrijven.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Oud topic even uit de kast gehaald. Dit naar aanleiding van de Friesland rit waarbij mijn koplampen veel te hoog stonden.

Op het uiteinde van het asje van de verstelmotor zit een bolletje (bollink) die in een sleufje van de koplampunit moet vallen. Dat had ik niet goed gedaan. Ze drukten er wel tegenaan waardoor de koplampen wel naar boven verstelden maar niet naar beneden. De lichtbundel wordt niet omlaag getrokken als de bollink niet in zijn sleuf zit.

De truuc is om de beide motortjes in de uiterste stand naar buiten te zetten (draaischijfje in cockpit op stand 0) en de motortjes dan zijdelings in de sleufjes te schuiven terwijl je de kantelstand zover mogelijk naar onderen drukt. Dan kwartslag draaien totdat de verstelmotor vast zit in de unit. De uitleg is ingewikkelder dan het doen. Het stelt niet zoveel voor. Het eindresultaat is dat het nu wel werkt.

Omdat ik echter al aan alle stelschroeven van de koplampunits had gedraaid moest alles weer opnieuw worden afgesteld. En dan heb ik het nog niet over de 4 ophangpunten van de koplamp zelf die ook allemaal versteld kunnen worden... Ik had geen referentie dus heb ik die maar op gevoel vastgezet.

De auto daarna op 1 meter afstand (van de koplampen) van de muur gezet. Het centrum van de koplamp gemeten (circa 54 cm) en dat op de muur afgetekend. Daarna leek het me kinderspel de lichten af te stellen. Niets was minder waar helaas. De xenonverlichting geeft een zeer wazig beeld op de muur (of wit vlak). Ik heb het vermoeden dat het brandpunt van de koplamp niet geschikt is voor de Xenon (is er ook niet voor gemaakt) waardoor er geen duidelijk gebundeld beeld verschijnt. Om te rijden is het geen probleem want er komt genoeg licht maar ik vermoed dat de spreiding heftig is.

In ieder geval geprobeerd de hoogte te verstellen met de draaiknopjes op de koplampunits. Nu lijkt het wel ergens op maar ik zal moeten ervaren of de tegenliggers dit ook vinden. Ik kan de lichtbundel nu in ieder geval omlaag dwingen.

Link naar reactie
Ben benieuwd hoe je de daling heb afgesteld, lichtbeeld geeft met de xenonlamp de juiste scheidingslijn, zie je een waas of een witte vlek heb je toch iets niet goed gedaan.

Ruud, volgens mij was het beiden. Links een wat scherpere vlek met een waas eromheen. Ik heb de bovenste lichtrand van de waas op circa 5 cm onder de nullijn afgesteld en uiteraard nog even gecontroleerd met het erin gaan zitten. Rechts was totaal een vage vlek en ik heb geprobeerd dit ook zo af te stellen maar echt gerust ben ik er niet op. Jammer dat je zo ver weg woont anders was ik natuurlijk even een bakkie komen doen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.