Ga naar inhoud

Nieuwe 3 serie QP


Aanbevolen berichten

  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik vind het geheel wel iets hebben. Ze mogen hem mij gerust geven. Maar vind die achterkant precies toch iets hebben van Audi :P

Maar ondertussen begin ik wel zot te komen van al die foto's die de ronde gaan van M1, M3, M4, M7, X6, 1Cabrio, 1Coupe, ..... Ik weet niet meer wat te geloven........... -_- Er zitten soms wel mooie (Pshop) exemplaren tussen en soms wel echte afgrijselijke monsters :P

@ Michel#1: Die M1 ziet er vet uit maar is volgens mij dan toch weer een Pshop.

Link naar reactie

Wel grappig en vreemd dat de 3 liter (R6) motor in deze auto weer een hoger vermogen heeft. Nu zijn er dus de versie met 258 pk (530), 265 pk (130) en 272 pk (330c). Mijn M54B30 uit mijn 530i (231pk) lijkt snel ouder te worden :(

Link naar reactie

BMW is nog heel voorzichtig met de turbootjes. Die biturbo levert maar 35 pk extra. Da's best weinig op een vermogen van 270 pk. Zeker als je bedenkt dat de waterpomp al electrisch aangedreven wordt dus dat levert al een besparing op. Dit zou trouwens ook de vermogenswinst kunnen verklaren bij de 330 van 265 naar 272.

Waarschijnlijk hebben ze de compressie in het blok omlaaggebracht want die was best hoog 10.7:1. Een motor met turbo('s) zit meestal onder de 10 geloof ik.

Link naar reactie

Ik vind hem gaaf, weer een betere achterkant dan de Limo.

Paps had de e46 328CI en wil graag weer een nieuwe QP.

We hebben de opvolger de 520i E60 zojuist verkocht. Die hem toch iets te groot en te log (en natuurlijk te traag als 520i)

Weer een luxe probleem. Weer een vijf serie maar dan een 530i of een nieuwe 3 serie maar dan de sedan, ze moeten immers minimaal een jaartje oud zijn om aantrekkelijk te zijn qua prijs. :discussie:

Zo te zeggen een tussenautootje tot de nieuwe QP een jaar op de markt is.

Het lijkt erop dat het een 330i Limo wordt, de vijf e60 is er nu inmiddels twee a drie jaar en krijgt weer langzaam last van die grote waardevermindering van grote auto's, de drie is er pas en zal IMHO waardevaster zijn dus de betere investering als je daar al van kan spreken :thumbup:

Link naar reactie
BMW is nog heel voorzichtig met de turbootjes. Die biturbo levert maar 35 pk extra. Da's best weinig op een vermogen van 270 pk. Zeker als je bedenkt dat de waterpomp al electrisch aangedreven wordt dus dat levert al een besparing op. Dit zou trouwens ook de vermogenswinst kunnen verklaren bij de 330 van 265 naar 272.

Waarschijnlijk hebben ze de compressie in het blok omlaaggebracht want die was best hoog 10.7:1. Een motor met turbo('s) zit meestal onder de 10 geloof ik.

Qua turbo kan het veel heftiger maar dan zitten ze de M weer te dicht op de hielen.

Overigens is niet alleen de waterpomp elektrisch maar ook de oliepomp en het zou me niet verbazen dat de stuurbekrachtiging ook elektrisch is.

Aan de compressie veranderen ze met de huidige turbo motoren zo min mogelijk.

Vroegah had je een hele lage compressie (6:1) en een lomp grote turbo. Tegenwoordig de compressie zo hoog mogelijk en hele kleine turbo's.

In de oude situatie deed de motor onderin niks (vanwege z'n lage compressie) totdat de turbo inkwam en dan was het van het ene in het andere uiterste.

Tegenwoordig heb je vanwege de hogere compressie een motor die onderin ook wat doet en heel snel laaddruk opbouwd, kortom het bruikbare toerengebied wordt veel breder.

Dit is waarschijnlijk ook de reden dat ze twee turbo's gebruiken, kunnen ze nog kleiner en sneller reageren.

Had trouwens een zelfde combinatie verwacht als bij de 3 liter diesel een grote en een kleine turbo, maar het zijn er twee van dezelfde grootte.

Ze hebben dan wel het probleem dat ze hem bovenin behoorlijk moeten terugregelen.

Turbo's werken kwadratisch een twee keer zo hoge ingangsdruk levert een 4 voudige laaddruk, bij een mechanische compressor is het lineair.

Kortom een kleine turbo zal bovenin teveel laaddruk leveren en dan moet er uitlaatgas om de turbo heen geleid worden om het toerental van de turbo niet te hoog te laten worden (toch halen ze nog 80.000 rpm)

Bij de diesel leiden ze dan de uitlaatgassen om de kleine turbo heen en voeden hiermee de grote.

Probleem met regelen is de waste gate (dit is de klep die het uitlaatgas om de turbo heenleidt) deze wordt nogal warm, maar dat schijnen ze ook onder de knie te hebben. Ze hebben vast het een en ander bijgeleerd sinds de 2002 TI (die kende een beetje problemen met de turbo)

JCK

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.