Ga naar inhoud

Nieuwe lagerschalen bij de ///M


pierrez101

Aanbevolen berichten

Hier weer een leuke discussie hierover.

Zoals al gezegd kwam ik laatst bij de motorboer een bostongroene met 140000km op de klok tegen die de lagerschalen eruitgelopen waren, nieuwe (revisie) motor nodig, erg dure grap ;)

Lagerschalen verwisselen kost rond de 800-1000 euro B)

Link naar reactie
  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hier weer een leuke discussie hierover.

Zoals al gezegd kwam ik laatst bij de motorboer een bostongroene met 140000km op de klok tegen die de lagerschalen eruitgelopen waren, nieuwe (revisie) motor nodig, erg dure grap ;)

Lagerschalen verwisselen kost rond de 800-1000 euro B)

Die van mij zijn gelukkig vervangen bij aankoop. De oude schalen zagen tot mijn verbazing nog erg goed uit B) . Omdat jullie mij hadden gewaarschuwd i.v.m. problemen.

Greetz Jeroen

Link naar reactie
Hier nog meer te lezen, de meningen zijn verdeeld, alleen als de auto echt aan de grans beweegt wordt schijnen ze verrekken en als de auto langere tijd stil staat dus niet regelmatig beweegt wordt. de lagerschalen schijnen niet in de olie te liggen en kunnen gaan roesten bij lang stilstaan ;)
Link naar reactie

Leg eens uit: vond het wel logisch klinken immers de zuigers staan immers allemaal verschillend qua hoogte in de cilinders dus ook de krukas ze in vast zitten, sommige lagers liggen zo in de olie en andere niet, of ligt de krukas kompleet met alle drijfstanglagers continu in de olie ;) B)

Link naar reactie
Leg eens uit: vond het wel logisch klinken immers de zuigers staan immers allemaal verschillend qua hoogte in de cilinders dus ook de krukas ze in vast zitten, sommige lagers liggen zo in de olie en andere niet, of ligt de krukas kompleet met alle drijfstanglagers continu in de olie ;) B)

Lagers van krukas en drijfstang liggen niet in de olie van het carter maar door oliedruk gaat de olie door gecalibreerde gaatjes naar de schalen, als de motor stilstaat dus zonder oliedruk blijft er altijd wel wat olie achter. lagerschalen worden behandeld met een laagje babbitt wat zelfs zonder olie niet roest. B)

Link naar reactie
Leg eens uit: vond het wel logisch klinken immers de zuigers staan immers allemaal verschillend qua hoogte in de cilinders dus ook de krukas ze in vast zitten, sommige lagers liggen zo in de olie en andere niet, of ligt de krukas kompleet met alle drijfstanglagers continu in de olie ;)  B)

Lagers van krukas en drijfstang liggen niet in de olie van het carter maar door oliedruk gaat de olie door gecalibreerde gaatjes naar de schalen, als de motor stilstaat dus zonder oliedruk blijft er altijd wel wat olie achter. lagerschalen worden behandeld met een laagje babbitt wat zelfs zonder olie niet roest. B)

That's why we call him Dr. Phill !! :schater:

Link naar reactie

Ik heb niet zo'n vertrouwen in die doktoren wil het zelf altijd snappen :schater:

In D hebben ze zelfs doppeldoktoren en die komen er niet uit B)

En of ze nu roesten of slijten feit is wel dat ze regelmatig tot motorschade leiden ;)

FF terug naar het thema Ruud wat vind jij van de verhalen over drijfstanglagers van de ///M

Link naar reactie
Ik heb niet zo'n vertrouwen in die doktoren wil het zelf altijd snappen :schater:

In D hebben ze zelfs doppeldoktoren en die komen er niet uit :(

En of ze nu roesten of slijten feit is wel dat ze regelmatig tot motorschade leiden :(

FF terug naar het thema Ruud wat vind jij van de verhalen over drijfstanglagers van de ///M

Dit geldt niet alleen voor de :D bij alle motoren zijn de lagerschalen een belast onderdeel wat aandacht vraagt om de juiste olie, goed op peil houden, op tijd verversen en motor rustig op bedrijfstemperatuur rijden (overschakelen bij 3000 omw/min.)

Nu is het wel zo dat motoren die meer vermogen aan boord hebben (ondanks dat hiermee rekening is gehouden door zwaardere lagerschalen te monteren) met bovenstaande extra rekening gehouden moet worden.

En al is er sprake van lagerschade komt dit door te weinig olie, te warme olie die dan zijn smeereigenschappen verliezen. en al ga je een keer het cirquit op zorg dat je oliepeil goed is want al hang je in lange snelle bochten, olie gaat naar een kant in het carter, oliepomp krijgt geen olie en het is gebeurd.

Waarom de motor op temperatuur moet wezen voordat je hem goed gaat gebruiken, zuigers zetten het eerste uit t.o.v. het motorblok waarbij bij extreme belasting de zuigers te zwaar lopen in de cilinders t.o.v. elkaar waardoor de drijfstanlagers extra belast worden. lagerschalen hebben ook een kleinere speling bij koude motor waardoor de kans bestaat dat bij hoge toerentallen de oliefilm wegslaat en het babbitt beschadigd wordt, waardoor het lager er van loop van tijd uitloopt.

Nu rijden er een hoop rond zeker in duitsland met race olie 10w60 en die moet je echt op temperatuur rijden, en wat de meeste niet weten of willen weten is dat bij de koude start het langer duurt dat alle lagers smering krijgen met deze olie, vanos krijgt met deze olie als hij koud is ook meer druk. maar dat is weer een ander verhaal.

kort samengevat gebruik goede olie 0w30 of 0w40 houd het op peil en verves regelmatig en 200.000 - 300.000 km moet kunnen zonder problemen.

Nu zijn er altijd mensen die het bij 40.000 km al voor elkaar krijgen om de lagerschalen er uit te blazen maar dit komt zelfs bij een toyota voor ;) :D

Link naar reactie
Perfect uitgelegd ;) Bravo :(

even terugkomen op de olie; de garage schrijft 10W60 castrol rs olie voor voor de M. Goed warmrijden is de boodschap, hiermee voorkom je een hoop problemen :D

Greetz Jeroen

Klopt heb ik een hele discussie over met de castrol vertegenwoordiger, alhoewel ik een casrtrol mannetje ben ga ik voor de kroon helar 0w40 zeker voor de koude start (waarbij slijtage het hevigst is) gaat deze olie boven de 10w60 :(

Link naar reactie
Perfect uitgelegd  :D  Bravo  :(

even terugkomen op de olie; de garage schrijft 10W60 castrol rs olie voor voor de M. Goed warmrijden is de boodschap, hiermee voorkom je een hoop problemen  :D

Greetz Jeroen

Klopt heb ik een hele discussie over met de castrol vertegenwoordiger, alhoewel ik een casrtrol mannetje ben ga ik voor de kroon helar 0w40 zeker voor de koude start (waarbij slijtage het hevigst is) gaat deze olie boven de 10w60 ;)

Mijn wagen is zomervaartuig dus heb ik nooit een echte koude start, olie is altijd minstens 15 graden dus...

Zoals jij bij vriestemperaturen moet starten kan ik er wel bij inkomen :(

Maar zou je niet beter 0W60 pakken want die 60 staat toch voor de temperatuur die de olie aankan? en de 0 voor de dichtheid van de olie?

Greetz Jeroen

Link naar reactie

Hoe merk je dat de lagerschalen aan vervanging toe zijn? En welke olie is het beste voor een 3.0, auto wordt voornamelijk in de zomer gebruikt? Zijn die lagerschalen ook dingen die bij de dealer altijd worden nagekeken bij een beurt? Heb soms namelijk wel last van blauwe rook bij het starten. Is daarna wel meteen weer weg, na een beetje gas geven.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Perfect uitgelegd B) Bravo :ok:

even terugkomen op de olie; de garage schrijft 10W60 castrol rs olie voor voor de M. Goed warmrijden is de boodschap, hiermee voorkom je een hoop problemen :(

Greetz Jeroen

Ja idd een goede verklaring met nog de opmerking dat voor de S54 TWS 10W-60 voorgeschreven wordt, voor de S50 mag je ook andere olie gebruiken, ik heb zelf 0W-40 omdat ik ook voornamelijk kleine stukken rijd en geen circuit :D

Zal wel net zo zijn als bij de verstandkiezen, je hoort alleen de gevallen waar het mis gaat en dat zijn er toch links en rechts een paar, in D laten velen na 80000km uit voorzorg de lagerschalen vervangen vooral als ze de voorgeschiedenis niet kennen hij zal maar nooit fatsoenlijk warm gereden zijn :m:

Trouwens over de andere motoren heb ik nog geen enkel geval gehoord eigenlijk alleen de ;) met zijn hoge toeren en relatief hoge vermogen :D

Zal voorlopig gewoon lekker doorrijden met mijn 51000 km op de klok en rijd al vanaf dat ik auto rijd altijd keurig maximaal 3000 toeren tot de olie op 80 graden staat :D

Link naar reactie
Hoe merk je dat de lagerschalen aan vervanging toe zijn? En welke olie is het beste voor een 3.0, auto wordt voornamelijk in de zomer gebruikt? Zijn die lagerschalen ook dingen die bij de dealer altijd worden nagekeken bij een beurt? Heb soms namelijk wel last van blauwe rook bij het starten. Is daarna wel meteen weer weg, na een beetje gas geven.

Alvast bedankt.

Kleine test of je de drijfstanlsgers hoort werkt vervolgens zo :

eerst de motor op bedrijfstemperatuur rijden.

bij silstaande auto rustig gas geven tot 3500 toeren langsaam terug laten vallen tot 2500 toeren, dit een paar maal herhalen.

meestal rond de 3000 toeren hoor je een wat zwaarder tikkend geluid, hoor je dit niet is er niets met de drijfstanglagers aan de hand.

hoor je het wel, direct nieuwe lagerschalen monteren.

welke olie de beste is, tja elke fabrikant prijst zijn eigen olie en tegenwoordig hebben ze de longlife olie en geeft de fabricant een olieboer de opdracht om een olie te ontwikkelen voor zijn type motor met de bijbehorende specificaties.

Je leest dan op de verpakking speciaal voor bmw,mercedes en volkswagen voorgeschreven.

nu heb je in een andere verpakking dezelfde olie alleen staat er geen vermelding van merk auto bij waardoor de literprijs weer goedkoper is.

neem de 0w40 helar van kroon en je hebt volgens mij de beste olie, alternatief de castrol slx 0w30

Lagerschalen worden bij de dealer niet nagekeken bij een beurt, hiervoor zal je appart moeten vermelden dat je dat wil, krijg je te horen van we willen ze wel nakijken maar dan kan je ze beter gelijk vervangen, dat is ook zo de lagerschalen zijn niet zo duur maar het arbeidsloon wel.

Last van blauwe rook bij het starten nadat de auto een tijdje stil heeft gestaan is niets ernstig en heeft niets met de lagerschalen te maken, klepseals op de klepgeleiders lekken dan waarschijnlijk iets zodat je wat motorolie in de cil. krijgt.

probeer dit eens, trek de auto even goed door naar de 140 km/h ( als de motor lekker warm is) dan gaspedaal geheel loslaten tot 80 km/h en geef dan plank gas, zie je dan een flinke rookwolk kan je overwegen om de klepseals te vervangen.

Link naar reactie
Perfect uitgelegd  B)  Bravo  :rolleyes:

even terugkomen op de olie; de garage schrijft 10W60 castrol rs olie voor voor de M. Goed warmrijden is de boodschap, hiermee voorkom je een hoop problemen  ;)

Greetz Jeroen

Ja idd een goede verklaring met nog de opmerking dat voor de S54 TWS 10W-60 voorgeschreven wordt, voor de S50 mag je ook andere olie gebruiken, ik heb zelf 0W-40 omdat ik ook voornamelijk kleine stukken rijd en geen circuit :D

Zal wel net zo zijn als bij de verstandkiezen, je hoort alleen de gevallen waar het mis gaat en dat zijn er toch links en rechts een paar, in D laten velen na 80000km uit voorzorg de lagerschalen vervangen vooral als ze de voorgeschiedenis niet kennen hij zal maar nooit fatsoenlijk warm gereden zijn :(

Trouwens over de andere motoren heb ik nog geen enkel geval gehoord eigenlijk alleen de ;) met zijn hoge toeren en relatief hoge vermogen :m:

Zal voorlopig gewoon lekker doorrijden met mijn 51000 km op de klok en rijd al vanaf dat ik auto rijd altijd keurig maximaal 3000 toeren tot de olie op 80 graden staat :D

Je hebt in ieder geval de goede olie erin, en ik zou me er niet zoveel zorgen over maken, wanneer de motor goed klinkt en je rijdt hem netjes op temperatuur en je olie is op pijl kan er eigelijk niets fout gaan, heb hier nog een m3 in onderhoud die al de 230.000 km gepasseerd is (blok nooit uit elkaar geweest) en loopt als een nieuwe, beter zelfs nog die motor is echt los, wat loopt dat ding :D ff afkloppen zal je altijd zien :(

En idd bij de latere motoren komt het niet vaak meer voor, de oudere motoren tot aan de jaren '92 kwam het regelmatig voor zowel bij de 4 cil. als de 6 cil. maar dit was dan ook weer de oorzaak van olieverbruik te laag oliepeil en tjakka de lagerschalen aan puin. moet ook zeggen dat daarna er betere olieen en materialen gebruikt zijn. :D

Link naar reactie

Thanks! 230000km dat geeft de burger moed, met 5000km per jaar is dat dus nog.........ff rekenen..... 19 jaar kan ik ff vooruit :schater:

Heeft DJ de kinderen groot kan ie eindelijk mijn :rolleyes: kopen. ;)

Wel opletten meestal lopen ze kort voor het einde als de ziekte :(

Link naar reactie
Hoe merk je dat de lagerschalen aan vervanging toe zijn? En welke olie is het beste voor een 3.0, auto wordt voornamelijk in de zomer gebruikt? Zijn die lagerschalen ook dingen die bij de dealer altijd worden nagekeken bij een beurt? Heb soms namelijk wel last van blauwe rook bij het starten. Is daarna wel meteen weer weg, na een beetje gas geven.

Alvast bedankt.

Kleine test of je de drijfstanlsgers hoort werkt vervolgens zo :

eerst de motor op bedrijfstemperatuur rijden.

bij silstaande auto rustig gas geven tot 3500 toeren langsaam terug laten vallen tot 2500 toeren, dit een paar maal herhalen.

meestal rond de 3000 toeren hoor je een wat zwaarder tikkend geluid, hoor je dit niet is er niets met de drijfstanglagers aan de hand.

hoor je het wel, direct nieuwe lagerschalen monteren.

welke olie de beste is, tja elke fabrikant prijst zijn eigen olie en tegenwoordig hebben ze de longlife olie en geeft de fabricant een olieboer de opdracht om een olie te ontwikkelen voor zijn type motor met de bijbehorende specificaties.

Je leest dan op de verpakking speciaal voor bmw,mercedes en volkswagen voorgeschreven.

nu heb je in een andere verpakking dezelfde olie alleen staat er geen vermelding van merk auto bij waardoor de literprijs weer goedkoper is.

neem de 0w40 helar van kroon en je hebt volgens mij de beste olie, alternatief de castrol slx 0w30

Lagerschalen worden bij de dealer niet nagekeken bij een beurt, hiervoor zal je appart moeten vermelden dat je dat wil, krijg je te horen van we willen ze wel nakijken maar dan kan je ze beter gelijk vervangen, dat is ook zo de lagerschalen zijn niet zo duur maar het arbeidsloon wel.

Last van blauwe rook bij het starten nadat de auto een tijdje stil heeft gestaan is niets ernstig en heeft niets met de lagerschalen te maken, klepseals op de klepgeleiders lekken dan waarschijnlijk iets zodat je wat motorolie in de cil. krijgt.

probeer dit eens, trek de auto even goed door naar de 140 km/h ( als de motor lekker warm is) dan gaspedaal geheel loslaten tot 80 km/h en geef dan plank gas, zie je dan een flinke rookwolk kan je overwegen om de klepseals te vervangen.

Bedankt voor de tips Roodkapje, zal het eens proberen.

Link naar reactie
Hoe merk je dat de lagerschalen aan vervanging toe zijn? En welke olie is het beste voor een 3.0, auto wordt voornamelijk in de zomer gebruikt? Zijn die lagerschalen ook dingen die bij de dealer altijd worden nagekeken bij een beurt? Heb soms namelijk wel last van blauwe rook bij het starten. Is daarna wel meteen weer weg, na een beetje gas geven.

Alvast bedankt.

Kleine test of je de drijfstanlsgers hoort werkt vervolgens zo :

eerst de motor op bedrijfstemperatuur rijden.

bij silstaande auto rustig gas geven tot 3500 toeren langsaam terug laten vallen tot 2500 toeren, dit een paar maal herhalen.

meestal rond de 3000 toeren hoor je een wat zwaarder tikkend geluid, hoor je dit niet is er niets met de drijfstanglagers aan de hand.

hoor je het wel, direct nieuwe lagerschalen monteren.

welke olie de beste is, tja elke fabrikant prijst zijn eigen olie en tegenwoordig hebben ze de longlife olie en geeft de fabricant een olieboer de opdracht om een olie te ontwikkelen voor zijn type motor met de bijbehorende specificaties.

Je leest dan op de verpakking speciaal voor bmw,mercedes en volkswagen voorgeschreven.

nu heb je in een andere verpakking dezelfde olie alleen staat er geen vermelding van merk auto bij waardoor de literprijs weer goedkoper is.

neem de 0w40 helar van kroon en je hebt volgens mij de beste olie, alternatief de castrol slx 0w30

Lagerschalen worden bij de dealer niet nagekeken bij een beurt, hiervoor zal je appart moeten vermelden dat je dat wil, krijg je te horen van we willen ze wel nakijken maar dan kan je ze beter gelijk vervangen, dat is ook zo de lagerschalen zijn niet zo duur maar het arbeidsloon wel.

Last van blauwe rook bij het starten nadat de auto een tijdje stil heeft gestaan is niets ernstig en heeft niets met de lagerschalen te maken, klepseals op de klepgeleiders lekken dan waarschijnlijk iets zodat je wat motorolie in de cil. krijgt.

probeer dit eens, trek de auto even goed door naar de 140 km/h ( als de motor lekker warm is) dan gaspedaal geheel loslaten tot 80 km/h en geef dan plank gas, zie je dan een flinke rookwolk kan je overwegen om de klepseals te vervangen.

Bedankt voor de tips Roodkapje, zal het eens proberen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.