Ga naar inhoud

originele veren z3


trikke

Aanbevolen berichten

Hallo .

Ik ben nieuw op dit forum, daarom stel ik misschien wel vragen waarop al 100 maal is geantwoord. Ik heb bijna 1 jaar een Z3 1900 van 2001.

Er zitten verlagingsveren onder van H & R. Nu moet ik naar de autokeuring en ben er al zeker van dat hij afgekeurd wordt wegens te laag!! Voor 1 dag moet ik dus hogere veren steken. De origineel veren heb ik niet, dus moet ik die ergens vinden. Op ebay en kapaza worden er wel veel veren aangeboden van E 36 maar ik heb ergens gelezen dat die enkel aan de voorzijde passen?? De achteras is van een E30?? Zijn dat de veren v/d compact ?? Er worden wel ergens origineel Z3 veren aangeboden, maar 185 euro is wel erg duur om maar 1 maal per jaar te gebruiken. Op de wagen zitten 17'' velgen met voor 225 en achter 245 banden +spoorverbreders. Dat ziet er wel mooi laag en breed uit, maar door die verlaagde veren slijten de achterbanden wel heel erg aan de binnenkant. Daarom kan ik achter wel origineel veren monteren als ik op verlof ga met de koffer vol en 2 fietsen op de fietsrek (heb trekhaak). Of dat te kombineren is met aan de voorzijde verlaagde veren valt af te wachten. Informatie i.v.m.de juiste veren (type E36 of E30 !!!)is altijd welkom! Of andere oplossingen.alu of kunststof ring onder achterveren ?? Wat zijn hoogteregelaars en waar zijn ze te krijgen??.GENOEG VRAGEN DUS. Ben ook nog info aan het zoeken i.v.m.resetten na oliewissel en remolie vervangen. Dat vind ik misschien wel ergens op het forum. Groetjes en alvast bedankt!! Trikke

Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hallo .

Ik ben nieuw op dit forum, daarom stel ik misschien wel vragen waarop al 100 maal is geantwoord. Ik heb bijna 1 jaar een Z3 1900 van 2001.

Er zitten verlagingsveren onder van H & R. Nu moet ik naar de autokeuring en ben er al zeker van dat hij afgekeurd wordt wegens te laag!! Voor 1 dag moet ik dus hogere veren steken. De origineel veren heb ik niet, dus moet ik die ergens vinden. Op ebay en kapaza worden er wel veel veren aangeboden van E 36 maar ik heb ergens gelezen dat die enkel aan de voorzijde passen?? De achteras is van een E30?? Zijn dat de veren v/d compact ?? Er worden wel ergens origineel Z3 veren aangeboden, maar 185 euro is wel erg duur om maar 1 maal per jaar te gebruiken. Op de wagen zitten 17'' velgen met voor 225 en achter 245 banden +spoorverbreders. Dat ziet er wel mooi laag en breed uit, maar door die verlaagde veren slijten de achterbanden wel heel erg aan de binnenkant. Daarom kan ik achter wel origineel veren monteren als ik op verlof ga met de koffer vol en 2 fietsen op de fietsrek (heb trekhaak). Of dat te kombineren is met aan de voorzijde verlaagde veren valt af te wachten. Informatie i.v.m.de juiste veren (type E36 of E30 !!!)is altijd welkom! Of andere oplossingen.alu of kunststof ring onder achterveren ?? Wat zijn hoogteregelaars en waar zijn ze te krijgen??.GENOEG VRAGEN DUS. Ben ook nog info aan het zoeken i.v.m.resetten na oliewissel en remolie vervangen. Dat vind ik misschien wel ergens op het forum. Groetjes en alvast bedankt!! Trikke

Ik weet niet wat voor naar wat voor autokeuring je moet maar voor de APK maakt het niet uit hoe laag je auto is(als hij bij het keurstatin maar op de brug past en op de remmenbank)Verder mogen de veren niet stuk zijn en als de auto uit zijn vering hangt moeten ze goed op hun plaats blijven zitten.

Link naar reactie

HALLO Z3 VRIENDEN.

IK BEN INDERDAAD UIT BELGIE.

HET LAND VAN DE IDIOTE WETTEN.

OP DE KEURING MOET MEN MINIMUM 11 CM RUIMTE HEBBEN ONDER DE WAGEN.

ER ZIJN ITALIAANSE SPORTWAGENS DIE DAT ORIGINEEL NIET HEBBEN.

GROETJES TRIKKE

Link naar reactie

Je bent niet de enigste Z rijder met dit probleem. Hoogteregelaars zijn alleen voor aan de achterzijde beschikbaar, kosten rond de €80,- per set. Maar dan zul je nog steeds de voorzijde moeten uitwisselen, wat juist het meeste werk is. Als je in één keer van het probleem af wilt zijn moet je een gewinde farhwerk monteren, die zijn er al vanaf zo'n €500,-.

Olie reset kun je zelf doen, moet het topic even opzoeken. Vervangen van de remvloeistof kan zonder problemen, zullen geen nare lampjes van gaan oplichten. :blush:

Link naar reactie

Trikke,

je auto is al 1x naar de autokeuring geweest, en dit voor 1 mei 2003. Indien er op het keuringsformulier vermeldt staat 'verlaagd voertuig' dan is er geen probleem (op voorwaade dat je over het balkje geraakt: zie verder).

Indien dit er niet op staat is er een probleem: elk verlaagd voertuig voor het eerst gekeurd na 1 mei 2003 moet van de veren een validatieattest en een montageattest hebben.

Het montage attest is geen probleem: gewoon bij de bandenboer halen (mits een beetje 'sponsoring')

Het validatieattest moet aangevraagd worden bij de importeur van de veren, voor H&R is dit VASO.

Met heel deze papierwinkel moet je de wagen EERST (dus voor je naar de gewone autokeuring gaat) laten keuren in een keuringscentrum voor ongevalwagens: men gaat daar immers de uitlijning van de wagen nameten. Tolerantie is 1' tov serie. Hier wringt het schoentje bij een BMW: omdat die verlaagd wordt wordt op de achteras het camber automatisch meer negatief. Dit is slechts in beperkte mate te compenseren (weet het niet voor Z3, maar bij Z4 is dit maximaal 15')

Als je wagen door die keuring geraakt, dan zet men op je roze inschrijvingsformulier de stempel "verlaagd voertuig". Let wel: je moet steeds over het balkje van 9 cm kunnen, zoniet sowieso afgekeurd.

En het is 9cm en geen 11cm (tolerantie is 2 cm inclusief bestuurder).

Ik weet het, het is een kl*te wet!

Spoorverbreders zijn sowieso verboden voor de keuring.

Kijk ook na of je bandenmaat gehomologeerd is voor de Z3.

Alle info op www.goca.be

En je opmerking over Italiaanse wagens: als op het originele aankoopfactuur vermeldt staat dat de wagen een sportophanging heeft van de fabriek uit, dan moet deze niet over het balkje kunnen.... men kijkt natuurlijk wel na of het nog steeds om deze "originele" sportophanging gaat. Zelfde geldt, hopelijk, ook voor m'n Z4 :blush:

Link naar reactie
Trikke,

je auto is al 1x naar de autokeuring geweest, en dit voor 1 mei 2003. Indien er op het keuringsformulier vermeldt staat 'verlaagd voertuig' dan is er geen probleem (op voorwaade dat je over het balkje geraakt: zie verder).

Indien dit er niet op staat is er een probleem: elk verlaagd voertuig voor het eerst gekeurd na 1 mei 2003 moet van de veren een validatieattest en een montageattest hebben.

Het montage attest is geen probleem: gewoon bij de bandenboer halen (mits een beetje 'sponsoring')

Het validatieattest moet aangevraagd worden bij de importeur van de veren, voor H&R is dit VASO.

Met heel deze papierwinkel moet je de wagen EERST (dus voor je naar de gewone autokeuring gaat) laten keuren in een keuringscentrum voor ongevalwagens: men gaat daar immers de uitlijning van de wagen nameten. Tolerantie is 1' tov serie. Hier wringt het schoentje bij een BMW: omdat die verlaagd wordt wordt op de achteras het camber automatisch meer negatief. Dit is slechts in beperkte mate te compenseren (weet het niet voor Z3, maar bij Z4 is dit maximaal 15')

Als je wagen door die keuring geraakt, dan zet men op je roze inschrijvingsformulier de stempel "verlaagd voertuig". Let wel: je moet steeds over het balkje van 9 cm kunnen, zoniet sowieso afgekeurd.

En het is 9cm en geen 11cm (tolerantie is 2 cm inclusief bestuurder).

Ik weet het, het is een kl*te wet!

Spoorverbreders zijn sowieso verboden voor de keuring.

Kijk ook na of je bandenmaat gehomologeerd is voor de Z3.

Alle info op www.goca.be

En je opmerking over Italiaanse wagens: als op het originele aankoopfactuur vermeldt staat dat de wagen een sportophanging heeft van de fabriek uit, dan moet deze niet over het balkje kunnen.... men kijkt natuurlijk wel na of het nog steeds om deze "originele" sportophanging gaat. Zelfde geldt, hopelijk, ook voor m'n Z4 <_<

Beste GVfB.

Het maakt maakt mij allemaal niet vrolijker.

Attesten heb ik dus niet.Dit was een Duitse wagen die ik in Belgie gekocht heb en

hier voor de 1e maal gekeurd is in maart 2005.De garage waar ik hem gekocht heb heeft hem laten keuren met de verlaagde veren.Een vermelding in de papieren of op het keuringsattest vind ik niet.Ik heb er pas een afneembare trek-haak van westfalia onder gemonteerd.Daar kunnen ze dan ook nog moeilijk over doen.Ben nu nog aan het wachten op een antwoord van iemand welke veren dan juist passen, E 36 of E30 ?? .Dan kan ik op ebay of kapaza gaan zoeken naar de geschikte exemplaren.Als ik de wagen dan hoger zet om te keuren heb ik geen probleem.vermoedelijk kan ik aan de voorkant best alles ineens vervangen (de ganse veerpoot).Dit is denkelijk een stuk gemakkelijker dan alleen de veren vervangen.

Hartelijk dank aan de mensen die al gereageerd hebben.

groetjes Trikke

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.