Ga naar inhoud

Navigatie aansluitingen


Ivo

Aanbevolen berichten

Lijkt me handig om eens een overzicht te hebben van welke aansluitingen je waar kunt vinden op het BMW of ISO blok, of elders in de Z3.

Heb je nog tips? Post ze :blink:

ISO

car-iso.gif

BMW

post-3-1137253653.jpg

  • Veelgebruikte navigatie aansluitpunten
  • 12 V continu (+): BMW 3 / ISO 4
  • massa (-): BMW 2 / ISO 8
  • contact aan / 12 V (ACC): BMW 1 / ISO 7
  • speed pulse / car speed signal / SCV / GALA / GAL: BMW 7 / ISO 1
  • handrem aangetrokken: aan massa zetten is het makkelijkst :lol:
  • reverse gear input / achteruitrijsignaal: kabel achter voetschot bestuurderszijde, blauw met gele streep (0,5 mm2) of connector onder versnellingspookhoes (zie verderop in dit topic)
  • antenne besturing (12 V als radio aan staat) : BMW 5 / ISO 5
  • verlichting / lichten aan: BMW 4 / ISO 6
  • telefoon / phone mute: BMW 6 / ISO 2

schema BMW stekker in auto

Schema ISO blok

aangepast door Ivo
Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hier staat ook het een en ander.  ;)

bedankt, nooit eerder gezien :lol:

Mis nog steeds info over achteruitrijsignaal. Dat moet toch onder het stuur te vinden zijn, bijv. bij achteruitrijrelais ofzo :blink:

Link naar reactie

Ow, dan zal je hem al hebben. Zwart-witte kabel, pin 7.

Zo niet, dan zit die achter in de tellerunit, blauwe connector.

AW: wo Tachosignal wenn nicht PIN10 am Radiostecker?

PN ist raus an Dich. Wirst wohl einen 96 er oder 97er mit HK Soundsystem haben. Da liegt das Signal nur bis an den Verstärker im Kofferraum.

Das Tachosignal kommt vom Getriebe und geht in das Kombiinstrument. DORT WIRD ES AUFBEREITET - UND NUR DIESES SIGNAL DARFST DU NEHMEN.

Vom Kombi geht es dann normalerweise u.a. zum Radio bzw. in alten Bausereien mit HK nur zum Verstärker.

Du kannst das Signal am Kombiinstrument abgreifen (2xTorxschrauben oben lösen, Kombi nach vorne und zur Seite nach rechts ziehen, auf halbem weg die 3 Siemensstecker mit dem Haltehebel lösen).

Stecker X16 - 26 Pins, weiß

Stecker X17 - 26 Pins, blau

Stecker X271 - 12 Pins schwarz

Du musst an X17, Pin2 - schwarz/weißes Kabel.

Alternativ findest Du es unter der Fußstütze im Fahrerfußraum im Kabelstrang. Dort liegt auch das Rückfahrsignal.

Rückfahrsignal (IST NICHT ZWINGEND NÖTIG - WENN DU ES NICHT ANKLEMMST, DANN BITTE NICHT SO EINEN UNFUG WIE DAS SIGNAL AM RADIO AUF MASSE ZU LEGEN):

KABEL BLAU/GELB, 0.5qmm

Ich würde beides unter der Fusstütze im Kabelbaum raussuchen und dort anschließen.

Link naar reactie
Nee, geel met blauwe stipjes.  :lol:  ;)

ja lach maar :blink: ;)

Toen ik in mij Alfa 147 de nav inbouwde, had ik totaal andere kleuren dan in de "Alfa ETK" stond ;)

Gelukkig kon ik alles op een groot connector blok van de boordcomputer aftakken, en klopte de PIN# wel :D

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 maanden later...

Klopt het dat ik het snelheidsignaal uit BMW stekker pin 7 haal, is dit een pulse signaal. Bij mijn Seat Leon van de zaak moest ik zowat het halve dashboard eruit halen om dit signaal op te pakken. Het reverse signaal is niet echt nodig, dus inbouw van een din navi is dus kinderlijk éénvoudig, of niet???

Leon

Link naar reactie
Klopt het dat ik het snelheidsignaal uit BMW stekker pin 7 haal, is dit een pulse signaal. Bij mijn Seat Leon van de zaak moest ik zowat het halve dashboard eruit halen om dit signaal op te pakken. Het reverse signaal is niet echt nodig, dus inbouw van een din navi is dus kinderlijk éénvoudig, of niet???

Leon

Klopt idd, pin 7 zwart/witte draad is het pulssignaal, dus navi inbouw is best eenvoudig :blink:

Link naar reactie
Klopt het dat ik het snelheidsignaal uit BMW stekker pin 7 haal, is dit een pulse signaal. Bij mijn Seat Leon van de zaak moest ik zowat het halve dashboard eruit halen om dit signaal op te pakken. Het reverse signaal is niet echt nodig, dus inbouw van een din navi is dus kinderlijk éénvoudig, of niet???

Leon

Leon,

Bij mij zat ie gewoon aan de kabelboom... een witte met zwarte streep. Maar sommige versies is het weer anders. Er is een post van Sledgehammer over.

hier heb ik mijn info vandaan.

Dit is ook intressant.

GALpin.jpg

GAL/Speed Sensitive Volume:

You must connect to the GAL Speed Sensitive Volume (SSV) wire, pin 10 in the BMW Harness, for the Traffic Pro to function, it is located behind the head unit in the console.

WB Writes:

Here you can see the receptacle for the GAL pin (#10) on the auto harness(Yellow Arrow) On the right is the Harness received with TP. You can see where the Male pin for the GAL should have been.(Red Arrow)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.