Ga naar inhoud

Lichte ruis vanuit de speakers


sledgehammer

Aanbevolen berichten

Eerst dacht ik dat de radio het probleem was, maar nu deze vervangen is door een becker is het niet verholpen. Het komt vanuit elke speaker, en ook wanneer ik een cd afspeel. SD zei al meteen slechte aarding, maar hoe en waar kan ik dit verhelpen?

Het gaat trouwens om een HK-systeem met versterker. Misschien dat in dit laatste het probleem zit?

Link naar reactie
  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Als je het volume harder zet, wordt de ruis dan ook harder? of blijft die constant?

wordt harder: zit het in de voorversterker -> check je bedrading (lijnsignaalkabels)

blijft gelijk: zit het in de eindversterker -> kan je zelf niet veel aan doen, behalve vervangen van de eindtrap.

Link naar reactie
Zoiets hebben wij ook op het werk liggen. Ik weet inmiddels dat het dus niet aan de antenne van de radio kan liggen, en ook niet aan de radio zelf.

Thx voor de tip, ik ga eens in die richting zoeken. :rolleyes:

We zouden toch eens de koppen bij elkaar moeten steken Danny. Ik heb ook nog zoiets liggen, maar kom er niet toe om het te installeren. Samen prutsen lijkt me wel een goed plan, zeker omdat ik ook nog een zwik lampjes achter de knoppen moet vervangen...

Maar die 200 km tuffen.... Kan je niet terecht op een depandance iets noordelijker?? :o

Link naar reactie
Helaas niet. Natuurlijk wel een pokke eind voor een paar lampjes en een ontstoringskastje. :rolleyes: Misschien dat ik eens iets moet regelen in samenhang met een toerrit. Zaterdag toeren, zondag klussen of iets dergelijks.

Kom op Super. Als je iets graag wilt rijd je daar gewoon even naar toe. Heb ik ook gedaan, voor een paar lampjes. :o

Link naar reactie
Probeer anders ook eens een noise filter. Zou juist tegen dat soort dingen bedoelt zijn. Ze zijn niet zo duur.

Het probleem met noise filters is dat ze helaas niet alleen noise filteren, maar ook een hoop andere (belangrijke) dingen weghalen. Als het een digitaal kastje is, heb je helemaal pech want de ADDA conversie van goedkope kastjes is meestal zo slecht dat je helemaal dun en plat geluid krijgt.

Prima voor sjonnies met bonkinstallatie in Corrado's. Maar ik schat je toch iets hoger in Sledge :m:

Als je echt vervelend hoorbare ruis hebt. Is:

1. je (eind)versterker gewoon stuk

2. je (eind)versterker overbemeten (te veel vermogen) waardoor de basisruis gewoon te hard is. Een klasseA versterker staat n.l. altijd op vol vermogen te draaien. De voorverstserker regelt alleen een verzwakking (e.a. toeters en bellen zoals, bas/treble balance, e.q. enz)

3. je versterker gewoon van slechte kwaliteit.

Een goede moderne klasse A eindversterker is tegenwoordig heel stil.

Hou even in je achterhoofd dat de eindversterker waar ik het over heb in bijna alle autoradio's samen met de voorversterker in 1 kastje zit (de geintergreerde versterker) Dit is bij de meeste hifi sets ook zo. Vaak kan je voor extra speakers of subwoofers en losse einversterker kopen. Het is niet aan te raden om die rechtstreeks op de interne eindtrap aan te sluiten (ook al zit er een powersump op) Hij hoort op een "line-out" Dit moet dan wel de "pre-amp line-out" zijn en geen rec-out ( de laatste wordt niet geregeld door de voorversterker dus zou je sub constant op vol vermogen draaien)

Link naar reactie
Uhm, het is gewoon de orginele HK versterker hoor.  :lmao: Dan zou je toch iets van kwaliteit moeten kunnen horen.

Die heb ik ook.

Ik heb het spul nooit open gehad. Maar het meest logische zou zijn dat de gewone speakers op de versterker van de radio zitten, en de Sub op een eigen versteker. Als het aan de HK zou liggen hoor je dus alleen ruis uit de sub, en dat is dus niet zo. Dus moet het ergens tussen de radioeindtrap en de speakers zitten. Dat kan dus:

1. de eindtrap van de radio zijn (die moet dus wel brak zijn dan)

2. de scheidingsfilter van het composet zijn

aardings problemen sluit ik uit omdat dat een 50Hz brom (aardlus) veroozaakt

aan je speakerdraad kan het ook bijna niet liggen want dan zou je radio Moskou moeten horen. Oftewel interferentie uit de ether die inwerkt op de kabel. Dit gebeurd als het koper b.v. slecht gewonden is.

Wat ook nog zou kunnen is dat er ergens in die blokstekker iets niet goed zit. Daar zou je misschien nog wel aardingsproblemen kunnen hebben.

Wat ik wel eens gehad heb is als je perongeluk een uitgang met ingang verwisseld. Wat je dan krijgt is dat je het leksignaal wel hoort. Maar heel zachtjes. Je gaat dan alles heel hard zetten om wat te kunnen horen en dan haal je dus de basisruis op. Dan lijkt het net of die ruis het probleem is, maar in werkelijkheid staat alles gewoon veel te hard. (dus logisch dat je dan ruis hoort)

Als je wil kan ik het morgen wel even aan de technische dienst vragen.

Link naar reactie

Het is geen brom, echt een "schhhhhh". De scheidingsfilter zit alleen aan de voorzijde meen ik? Dan zou ik eens moeten luisteren of de ruis ook door de achterste twee speakers komt.

Het is niet dermate erg dat het morgen meteen moet opgelost zijn, op de volgende meeting mag je eens zelf luisteren. Kom ik ook eens in die van jou zitten, kijken of ik niet gek ben. :lmao:

Link naar reactie
Kom ik ook eens in die van jou zitten, kijken of ik niet gek ben. :muur:

Moet je wel tegen een houten console aankijken :lmao:

Ik weet eigenlijk niet of de achterste speakers afgetapt worden van de filters of direct aan een aparte speakeruitgang zitten. Mischien kunnen de mensen die de originele radio hebben vertellen of er een front/back regeling opzit. In dat geval het laatste. Ik heb dat niet.

Link naar reactie
Je hebt toch wel een fader regeling?

Er heeft hier ooit een draadje gelopen over die actieve filter, ik weet niet meer over welk probleem dit ging.

En hout is niet verkeerd. B)

ikke niet. Ik mis het echter ook niet. Als ik echt goed geluid in m'n auto wil moet ik zo veel investeren (met mijn hoge eisen) dat ik daar maar niet aan begin. Ik vind het wel prima zo. Luister zelden naar muziek in de auto. (ben juist blij dat ik rust heb en naar een 6 cylinder mag luisteren :rolleyes: )

Dat draadje kan ik me ook herinneren. Niet echt goed gelezen toen.

Link naar reactie

Sommige versterkers hebben een "ground lift" om massa lussen op te heffen, dit met name tegen fluittonen die met de toeren mee suizen. Misschien zit er zo'n ground lift op zo'n HK?? (of alle massa's naar 1 punt laten lopen en massa's van signaalkabels aan 1 zijde ontkoppelen)

En Shhhh, lijkt wel of er een condensator in de versterker kapot is. Zijn er hier geen elektronika fanaten? ^_^

Link naar reactie
Sommige versterkers hebben een "ground lift" om massa lussen op te heffen, dit met name tegen fluittonen die met de toeren mee suizen. Misschien zit er zo'n ground lift op zo'n HK?? (of alle massa's naar 1 punt laten lopen en massa's van signaalkabels aan 1 zijde ontkoppelen)

En Shhhh, lijkt wel of er een condensator in de versterker kapot is. Zijn er hier geen elektronika fanaten? ^_^

Zat ik ook aan te denken maar het ding is net nieuw en deed het met de vorige radio ook, toch Sledge. That rules it out :P

Link naar reactie
De radio wel, de versterker zit er al 8 jaar in. :blush:

HO! wacht ff dan....

Ik had begrepen dat het een geintegreerde was.

Nou lijkt me het probleem zo klaar als een klontje!

sluit de boel eens op de interne versterker van de radio aan (want die moet er inzitten) als je ruis dan weg is, weet je genoeg! ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.