Ga naar inhoud

Cruise controle later inbouwen


hjcoupe

Aanbevolen berichten

Ik ben aan het uit zoeken of het mogelijk is om alsnog een cruise control in te bouwen in mijn Z3 coupe 2.8. Uit de diverse topics (o.a van not2fast en keijzzzer) hier blijkt dit eenvoudig te kunnen. Benodigd hiervoor zijn de volgende zaken:

- Tempomathebel BMW Teile-Nr. 61 31 8 360 926

- Knopf für den Tempomathebel (engels opschrift) BMW Teile-Nr. 61 31 1 390 968

- Interface BMW Teile-Nr. 65 71 8 380 054

Ook op http://www.zroadster.com/forum/showthread.php?t=4738 is veel te vinden. Bijna overal blijkt jhet een fluitje van een cent te zijn, ECHTER bij mij ontbreekt er een schakelaar op het koppelingspedaal. Deze schijnt haast altijd aanwezig te zijn, maar bij mij niet.

Weet iemand hoe dan te handelen. Op de duitse site wordt gesproken over het naderhand monteren van deze schakelaar. Echter hiervan zijn er 2-polige en 3-polige. De duitse site geeft aan dat de bedrading op de schakelaar blauw/bruin en blauw/rood diente zijn. Weet iemand dat. Want ik heb geen elek. schema van de Z3.

Verder hebben ze het over de 3-polige schakelaar, welke een verbetering zou zijn.

Zij schrijven het volgende:

"Du benötigst den 3 Poligen Kupplungsschalter und ein Kabelbaumteilstück. Dieses hat auf der einen Seite den normalen großen Stecker und auf der anderen Seite den Ancshlussstecker für den Kupllungsschalter mit einem 3. Pol. Dieses Kabel muss dann mit dem stromgebenden Kabel des Bremslichtschalters verbunden werden.

Der Unterschied zu dem 2-poligen besteht also darin, das dieser noch einen weiteren Anschluss für Strom hat.

In der TIS gibt es eine Seite mit folgender Info zum M52TU Motor "Drehzahl bleibt beim Betätigen der Kupplung erhöht"

Dort findest du alle Teilenummern für Schalter und Kabelbaumteilstück. Leider funktioniert meine TIS im Moment nicht, sonst könnte ich dieses Dokument direkt hochladen!

1. Den 3pol. Kupplungsschalter einbauen

2. Das Kabelbaumteilstück mit dem vorhandenen 2pol. stecker und dem Kupplungsschalter verbinden.

3. Das Freie Kabelende Des Teilstücks mit dem Verbindungsstück an die vorhandene violett/gelbe Leitung des Bremslichtschalters auf Steckplatz 1 (Stromversorgung) anschließen.

Hier die Teilenummern zum nachrüsten:

- 3 pol. Kupplungsschalter 61318381612

- Kabelbaumteilstück 61110004349

- Verbindungsstück 61138364566

maar deze onderdeel nummer vind ik niet terug in de ETK.

Wie helpt mij aan het goede antwoord?

Mocht er overigens iemand zijn die weet of het mogelijk is om dit met bediening op het stuur voor elkaar te krijgen hou ik mij ook aan bevolen. Ik heb het ooit eens op een buitenlandse site gezien (moet je een M-stuur van ee 5 serie E 39 gebruiken van een bepaald bouwjaar), maar ik kan het nergens meer terug vinden.

Han

Link naar reactie
  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb het ooit eens op een buitenlandse site gezien (moet je een M-stuur van ee 5 serie E 39 gebruiken van een bepaald bouwjaar), maar ik kan het nergens meer terug vinden.

Dat is pas echt lelijk, een 5 serie stuur in een Z! B)

verder succes met inbouwen

Hoe ziet dat stuur er dan uit DJL ;) dat je het lelijk vind,of is het het idee???

Link naar reactie

Nee DJL het stuur wat ik bedoel is hetzelfde stuur als het M-stuur wat standaard in de Z3 coupe zit. Echter in plaats van de "padjes"zitten er dan de bedieningsknopjes van de radio en cruise control.

Voor mij moet het lijken of het een orginele optie is van BMW uit, met alleen orginele onderdelen, niet met zelf gemaakte draadboompjes e.d.. Ik weet niet of het lukt, of zelfs of het kan, maar daarom stel ik hier ook de vraag.

Dus graag reactie of een link naar waar het al eens is gedaan.

Groeten van HJcoupe

Link naar reactie

Remmuz

Volgens mij heb ik deze EBA. Hierin wordt uitgelegd hoe je de GRA moet installeren. Alleen de beschrijving die ik heb geeft de gehele inbouwmethode aan met allerlei andere zaken, zoals inbouwen van servomotoren. Dit zou volgens de eerdere berichten allemaal niet nodig zijn. Mocht de EBA van jouw hiermeer duidelijkheid in bieden dan graag even mailen. Alleen mijn duits is niet zo super Maar mocht ik er niet uit komen dan meld ik dat wel.

Link naar reactie
Remmuz

Volgens mij heb ik deze EBA. Hierin wordt uitgelegd hoe je de GRA moet installeren. Alleen de beschrijving die ik heb geeft de gehele inbouwmethode aan met allerlei andere zaken, zoals inbouwen van servomotoren. Dit zou volgens de eerdere berichten allemaal niet nodig zijn. Mocht de EBA van jouw hiermeer duidelijkheid in bieden dan graag even mailen. Alleen mijn duits is niet zo super Maar mocht ik er niet uit komen dan meld ik dat wel.

Als je de M52TU motor hebt zou het inderdaad niet nodig moeten zijn.

De EBA die jij beschrijft is denk ik dezelfde als ik heb. Dus ik kan je niet veel verder helpen ben ik bang.

In het document wordt alleen over een tweepolige schakelaar gesproken.

schakelaar.PNG

Link naar reactie

Remmuz

Volgens mij heb ik deze EBA. Hierin wordt uitgelegd hoe je de GRA moet installeren. Alleen de beschrijving die ik heb geeft de gehele inbouwmethode aan met allerlei andere zaken, zoals inbouwen van servomotoren. Dit zou volgens de eerdere berichten allemaal niet nodig zijn. Mocht de EBA van jouw hiermeer duidelijkheid in bieden dan graag even mailen. Alleen mijn duits is niet zo super Maar mocht ik er niet uit komen dan meld ik dat wel.

Link naar reactie

deze laatste reactie stond er nog. Had niet verzonden moeten worden.

Ik bedoelde eigenlijk zo'n stuur.

http://cgi.ebay.de/BMW-E38-E-39-E46-Lenkra...1QQcmdZViewItem

Alleen hierin zijn ook weer tich verschillende uitvoeringen. En in het stuk wat ik gelezen heb werd uitgelegd welke uitvoering het was. Het schijnt een type te zijn wat maar een korte tijd is toegepast. Ik dacht dat het te maken had met de sleepring maar ben er niet zeker van.

Link naar reactie

Remmuz

Volgens mij zijn we elkaar aan het kruisen ik had je laatste toevoegingen nog niet gelezen. Ben tussendoor ook nog met het schoonmaken van wielen bezig.

Deze laatste twee berichtjes kunnen toch wel interesant zijn. Toch graag even het PDF bestandje mailen als je wilt. Heb ik in ieder geval een mogelijke oplossing voor met de hendel.

Het elek. schema van de Z3, is dat ergens op het net te vinden of is dat ook een CD.

Voor bediening vanaf het stuur nog iemand oplossingen?

Link naar reactie
Rob

Hoe regel ik dat? Het staat er nu op. Of is dit een advies voor de volgende keer

Dat regel je met Edit. Staat rechts boven je post, tussen Report en Quote. Aanklikken en je kunt je tekst veranderen. Daarna Ok aanklikken en je ziet dat het is veranderd.

Link naar reactie

In mijn vraag stelling over het naderhand inbouwen van de cruise control gaat het voornamelijk over de inbouw zelf. Maar ik zou het ook graag via een bediening op het stuur doen. Een zogenaamd "multifunktionlenkrad". Weet misschien iemand een link of een site waar dit uitgelegd wordt. Dus bediening van de cruise control en de radio vanaf het stuur. Het zou een M-stuur moeten zijn wat maar een korte tijd gemonteerd is geweest.

Link naar reactie

Naar zo'n stuur ben ik ook enige tijd aan t zoeken geweest.

Je kan ook gewoon elk willekeurig ^_^ stuur uit een z3 of 5serie nemen, en dan de stuur-pads met bediening los kopen. B)

Je moet dan idd ook een andere sleepring hebben met meerdere contacten.

Volgens mij een 8 polige sleepring.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.