Ga naar inhoud

RON 91 getankt


DJLeonardo

Aanbevolen berichten

Ik dacht even goedkoop te tanken in Duitsland (toen ik in Limbrurg was)

Dat is ook wel gelukt (wow :D dubbeltje goedkoper per liter)

Helaas merkte ik (toen het er al in zat) dat de Bleifrei benzine daar RON 91 is. oftewel octaangetaal 91. Nou tank ik normaal 95 en daar zijn de menigen al ernstig over verdeeld. Maar 91 is wel erg laag he? Kan dat nou kwaad vraag ik mij af... :D

Ik heb er wel gewoon mee gereden want binnen het benzine klepje staat ook dat je 91 tot 98 kan tanken. Ook weet ik van de experts dat een hoger octaan getal alleen tegen het pingelen is en dat een moderne auto daar gewoon een sensor voor heeft....

Maar ja.... :)

Link naar reactie
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Verder ben ik niet zo goed op de hoogte

Volgens mij heeft pingelen en lood niet veel met elkaar te maken :D

RON 91 kan idd geen kwaad, zeker niet als je NIET het onderste uit de kan vergt.

in het oostblok kun je zelf 85 tanken :)

Link naar reactie
Volgens mij heeft pingelen en lood niet veel met elkaar te maken

Het loodgehalte, (eigenlijk het octaangetal) bepaald de "klopvastheid"

Het heeft dus zeker iets met elkaar te maken.

Vroeger kon je op veel motoren een stekkertje omprikken waardoor het onstekingtijdstip kon worden aangepast aan het octaangetal van de benzine. Volgens mij gebeurd dit met nieuwere motoren automatisch.

Link naar reactie

Volgens mij heeft pingelen en lood niet veel met elkaar te maken

Het loodgehalte, (eigenlijk het octaangetal) bepaald de "klopvastheid"

Het heeft dus zeker iets met elkaar te maken.

dat zeg ik :schater:

Link naar reactie

Zoals vermeld hierboven heeft lood wel wat met pingelen te maken. Het werd vroeger exclusief voor dit doeleinde toegevoegd. Echter milieu redenen en nog meer de kat (kan er niet tegen) hebben dit gestopt. Dus geen busje lood in je auto(tank) gooien, dat is net zoiets als een driveby shooting! Laat dat nu maar aan 50 cents over.

Echter, had ik niet eens gelezen dat DJ een holle kat wilde? Misschien is dit wel een snelle en goedkope manier :lmao: , al kan de auto misschien ook gaan fikken en schade heeft DJ ook al genoeg heb ik gelezen. :blush::angry:

Wat ik wel heb meegekregen is dat de 3.0 zijn hogere vermogen per cilinderinhoud vooral te danken heeft aan het verplichte hogere octaangehalte. Gezellig is een uurtje met een Duitse verkoper van mijn 5-er staan lullen (Schwanzen) over dit onderwerp. De nieuwste generatie heeft hier nog eens een paar 100 toeren extra aan toegevoegd om het vermogen verder op te schroeven. Is overigens wel een indrukwekkende stap van 231 naar 256.

DVG The Shrike

Link naar reactie

Nou, die holle kat heeft Patrick (Braspenning) me uit m'n hoofd gepraat. Net zoiets als een openluchtfilter; alleen bij hele hoge toeren heeft het effect en de motor is schijnbaar afgeslteld op een beetje tegendruk.

Maar dat verhaal van het hogere vermogen door octaangehalte geloof ik niet zoveel van. Het schijnt wel iets te helpen, heb ik me door een een benzineverkoper laten vertellen, maar anderen verwijzen dat naar de prullebak. Maar van 193 naar 231 door andere benzine geloof ik niet zo veel van... :blush:

Link naar reactie
Ik heb er wel gewoon mee gereden want binnen het benzine klepje staat ook dat je 91 tot 98 kan tanken.

Jij gelooft ze niet, hè, bij BMW... :lmao:

ik weet zo langzamerhand niet meer wie ik WEL MOET GELOVEN.. :angry::blush:

Je eigen verstand en BMW komen er samen wel uit, DJ.

Link naar reactie
Wat ik wel heb meegekregen is dat de 3.0 zijn hogere vermogen per cilinderinhoud vooral te danken heeft aan het verplichte hogere octaangehalte.

Ik heb hier nooit van gehoord, behalve dat het niet verstandig is om lager dan 95 te gaan. Bij de 3 liters is euro 95 gewoon toegestaan en geadviseert. Misschien dat hij een beetje in de war was met de :angry:, die loopt alleen optimaal op (dure, en zeldzamer wordende) 98 :blush:

Link naar reactie

Verhaal van hogere octaan als grootste oorzaak van hoger vermogen mag ik verkeerd onthouden hebben (was 5 jaar geleden) , maar dat je bij de 3.0, 2.2 etc alleen 98 mag tanken dacht ik toch redelijk zeker te weten. 95 wordt zeker niet geadviseerd.

Die nieuwe website van BMW heeft nog enkele kinderziektes (pdf is niet te openen), dus ik kan het niet bevestigen nu. Op de Duitse vind ik alleen een melding dat vermogen en verbruik gelden bij 98.

Link naar reactie
bij de 3.0, 2.2 etc alleen 98 mag tanken dacht ik toch redelijk zeker te weten. 95 wordt zeker niet geadviseerd.

Denken jullie ook wel eens dat Billy-bob Venster zijn programmas W95 en W98 heeft genoemd als een verdere verwijzing naar de autoindustrie????

Link naar reactie
maar dat je bij de 3.0, 2.2 etc alleen 98 mag tanken dacht ik toch redelijk zeker te weten. 95 wordt zeker niet geadviseerd.

sorry hoor, maar dat is echt onzin.

Waarom staat er dan 91 tot 98? Dat "niet geadviseeerd" is net zoiets als:

een gebruiksaanwijzing voor autolak waar op staat dat je verf moet verdunnen met thinner van datzelfde merk.. :angry: thinner = thinner! basta! :blush:

Oftewel ze hebben liever dat je 98 tankt want ze zijn dikke vriendjes met de oliebranche en die willen liever dat je duurdere benzine tankt....

En wij argeloze en onwetende consumenten doen dat dan maar braaf.....

Link naar reactie
Misschien een :angry: vraag, maar wat tank je nu het best als je benzine rijdt ? 95 of 98 ?

Als je mee wil doen aan de 98 mythe dan tank je 98. Normale mensen die benzine al duur genoeg vinden tanken gewoon 95. In duitsland (bij de Shell waar ik was) heet dat dus "super"

Dus dat is echt wel goed genoeg hoor. Kijk, ik twijfelde over 91 omdat het echt minder is. Maar ja, ik heb helemaal niets gemerkt van minder stabiel lopen. Sterker nog , hij liep ineens (stationair) stabieler! Maar eerlijk gezegd denk ik dat het kwam doordat ik niet lang daarvoor een paar uur lekker met >160 en zo'n 4500 toeren heb geblazen in duitsland. :blush:

Link naar reactie

Ik tank gewoon 95 ron en ze zeggen dat 98 ron zuiniger rijd vind de 95 ron goed genoeg om van A naar B te komen :angry:

En anders moet je aan Ron vragen welke ron Ron tankt.Ben benieuwd naar Ron zijn mening over 95 ron & 98 ron. :blush:

Link naar reactie
Ik heb er wel gewoon mee gereden want binnen het benzine klepje staat ook dat je 91 tot 98 kan tanken.

Jij gelooft ze niet, hè, bij BMW... :lmao:

ik weet zo langzamerhand niet meer wie ik WEL MOET GELOVEN.. :angry::blush:

Je eigen verstand en BMW komen er samen wel uit, DJ.

Komt goed, ik zie het al. ;)

Link naar reactie
Nou, die holle kat heeft Patrick (Braspenning) me uit m'n hoofd gepraat. Net zoiets als een openluchtfilter; alleen bij hele hoge toeren heeft het effect en de motor is schijnbaar afgeslteld op een beetje tegendruk.

Maar dat verhaal van het hogere vermogen door octaangehalte geloof ik niet zoveel van. Het schijnt wel iets te helpen, heb ik me door een een benzineverkoper laten vertellen, maar anderen verwijzen dat naar de prullebak. Maar van 193 naar 231 door andere benzine geloof ik niet zo veel van... :angry:

DJ, misschien is het je weer ontschoten maar dat verhaal van die kat had ik je al een keertje verteld, Patrick kan gelijk hebben maar kan ook niet idd een kwestie van tegendruk of niet, bij de ene auto levert het meer op en bij de andere niet, als je echter voor elke APK weer moet wisselen zou ik het niet doen ;)

De vervangingsluchtfilter en het hogere oktaan geldt hetzelfde voor, bij de :lmao: die Ron op de rollenbank heeft gehad maakt 100 oktaan (Duitse V-power) wel degelijk een paar pk's uit net als een andere luchtfilter. Geen theorie maar naakte cijfers :D

Niet merkbaar op de 300+ pk maar samen toch goed voor een paardje of zes :blush:

Link naar reactie
DJ, misschien is het je weer ontschoten maar dat verhaal van die kat had ik je al een keertje verteld, Patrick kan gelijk hebben maar kan ook niet idd een kwestie van tegendruk of niet, bij de ene auto levert het meer op en bij de andere niet, als je echter voor elke APK weer moet wisselen zou ik het niet doen :foto:

De vervangingsluchtfilter en het hogere oktaan geldt hetzelfde voor, bij de :lmao: die Ron op de rollenbank heeft gehad maakt 100 oktaan (Duitse V-power) wel degelijk een paar pk's uit net als een andere luchtfilter. Geen theorie maar naakte cijfers :lol:

Niet merkbaar op de 300+ pk maar samen toch goed voor een paardje of zes :lmao:

Tja, ik moet het ook maar doen met de info die ik verzamel. Ik denk dat ze bij Braspenning best wel kijk op de zaak hebben aangezien ze ook met de Z's racen. Maar ja iedere tuner heeft weer zo z'n eigen dingetjes... Voor ons consumenten de taak om door de bomen het bos te ontdekken.

Zelfde geld voor de verhalen over benzine. Ik geloof best dat 98 wat meer pk's geeft, dat is best logisch als je bedenkt dat de verbranding schoner is. Maar zelfs een een benzine pompeigenaar (ik stel dit soort vragen graag en vaak aan verschillende mensen uit het vak) vertelde me dat het eigenlijk alleen zin heeft als je heel erg sprotief gaat rijden. (wat ik NOOOOOOIT doe :muur: ) Dus... de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.