Ga naar inhoud

Schokken bij koppelen in z'n 2


Aanbevolen berichten

Als ik van1 naar 2 schakel en ik heb net gekoppelt gaat m'n auto een beetje schokken alsof de koppelingsplaten moeite hebben grip op elkaar te vinden ofzo. Het wordt erger als ik sneller koppel maar als ik heel voorzichtig de tijd neem gebeurt het uiteraard niet. Het gekke is dat het alleen van 1 naar 2 gebeurt.

Het lijkt net alsof ik een sukkel ben die niet kan autorijden en heel slecht koppelt maar ik doe het juist heel secuur. Juist nu ik die koppelingsstop heb weet ik zeker dat het niet aan mij ligt.

iemand een idee?

Link naar reactie
  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

wat gebeurt er als je plankgas geeft tijden het optrekken in bijv. je 2 (wielspin is dan gelukkig geen koppelingsspin?)

dan vlieg ik bijna tegen de voorruit van het schokken. Eigenlijk hapert hij precies 1 keer.

Dus chronologisch:

ik ontkoppel

ik schakel

ik laat koppeling opkomen

pas ik voel die contact maak laat ik 'm los. en geef dan pas gas.

De auto versnelt (toeren lopen op) maar valt dan direct daarna bijna stil (voor een fractie van een seconde) en pakt dan weer op.

Link naar reactie
Loopt je motor bij stationair onregelmatig? Mischien geeft je teweinig gas?

Gaskabel iets aandraaien = los?

Nu je het zegt... je hoort toch een toon (een boventoon van het aantal toeren dat de motor draait lijkt me) En inderdaad varieert die wel regelmatig in stationair. Ik dacht alleen dat dat gewoon het motormanagement was dat reageert op de informatie van de lambda sonde ofzo

Link naar reactie

Aan het toonhoogte verschil te horen gok ik dat het wel snor zit. Maar ik kan even laten checken.

Maareh dat ding is pas nog helemaal ANWB gekeurd en ook nog bij Detmar voor een grote beurt geweest.... dan had IEMAND dat moeten merken.

Link naar reactie

Nou mijn M draaid ongeveer 900t/m koud en als hij warm is 500t/m. Hij staat

echt stokstijf op dat toerental geen gepingel. En als hij pingelt bijv. bij drastisch

weer is hij soms ook wat schokkerig. Dan reset ik de zelf opgebouwde kaart in

het management en rijdt hij weer als een zonnetje.

Link naar reactie

Diagnose op afstand is altijd moeilijk, ik hou het op een vacuum lek van een slangetje bijvoorbeeld, ik heb deze verschijnselen al vaak gerepareerd.

Als advies : hang hem bij de bmw dealer aan de kast, en je weet het gelijk, het kost misschien wel iets, maar je hebt gelijk de oplossing

Link naar reactie

Ik sta er telkens van te kijken wat er aan kennis tentoon wordt gespreidt op dit forum.

Jullie kunnen me geloven, ik heb hier al ontzettend veel geleerd.

Alleen kruipt er vaak verdomd veel tijd in dat lezen... en ik heb nog zoveel achterstand als ik al die threads zie.

Link naar reactie

Lijkt me ook verstandig om je Z eens bij de dealer aan de kast te hangen.

Zelf heb ik zo'n twee jaar geleden iets dergelijks gehad. Hij hield soms in bij het optrekken. Warm of koud maakte weinig uit.

Bij BMW hadden ze ém doorgemeten en kwamen tot de conclusie dat de .....Dysaklep... of zoiets kapot was. (paar tientjes)

Eerst verstond ik ze verkeerd. Dieselklep???? :)

Maargoed dit was wel het probleem.

Link naar reactie
Ja, dat klinkt wel aannemelijk. Vanmorgen bij het rijden gemerkt dat de 1e versnelling d'r toch ook wel last van heeft. Maar je merkt d'r alleen minder van.

Staat je koppelingsstop niet té ver omhoog zodat je misschien op de rand zit van volledig ontkoppelen?

Maar ik ben het met de voorgangers eens dat hier een ritje naar de dealer van toepassing is.

Link naar reactie
Ja, dat klinkt wel aannemelijk. Vanmorgen bij het rijden gemerkt dat de 1e versnelling d'r toch ook wel last van heeft. Maar je merkt d'r alleen minder van.

Staat je koppelingsstop niet té ver omhoog zodat je misschien op de rand zit van volledig ontkoppelen?

Maar ik ben het met de voorgangers eens dat hier een ritje naar de dealer van toepassing is.

nee, dat zeker niet, hij staat nog behoorlijk conservatief afgesteld. Bovendien had ik het al voor dat ik die stop d'r in had. Nee, dat zou wel heel dom zijn :)

Link naar reactie

ik heb van bovenstaande geen last.

Echter vraag me wel vaak af waarom de motor bij koude start op warme dag toch zo lang die extra toeren blijft draaien (autochoke) en daarnaast nog steeds een behoorlijke tijd nodig heeft om op bedrijfstemepartuur te komen (> 5km) . Mijn 5-serie met zelfde motor deed dit beide niet (<2 km).

Heppie daar ook last van?

DVG Shrike

Link naar reactie

Wat trouwens ook nog een punt is: hij geeft helemaal geen waarschuwing aan. Oftewel, dan valt er toch ook niks uit te lezen?

Ik hoorde iets over dat het de gasklep of de benzineleiding kan zijn. Klinkt iemand dat bekend in de oren?

Link naar reactie

Niet alle storingen gaat het lampje branden! Alleen bij storingen waarbij je

echt direct naar de dealer moet.. Heel weinig dus...

Ik denk dat in ieder zijn z wel een storing in het geheugen staat ookal stelt het

niets voor!

Link naar reactie

Ik heb er ook nog 1:

Als ik in z'n 1 schakel met draaiende motor en de koppeling volledig ingetrapt (zonder koppelingsstop o.i.d.) voel ik ook een schokje, net alsof de auto al vooruit wil. Is dat ook normaal?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.