Ga naar inhoud

Standaard boxen ZZZ


KeesZ3

Aanbevolen berichten

  • Reacties 8
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hoi Kees,

 

Het hangt helemaal af van het geluidssysteem in de Z3. Ik had in mijn Z3 het "standaard/basis" systeem. Daarbij zat er één tweeter in het deurpaneel, en één full range speaker in het voetenruim (per kant uiteraard). Ter info, deze heb ik destijds vervangen voor een 2 weg setje van Sony. Het klonk al beter, maar verwacht geen wereldse verschillen.

 

Tweeter:

Voor de nieuwe tweeters uit een composet, heb je eigenlijk altijd wel genoeg ruimte in de deurpanelen. Je moet alleen het deurpaneel compleet verwijderen, iets wat erger klinkt dan dat het is. Er is op dit forum een tutorial voor. Vervolgens is er altijd wel iets te bedenken waardoor je het netjes passend krijgt, desnoods je lijmpistool erbij pakken om de boel te borgen. (rammeltjes zijn pas echt irritant)

 

Full range speaker:

Voor de nieuwe full-range speaker is de ruimte iets beperkter en zul je jezelf een moeten verdiepen bij de diverse fabrikanten. De oude speakers heb ik toevallig nog liggen. Ik heb wat foto's gemaakt, zie onderstaand:

20181030_230449.jpg.b6540267d6ccc8a62846c893ce44bfa8.jpg

Model nummer, ze zijn blijkbaar gemaakt in Mexico...

20181030_230542.jpg.1c96518268ae1c9450112718d5e79259.jpg

Die diameter is nèt (iets minder) 13cm, Het kan zijn dat een te brede "wang" bij een nieuwe speaker ervoor zorgt dat je iets aan de binnenzijde van de kunsttof kap moet weghalen om het pas te maken.

20181030_230649.jpg.91442a7044e9ddb74eb534f13a0f5e2c.jpg

De gat-diagonaal is 144-145mm.

20181030_230752.jpg.64f3558ea62e9d118d6238988a3ab243.jpg

De inbouwdiepte is echter het meest kritisch en is bij de BMW speakers ~55mm. Ik zou hier niet te veel van afwijken, dan past het wellicht niet meer (tenzij je een stuk staal/Z3 weghaalt). 

20181030_230454.jpg.f46178b10f26e8a6d7926e570f2f5e90.jpg

Op het zij-aanzicht is contour goed te zien. Neem niet een "lompe" magneet speaker, die past gewoon wederom niet.

 

Qua vervanging is het gewoon prima te doen, maar neem rustig de tijd. Vergeet alleen niet de motorkap hendel te verwijderen voordat je aan een kap gaat zitten trekken. 

 

Bekabeling:

Dit is nog het meeste werk, mits je nieuwe kabels wilt trekken. Je kunt natuurlijk via de oude kabels werken, maar ik wilde de nieuwe cross-over gebruiken en er zeker van zijn dat het goed was aangesloten. Dit houdt in dat je nieuwe draden door de deurrubbers moet trekken, en de kabels vanaf de radio moet opsporen. Deze zitten achter het dashboardkastje. Wil je iets vastmaken/solderen aan de oude bekabeling, zorg er dan voor dat het goed geïsoleerd is van de carrosserie (krimpkous o.i.d.) 

 

Conclusie:

Neem de tijd als je dit wilt vervangen. Het koste mij een complete zaterdag om het redelijk te doen. Om het goed te doen had ik er beter voor moeten zorgen dat de  nieuwe speakers in het voetenruim aansloten op de kunststof kappen, om 'lek' te voorkomen. Ook is het aanbrengen van wat plakbitumen een must als je echt verbetering wilt zien. Dit zorgt voor een meer gesloten en gedempte klankkast.  

 

Hopelijk heb je hier wat aan en laat even weten als het gelukt is.

 

Link naar reactie

In de eerste plaats wil ik jullie bedanken voor jullie reactie's op mijn vraag.

Ik ben zeker een stap verder gekomen met al jullie tip's 

 

Wat mij nog rest is hoe bouw ik de speaker's, van 13 cm, in en uit in het voetenruim?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.