Ga naar inhoud

gaskabel vervangen


Aanbevolen berichten

2016-06-02 15.01.26.jpgDe gaskabel van m'n ZZZ 1.9 hangt er beetje slordig bij. Gecheckt met een vriend en blijkt niet meer nastelbaar, Te lang geworden lijkt het. Dus gas kan niet helemaal meer open. Bij onze snelheden hebben we daar geen last van, maar hoe lang blijft het goed gaan. Moet je toch zelf kunnen vervangen...

Gezocht naar vervangende kabel.

Bij BMW Klassieke Teile is de originele met nr  1162972 nog te krijgen.

Bij winparts zie foto hebben ze er ook een maar met mededeling dat deze niet past (lengte is 1250 mm). Zie foto.

Weet iemand of die ook past?

En nog tips waarop te letten bij de/montage?

 

 

gaskabel winparts.jpg

Link naar reactie

Bedankt Ronlittle, maar dat lukt nu juist niet. Als ik hem aandraai en daarna het gaspedaal voorzichtig intrap, schiet hij weer los, zoals op mijn foto. Hij is dus op een of andere manier uitgerekt, of die bevestiging is lam.

weet je of die kabel van Winparts ook goed is, anders bestel ik hem bij BMW klassieke Teile.

Is dat doorvoeren door schutbord goed te doen?

Bob

Link naar reactie

Als ik naar de bijgaande foto's kijk lijkt het wel of het stel mechaniek "niet is"  uitgedraaid of wel niet is gespannen of heb ik dat mis ?

Link naar reactie

Barberann,

Je hebt het over aandraaien vd stelschroef, maar je moet de stelschroef juist uitdraaien. Hij zit nu op je foto helemaal ingedraaid, (al eerder opgemerkt).

 

Als je een nieuwe gaskabel besteld, oem of imitatie zit de stelschroef er los bij.

Link naar reactie

Ik heb diverse gaskabels vervangen, ik vervang alleen met OEM, niet met imitatie, past net wel of past net niet en voor het prijsverschil hoef je het niet te laten, vaak haal je het in montagetijd terug.

 

Maar ik zie het nut niet bij jou om hem te vervangen, het is gewoon de stelschroef uitdraaien en de buitenkabel blijft op zijn plek zitten.

Link naar reactie

Jullie zien op de foto, met die rode pijl, dat de buitenkabel los is van het gedeelte met de stelschroef.

dus als ik die buitenkabel daar weer in schuif en de stelschroef aandraai lijkt het ok. Maar op koment dat ik dan het gaspedaal gebruik schiet de buitenkabel weer los, en is de grootste spanning van de gaskabel verdwenen.

ik denk dus dat het stelschroef gedeelte kaduuk is. Vandaar dat ik hem wil vervangen..

Bij de vervangingsset van winparts zit de kabel wel vast aan het stelschroefgedeelte......

Ik ga het uitproberen deze week.

Hebben jullie ervaring met de doorvoer door het schutbord, hoe kom je daar bij, want het zit vlak naast het stuurbekrachtingingshuis...

Bob

 

Link naar reactie

Heb je al geprobeerd om de stelschroef de andere kant op te draaien? Op de foto's zit deze, zoals gezegd hierboven, helemaal ingedraaid. Je kunt de kabel nog een behoorlijk stuk uitdraaien en de speling weg krijgen

 

je draait het geribbelde ding uit, en met de moer zet je het vast. 

aangepast door vester86
Link naar reactie

^ idd, en het schroefdraad zit in de metalen beugel, dus dan blijft de vraag, als het schroefdraad lam is, is dat dan lam van de stelschroef of van de beugel waar deze in zit.

Het is net als bij de handrem van een fiets, stelschroef uitdraaien totdat er bijna geen speling meer op de kabel zit, en dan borgen met de borgmoer door deze tegen de beugel aan te draaien, dan kan de stelschroef niet meer terugdraaien met gasgeven. Zie foto hieronder waarbij de stelschroef een flink stuk is uitgedraaid.en de contramoer weer tegen de metalen beugel zit zodat de buitenkabel er niet naast kan schieten.

Afb054-1.jpg

Link naar reactie

Bij mij zit het toch net even anders:

- er zit geen schroefdraad in het metalen gat/beugel

- de schroef draait in een plastic tabvormig houdertje aan de andere kant van het metalen beugel

- dit dingetje is waarschijnlijk versleten.

- verder is de kabel ter hoogte van het metalen rondje rechts van de stelschroef losgekomen

ik heb vanmiddag zoals gezegd het geheel zo ger mogelijk uitgedraaid. De kabel staat dan weer mooi strak.

vervolgens voorzichtig gas gegeven en onder kap door gekeken wat gebeurt. Eerste keer ok.

tweede keer, pang en dan schiet het geheel weer los en ligt het erbij zoals op de eerste foto.

conclusie het stelmechaniek is aan zijn eind en moet vervangen worden.

nu is de vraag hoe kom ik bij de doorvoer door het schutbord, moet ik binnen de kappen verwijderen... Want je kan wr haast niet bij..?

bob

 

 

 

 

Link naar reactie

Hardstikke bedankt voor deze verwijzing. Dit verduidelijkt veel.

Ik heb de OEM kabel inmiddels binnen en ga hem morgen plaatsen (kosten bij dealer  €  24,05).

Ik zal vergelijkende foto's maken van de oude en de nieuwe kabel.

Heb nu al gezien dat, behalve dat de buitenkabel los is geraakt van het stelgedeelte, ook een deel waarschijnlijk omgekeerd gemonteerd zit. Heel vreemd.

De borgmoer ontbreekt ook bij mij.....

Uit de foto's zal wel duidelijk worden dat er hier geprutst is.

Ik weet nu ook hoe de doorvoer door het schutbord verwijderd moet worden (uit de engelse HowTo, zeer duidelijk).

Slot volgt.

Link naar reactie

Gaskabel is succesvol vervangen door nieuwe OEM 11 62 972 kosten € 24,03.

Uit vergelijking oude/nieuwe kabel bleek dat het gedeelte met de borgmoer aan de verkeerde kant zat (aan de linkerkant op het plaatje). Hierdoor vervulde de borg geen functie meer en schoot de kabel elke keer los. Verder was de buitenkabel los gekomen van het gedeelte met de stelmoer.

De vorige eigenaar of zijn garage heeft dus aardig zitten prutsen:

oude kabel.jpg

 

Eerst de speling gecontroleerd van de oude en nieuwe kabel. De totale nieuwe kabel is wel een stuk langer, maar de speling is gelijk:

speling is gelijk.jpg

 

Uit vergelijking tussen de oude en nieuwe kabel blijkt dat oude kabel los ligt (links boven op foto) en dat het borggedeelte in de oude situatie precies aan de verkeerde kant gemonteerd zat, waardoor dit niet meer borgde maar steeds los kwam:

oud boven nieuw onder.jpg

 

Tips voor de montage.

Eerst de bevestiging bij gaspedaal losmaken (2 bekledingspanelen verwijderen).

IJzerdraadje aan de haak verbinden om straks de nieuwe kabel naar je toe te kunnen trekken.

Haak met het rubberje uit stang bij gaspedaal duwen.

In de motorruimte heb ik de isolatie gedeelte doorgeknipt naar het doorvoergat toe om wat ruimte en zicht re krijgen.

Oude doorvoerklip even met schroevendraaier losduwen van binneuit.

Geheel richting motorruimte eruit trekken. Met 2 man werkt het veel makkelijker.

Na verwijdering oude kabel de rubberring eraf halen (deze straks eerst weer op de gaspedaal zetten voordat je de haak erin duwt).

Aan nieuwe kabel/haak het ijzerdraadje vastmaken en dan doorvoeren vanuit motorruimte. Denk aan goede stand van doorvoerklip, even aanduwen tot je klik hoort.

Dan eerst de kabel aan het gasklephuis monteren en als laatste de haak aan het gaspedaal klikken.

DE kabel strak draaien en stationair stellen met stelschroef.

 

Het lijkt wel een halve HowTo!

Nogmaals dank aan Blackwwz3 voor zijn geduld en goede aanwijzingen.

 

Bob

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.