Ga naar inhoud

Heeft/kent een BMW dit ook?


RobPt

Aanbevolen berichten

Na de proefrit met de M5 bij de dealer stond ik wat te dollen met de magazijnchef waarbij op een gegeven moment dat systeem dat de dealer heeft om m.b.v. van je afstandsbediening een aantal zaken over je auto uit te kunnen lezen, ter sprake kwam.

Met een lachend gezicht zei hij dat ze precies kunnen zien hoe hard je hebt gereden, welk toerental de motor maakte, in welke versnelling je reed enz. enz.

Daarbij schoot me ineens een iets te binnen dat in het instructieboekje van onze Land Rover Discover 3 stond n.l. dit:

Opslag van gebeurtenisgegevens

Dit voertuig is uitgerust met een gebeurtenisgegevensmodule (EDR). Het hoofddoel van een EDR is om gegevens op te slaan tijdens een ongeluk of een mogelijk ongeluk, zoals het gebruik van de airbag of botsen tegen een obstakel op de weg, zodat er inzicht wordt verkregen in de prestatie van de voertuigsystemen. De EDR werd ontworpen om kort (gewoonlijk 30 seconden of minder) gegevens over voertuigdynamica en veiligheidssystemen op te nemen. De EDR in dit voertuig zal de volgende gegevens opnemen:
• Wat de bedrijfstoestand van de verschillende systemen in uw voertuig was;
• Of de bestuurder en inzittenden hun veiligheidsgordels droegen/hadden vastgegespt;
• Of de bestuurder het gaspedaal en/of het rempedaal intrapte en zo ja, hoe ver; en
• Met welke snelheid het voertuig reed;
• In welke stand de bestuurder het stuurwiel had geplaatst.

Deze gegevens schetsen een beter beeld van de omstandigheden waarin het ongeluk is gebeurd en het letsel dat is opgelopen. N.B. Er worden alleen EDR-gegevens door uw voertuig opgenomen als er een niet-triviaal ongeluk gebeurt. Tijdens normale rijomstandigheden worden er door de EDR geen gegevens opgenomen. Ook worden er geen persoonlijke gegevens opgenomen (bijv. naam, geslacht, leeftijd en de locatie van het ongeluk). Andere instanties, zoals de politie, kunnen de EDR-gegevens combineren met de persoonlijk identificeerbare informatie die gewoonlijk tijdens een onderzoek naar een ongeluk wordt ingewonnen. Voor het lezen van de gegevens die EDR heeft opgenomen, is speciale apparatuur nodig. Ook is toegang tot het voertuig of de EDR nodig. Naast de voertuigfabrikant hebben andere instanties, zoals de politie, deze speciale apparatuur ook in het bezit, zodat de informatie kan worden gelezen als toegang tot het voertuig of de EDR is verkregen. Land Rover leest geen voertuiginformatie op opslagmedia uit zonder uw toestemming, behalve als een gerechtelijk bevel of een rechtshandhavende instantie Land Rover daartoe verplicht of als andere overheidsinstanties of met wettelijk gezag beklede rechtspersonen dat eisen. Het kan zijn dat andere instanties onafhankelijk van Land Rover toegang tot de informatie willen krijgen.

Nu weet ik dat er meer fabrikanten een vergelijkbaar systeem hebben (o.a. Volvo) maar daar lees of hoor je voor zover ik weet nooit iets over en al helemaal niet of en zo ja, aan wie ze die gegevens evt. ter beschikking stellen.

Vandaar dat ik, mede gezien de vet en onderstreepte tekst, toch wel nieuwsgierig ben of BMW ook zoiets dergelijks kent?

Rob

aangepast door RobPt
Link naar reactie
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat lijkt me wel. Wij konden bij beide vorige BMW's (E60 uit 2006 en een facelift E60 uit 2008) dmv een simpele app van de alarminstallatie (klasse 4/5) zien hoe hard er gereden werd, of gordels gedragen werden (en welke), welke versnelling je reed, hoever je het gas of rempedaal intrapte, noem het maar op. Werkelijk alles was uit te lezen. Het mooiste was dat je op een knop kon duwen waardoor de auto in een soort noodloop schoot.

Dan zullen ze dat bij de BMW dealer ook kunnen. Ik heb wel eens gehoord van de verzekeringsmaatschappij dat ze de gegevens van tijdens-een-ongeluk terug proberen te halen. Volgens mij kunnen ze er echter juridisch niks mee, maar dat weet ik niet zeker.

Link naar reactie

^ Bedankt voor je reactie.

Uit een andere bron weet ik intussen ook dat BMW inderdaad een EDR heeft waar veel gegevens door worden opgeslagen en die kunnen in ieder geval door de dealer worden uitgelezen.

Europese en/of Nederlandse wet- of regelgeving m.b.t. het beschikbaar stellen van deze gegevens aan derden is er (nog) niet.

Ik ga er vanuit dat e.e.a. vooralsnog valt onder wet- of regelgeving die handelt over de 'bescherming van gegevens'.

Mij werd ook verteld dat het navigatiesysteem veel meer gegevens opslaat dan je zou verwachten en ook die kunnen worden uitgelezen. Het is beslist veel meer dan alleen de opgeslagen routes of (laatst) bezochte locatie e.d.!

Maar goed de illusie dat o.a. Big Brother intussen niet alles weet of relatief eenvoudig te weten kan komen over iedereen heb ik lang laten varen. Uiteraard dit alles in het kader van het algemeen belang, wat dat ook zijn moge ..........

Ach en bescherming van die gegevens ............. ja, op papier is het allemaal 'perfect' ( :lol::lol: ) geregeld maar je hoeft de media maar te volgen om beter te weten! :nasty:

Rob

Link naar reactie

Nog een aanvulling. Een eigenaar van een M5 (F10) heeft men bij de dealer laten zien wat er allemaal wordt gelogd door die auto. Hier een greep uit die data:

- hoe vaak en wanneer je de motor hebt uitgezet met de versnellingsbak in de stand neutraal,

- hoe vaak en wanneer je op de startknop hebt gedrukt zonder je voet op de rem,

- wanneer je een liter olie hebt bijgevuld,

- hoe lang je hebt doorgereden nadat de melding verscheen dat je een liter olie bij moest vullen,

- in welke versnellingen je hebt gereden,

- toerentallen op een bepaald moment,

- gereden snelheden

enz.

Kortom, er blijft dus weinig verborgen voor BMW en dat is altijd makkelijk in het geval van bijv. klachten en/of garantieclaims!

Het bovenstaande geldt in ieder geval voor een M5 (F10) maar ik zie geen reden om aan te nemen dat e.e.a. bij de andere (alleen huidige/laatste?) modellen niet zo zou zijn.

Bron: BMW7 Forum

Rob

aangepast door RobPt
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.