Ga naar inhoud

Originele BMW z3 3.0 velgen (Bj 2002)


Filipvirago

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een z3 3.0 van 2002 gekocht.

Er zit een veerpootbrug op maar toch heb ik enorm veel last van spoorzoeken.

Nu denk ik dat het aan de banden/velgen ligt.

er liggen volgende banden op :

vooraan : 225/40 R18 88Y

achteraan : 255/35 R18 94Y

Ik heb een vermoeden dat als ik er de originele velgen/bandenmaat op zet, het veel beter zal zijn...

Weet iemand met welke velgenmaat die vroeger origineel verkocht werden?

Mijn andere wagen is een z3 1800cc van 1996 met bandenmaat voor/achter 205/60R15 91V

zonder veerpootbrug en daar heb ik dit probleem totaal NOOIT mee gehad...

Graag advies van de kenners hier !!! <_<

  • Like 1
Link naar reactie

Ik zou het eerder zoeken in de rubberlagers van het onderstel en de schokbrekers dan in de bandenmaat. Ik rij 225/245 en dat gaat prima nadat ik de genoemde zaken allemaal vernieuwd heb. Daarvoor was het ook een probleem met spoorvorming. Wat ook scheelt is of er een M-Fahrwerk onder zit of een standaard. In het laatste geval ligt het zwaartepunt iets hoger en is het minder hard en dan merk je eerder bij spoorvorming en wegoneffenheden dat de wagen niet lekker 'strak' ligt.

Je bandengegevens op de vooras vindt ik ook wat raar. De draaglastindex voor een 3.0i moet minstens 91 zijn en die is bij jou slechts 88. Dat zou ook eea kunnen verklaren omdat de band dus overbelast wordt en meer vervormd wordt dan gewenst. Bovendien is het onveilig.

Succes met het oplossen van je probleem.

  • Like 1
Link naar reactie

Hoi,

ik sluit me aan bij de vorige reacties.

zal hoogstwaarschijnlijk niet aan de wielen/banden combinatie liggen.

draagarmen voorzijde eens laten checken! En wellicht de schokbrekers.

dan in ieder geval M-draagarmrubbers erin laten zetten.

zelf rijd ik ook met 18 inch wielen en dezelfde banden combinatie als jij.

Heb nergens last van!

Groeten Maarten

Link naar reactie

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik ga de wagen naar mijn garagist brengen samen met jullie afgedrukte berichten en hem vragen van al die punten na te kijken...

Ik hoop dat er niet teveel versleten onderdelen aan zijn want ik heb de wagen voor ik hem kocht laten nazien door "touring" en ze zijn daar

3 uur aan bezig geweest (terwijl ik er bij stond) en ze hebben toen niets van problemen gevonden.

Ik ben benieuwd wat het oordeel van mijn garagist gaat zijn en houd jullie zeker op de hoogte !!!

Als er interesse is post ik enkele foto's van de z3. :)

Link naar reactie

Dit is wat er in het boekje staat.

q6hu.jpg

Hoi HAL2001,

Bedoel je daarmee dat in het geval van zomer je kan kiezen tussen 4 x 225/50R16 92W

of

225/45 ZR 17 vooraan / 245/40 ZR 17 achteraan

dus dat "beide" origineel zijn, of snap ik het niet want ik ben echt een leek op autogebied....

Link naar reactie

Het ligt inderdaad aan de rubbers aan het fusee zelf ben ik er nu mee bezig.

Onder de auto gekeken en niets gevonden dat kapot was.

Bij het weer op de grond plaatsen draaide ik het wiel naar voren en naar achter terwijl de auto op de handrem stond.

Tot mijn grote verbasing ging het wiel wel 2 cm heen en weer WOW dacht ik dit klopt niet.

Weer de auto opgekrikt het wiel heen en weer bewogen en te hoogte waar de ogen zijn zie je de draag arm bewegen in het rubber.

Als proef heb ik de gevuld met rubber van een oude waterslang en wat kit. Resultaat is stukken beter.

Ben met de jongens eens zet er nieuwe kogels in en rubbers van de 3.0 M serie vol gegoten ogen.

Grote vraag blijft waarom vindt dit plaats bij het plaatsen van andere velgen? Dat heeft waarschijnlijk te maken met de ET waarde van je velgen en de breedte van de band.

sucess met de nieuwe rubbers.

groeten Guus.

Link naar reactie

Dat rode cirkeltje staat er omdat ik daar een vraag over had in het desbetreffende draadje. Kijk in de rechter kolom. Daar staan alle velgenmaten zoals BMW ze aanraadt in het boekje. Dat was toch wat je o.a. wilde weten?

Jazeker, bedankt! en de linker kolom is dan de bandenmaat die er bij hoort als ik het goed begrepen heb...

Link naar reactie

Het ligt inderdaad aan de rubbers aan het fusee zelf ben ik er nu mee bezig.

Onder de auto gekeken en niets gevonden dat kapot was.

Bij het weer op de grond plaatsen draaide ik het wiel naar voren en naar achter terwijl de auto op de handrem stond.

Tot mijn grote verbasing ging het wiel wel 2 cm heen en weer WOW dacht ik dit klopt niet.

Weer de auto opgekrikt het wiel heen en weer bewogen en te hoogte waar de ogen zijn zie je de draag arm bewegen in het rubber.

Als proef heb ik de gevuld met rubber van een oude waterslang en wat kit. Resultaat is stukken beter.

Ben met de jongens eens zet er nieuwe kogels in en rubbers van de 3.0 M serie vol gegoten ogen.

Grote vraag blijft waarom vindt dit plaats bij het plaatsen van andere velgen? Dat heeft waarschijnlijk te maken met de ET waarde van je velgen en de breedte van de band.

sucess met de nieuwe rubbers.

groeten Guus.

Guus,

Hartelijk bedankt.

Dit is hier een schat aan informatie voor een leek!

groetjes,

Filip

Link naar reactie

Wissel de banden eens om van je 1800cc en kijk hoe die 1800cc rijdt met die inch. Als die ineens ook spoorvorming heeft weet je waar het aan ligt.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.