Ga naar inhoud

Gordelgeleider plaatsen zonder bekleding los te halen.


Aanbevolen berichten

Zoals beloofd zou ik een How-to maken van het vervangen van de gordelgeleider. Dit betreft een gordelgeleider waarbij je de bekleding gewoon kunt laten zitten, het is er een waarbij je de gordelgeleider op de bestaande bevestiging monteert. Het BMW OEM nummer is: 51 47 8 398 965. Het is dus een originele BMW gordelgeleider.

Hierbij de afbeelding van de gordelgeleider:

DSC01739_zps3e0edfbc.jpg

DSC01741_zpsd9b3fe5e.jpg

Zoals je ziet zit er boven en onder een kapje dat je weg kunt duwen. Hier doorheen schroef je de schroeven aan de bestaande bevestiging vast.

Het is een bestaand euvel dat de gordelgeleider van de Z3 stoelen breken en dat als je nieuwe wilt gaan plaatsen je de bekleding moet loshalen.

foto1z_zps7d15584f.jpg

De bevestiging zit aan de gordelgeleider vast maar kun je wel loskrijgen van de bestaande geleider. Ik heb eerst met de Dremel in het midden ( als je de geleider schuin naar voren trekt zie je de bevestiging zitten en zie je waar je moet zagen dus waar het midden van de bevestiging zit) horizontaal een snede gemaakt en daarna voorzichtig met een kleine schroevendraaier het geheel uit elkaar gedrukt.

foto2z_zps54d5eb76.jpg

foto3z_zps671cb692.jpg

foto4z_zps0fd7b978.jpg

Daarna slijp je met de Dremel de rest van de geleider weg. Ditzelfde doe je ook aan de bovenkant dan krijg je onderstaande situatie.

foto3a_zpsc54480cd.jpg

Ik heb deze ronde tonnetjes (bevestiging) die nog in de bekleding zitten net zo vlak gezaagd met de Dremel tot ik gelijk aan de bekleding zat. Doe je dit niet dan steekt de nieuwe gordelgeleider voor de bekleding uit. Kijk uit voor je bekleding!!!

Vervolgens pak je de nieuwe gordelgeleider en plaats deze over de bestaande bevestigingen en schroef deze vast. Het kan zijn dat soms het tonnetje ( bestaande bevestiging ) ronddraait zorg dan dat je het tonnetje tegenhoud zodat je de schroef er zo in kunt draaien.

Als je de gordelgeleider hebt vastgemaakt ziet het er als volgt uit:

foto3k_zps31a8605e.jpg

foto3e_zps8374ec9e.jpg

Al met al ben ik er ca. 2,5 uur mee bezig geweest. Het is zeker de moeite waard en je ziet de schroeven niet zitten!!

SUCCES!!

Gr.

Ed

  • Like 1
Link naar reactie

@Ad volgens mij is de bestaande How-to niet met de gordelgeleider waarmee ik de How-to heb gemaakt, omdat in de huidige how-to wordt gesproken over de schroeven in het zicht en dat heb je juist niet in mijn How-to....

Maakt mij niet uit hoor het gaat er mij om dat het voor een ander duidelijk is hoe hij/zij het moet doen.

Bedankt iig dat je het gaat plaatsen/aanpassen :clapping:

Link naar reactie

Jouw oplossing is beter en netter dan de vorige maar wil alle mogelijkheden beschikbaar maken.

Het is uiteindelijk aan de lezer voor welke hij gaat kiezen.......ik zou het wel weten :groupwave:

Ik kijk wel of ik beide combineer of als twee versie ga opmaken........de data is veilig gesteld inclusief foto's.

Link naar reactie

Hallo Ed, nog een aantal vraagjes.

Kom je als je de oude gordelgeleider weg dremelt nog schroeven tegen in die ronde tonnetjes ?

Op de foto zie ik dit niet, maar ik vraag mij af hoe de bestaande gordelgeleiders vastzitten en/of hoeveel ruimte
er is om vanaf de zichtzijde schroeven aan te brengen ? Welke maat schroeven heb je trouwens gebruikt ?

Link naar reactie

Hallo Ed, nog een aantal vraagjes.

Kom je als je de oude gordelgeleider weg dremelt nog schroeven tegen in die ronde tonnetjes ?

Op de foto zie ik dit niet, maar ik vraag mij af hoe de bestaande gordelgeleiders vastzitten en/of hoeveel ruimte

er is om vanaf de zichtzijde schroeven aan te brengen ? Welke maat schroeven heb je trouwens gebruikt ?

Nee je komt geen schroeven tegen, je kunt dus gerust met een Dremel gaan slijpen/zagen. De tonnetjes zitten aan de binnenkant van de bekleding vast dmv een borgveer. De gordelgeleider en de tonnetjes zijn een geheel. De tonnetjes zijn open dus de lengte van de schroeven maakt niet veel uit alleen ik heb 3,5mm dik gebruikt en de lengte ca. 2 cm ( als je te lang gebruikt ga je in de vulling van de stoelen ) het heeft niet veel te houden alleen maar de gordel op z'n plaats houden/geleiden.

Link naar reactie

Hier wat links om ze te bestellen. Ik begreep van ZZZ 3 dat hij ze niet meer bij de dealer kan bestellen ook ik heb het geprobeerd maar ook Ekris Utrecht kan ze niet bestellen maar bij onderstaande links zijn ze nog verkrijgbaar. Voor hoelang.....???

Misschien eerst contacten of zij dit willen versturen...

http://www.bmwpartsupply.com/OEMParts/bmw-113/5/51478398965.html

http://store.bmw-mini-mania.com/part/51478398965

https://www.hcsale.com/shop/51478398965

Ik heb de mijne destijds via marktplaats gekocht uit een of andere dealer bulk die de verkoper had opgekocht.

Succes

Ed

aangepast door Z3Roadster19961.8
Link naar reactie
  • 4 weken later...
  • 5 jaren later...

@Z3Roadster19961.8

 

Het topic is inmiddels oud, toch nog een vraag over de how to.

 

Het tonnetje blijft bij mij rond draaien en ik heb geen idee hoe ik het vast kan blijven houden terwijl ik de geleider vast schroef.

 

Hoe heb jij dat precies gedaan?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.