Ga naar inhoud

Aanlopen 235/40 R18 Goodyear Eagle F1?


WilS

Aanbevolen berichten

Goeie avond.

Is er iemand die ervaring heeft met de 235/40 R18 GoodYear Eagle F1 banden op de vooras?

En dan met name m.b. t. aanlopen bij volle stuuruitslag?

Ik heb sinds een paar maanden een Z3 2.8 van begin 2000 (facelift). Alpina 18" velgen. Bij aankoop zaten er Vredestein 235/40 ZR18 (Ultrac??) banden op de vooras, en Michelin Pilot Sport 255/35 R18 op de achteras.

Begin juli heb ik de linkervoorband lek gereden (ik weet niet hoe, maar er zat een groot gat in de binnenwang....)

Bij navraag bij de plaatselijke bandenspecialist (Profile Tyre Center Beerkens in Helden) bleek de Vredestein band niet meer leverbaar (wel z'n opvolger). Dus maar 2 nieuwe banden besteld. Op hun advies heb ik toen voor de GoodYear Eagle F1 235/40 R18 (95Y TL) gekozen.

Na de montage viel me al op dat deze band, ondanks dezelfde specificatie, wat breder is. Concreet betekent dat de band meer naar "buiten" steekt dan de velgrand. Niet echt mooi, maar aan de hand van foto's van deze band op andere velgen en auto's gemonteerd zag ik dat dat blijkbaar "normaal" is voor deze band.

Breder aan de buitenkant betekent echter ook breder aan de binnenkant, en misschien ook wel ietsje hoger...

In elk geval lopen de banden bij volledige stuuruitslag aan tegen de onderkant van de veerschotels, hetgeen duidelijk hoorbaar is......:-( (En voelbaar bij stilstaande auto met wielen in uiterste stand).

Ik ben van plan terug te gaan naar de bandenspecialist (zal een leuke discussie worden....)

maar wil ondertussen ook checken of er andere forum leden met vergelijkbare ervaringen met deze band zijn?

Of die mij kunnen adviseren welke banden er dan op te zetten, die niet aanlopen...

Ik dacht zelf aan Michelin Pilot Sport, maar dan in 225/40 R18. Mits die op de Alpina velgen passen..

Mijn Z3 heeft af fabriek een M sport ophanging. Ik weet niet of hij ooit nog verder verlaagd is.

De Vredestein 235/40 ZR18 banden die er eerst opzaten zijn er waarschijnlijk in 2007 bij de import uit Duitsland opgezet (alhoewel de banden zelf al van 2004 bleken te zijn...) Met die banden had ik eerlijk gezegd ook af en toe het vermoeden dat de rechtervoorband aanliep bij volledig naar rechts sturen).

Wie heeft vergelijkbare ervaringen, of kan me advies geven?

Wil S

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoi Wil,

Je moet op meerdere zaken letten, dan alleen de breedte van de band.

-De breedte van de velg

-De ET waarde van de velg, uitleg hier, http://www.etwaarde.nl/

Daarna de breedte en hoogte van de band. Wellicht is 235/40 de verkeerde maat, meestal ligt er 225/40 op!

Ik heb zelf bijvoorbeeld:

8J x 18 inch velgen voor met 225/40-18 dunlop banden, dit loopt echt niet aan.

Succes met het oplossen van je probleem.

Groeten Maarten

Link naar reactie

De GY f1 is een hele fijne band vind ik, maar valt onderdaad bijna 1 cm breder uit als een vergelijkbare band. Ik heb 225 breed 18-inch op de vooras (wel spoorverbreder ivm mijn Movit-remmen) en steek nu helaas minimaal buiten wielkast uit met de band.... :(

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties zover. De ET waarde is in het algemeen ook heel belangrijk ( bedankt voor de goeie uitleg Maarten!), maar in dit geval zijn de velgen niet gewisseld, maar alleen de banden, van Vredestein 235/40 R18 naar Goodyear Eagle F1 235/40 R18....

Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat de Vredesteins niet/nooit aanliepen, maar ik weet wel zeker dat de Goodyears breder zijn, en daarmee het aanloopprobleem groter...

Maar mss is jullie conclusie wel juist dat 235/40 niet de juiste maat is, en 225/40 beter zou zijn.

Wat de spoorverbreders betreft: ik denk dat de banden dan buiten de wielkast gaan steken....

Is nu nog maar net erbinnen...

Nog meer adviezen?

Gr Wil S

Link naar reactie

Kijk even naar de afstand van de band en de voorpoot (schokbreker) bij rechtuit stand van het stuur.

Hier moet toch wel 1 cm afstand tussen zitten.

Dit zal bij jouw wel minder zijn. Lijkt mij zeer gevaarlijk , zeker bij hogere snelheden

Deze afstand is cruciaal.

De ET waarde staat op de velg. Meestal bij een alpina velg achter de naafafdekking.

Link naar reactie

Kijk even naar de afstand van de band en de voorpoot (schokbreker) bij rechtuit stand van het stuur.

Hier moet toch wel 1 cm afstand tussen zitten.

De ET waarde staat op de velg. Meestal bij een alpina velg achter de naafafdekking.

want?..... de band/wiel en schokbreker zitten beide vast aan hetzelfde onderdeel dus de afstand tussen band en schokker is vast.

wat misschien gebeurd is dat de binnenkant van de band bij insturen tot het uiterste het schutbord raakt,dit kan gebeuren wanneer het wiel een te hoge et of een te lage et heeft.

bij een veel te lage et komt het wiel idd ook met de schokker in aanraking maar dat betekent dat het gewoon niet past.

is geen alpina maar een replica!

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties zover. Ben ondertussen terug bij de bandenspecialist geweest en de Z3 daar op de brug gehad. Blijkt dat de banden niet aanlopen tegen de onderkant van de veerschotel maar wel tegen de wielkasten bij volle stuuruitslag. Er wordt toegegeven dat dit een probleem is dat opgelost moet worden, maar over hoe zijn we nog in discussie.....Het feit dat de Goodyears door wat zij een "naafbeschermer" noemen in de praktijk wat breder werken is een factor (wang van de band steekt verder naar buiten dan de velg). Maar dat 235/40 breder is dan origineel is een andere factor.... Mijn voorstel is nu om er 225/40 R18 Michelin pilot sports op te zetten, dus zowel smallere maat als een band die wat smaller uitvalt als ik het goed heb begrepen (en hetzelfde merk als op mijn achteras waar ik 255/35 R18 Michelin pilot sport op heb).

De discussie gaat zoals te verwachten was over het feit dat zij de goodyears dan moeten terugnemen en die niet meer als nieuw kunnen verkopen....

Daar moeten ze nog ff over nadenken....

Link naar reactie

Hoi,

235 op de vooras wordt door BMW niet ondersteunt en mag hier in Duitsland ook absoluut niet gemonteerd worden. Je krijgt dan geen goedkeuring meer bij de TüV prüfung omdat ze 'aanlopen'. Dus je zal 'terug' moeten naar 225. Ik had dat probleem ook met mijn bredere velgen. 235 was eigenlijk mooier maar er moest toch een 225'er op. Wat voor jou ook een optie kan zijn is het beperken van de stuuruitslag. Je krijgt dan een iets grotere draaicirkel maar de band loopt dan niet meer aan.

Daarnaast komt het inderdaad voor dat banden in de breedte iets afwijken van elkaar. Ik had eerst Dunlop Sport Maxx en die vallen ook wat breder uit waardoor ik achter aanloopproblemen met de wielkast had. Een ander merk lost dat dan weer op. Dus met het centimetertje bij de diverse types langsgaan om te meten en dan de best passende kiezen.

Link naar reactie

Heb er nu Michelin pilot sport 3 225/40 R18 op laten zetten.

Tegen kleine bijbetaling, maar goed...het probleem is opgelost!

Bedankt voor alle reacties!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.