Ga naar inhoud

Compressor praat


GuidoK

Aanbevolen berichten

meer dan 1000km? Na bijv. 10dkm?

Als je wilt tot 700pk. of meer.

Kost wel wat. Turbosysteem op maat, aftermarket ecu, nieuwe zuigers&drijfstangen, ander vliegwiel, andere demper/pulley, andere koppeling, andere brandstoftoevoer, gepoortte kop met nokkenassen/kleppen etc...

Maar ook andere cardanas, andere aandrijfassen, differentieel, noem maar op. (uiteraard uitlaat, kats etc etc etc)

Ga maar uit van 40 mille als beginkostenplaatje voor alleen de motor. Waarschijnlijk meer. Een ton ofzo in totaal. Ik weet het niet. Wat je voor de rest maar wilt aanpakken.

Het blok zelf is best sterk. Er is al meer dan 800pk uit gehaald met turbo op de wielen geloof ik. (dus 1000+ op de krukas).

Het blok kan heel goed omgaan met koppel voor een aluminium blok; meer dan 1000Nm op de krukas. (880Nm op de wielen!). Ze halen dat vermogen dan ook bij een 'relatief lage' 7100rpm.

De sky is the limit zeggen ze dan.

Maar dat is toch een niet zo'n interessante hypothetische discussie. Je begint namelijk met het vaststellen van een budget. Al dan niet per onderdeel wat je wilt verbeteren.

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

^Tot hoeveel PK en NM's zou je een Z3 3.0 kunnen opfokken zonder elke 1000 km de boel te moeten reviseren?

300 Pk zonder problemen, M 54 blok, buiten een eraf gelopen snaartje en een wat hoger brandstofverbruik nooit problemen.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Hoe werkt die electromagnetische koppeling?

Gaat er dan ook nog een klep om in de inlaat, of kan de motor lucht zuigen door een stilstaande compressor?

Of zit die erop voor nood, om de diesel te smoren oid?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Die koppeling word op bepaalde toerentallen ingeschakeld,het is een zelfde ding als voor je airco compressor.

bij deze motoren springen ze gelijk aan bij koud starten om de motor sneller op te warmen,dan bij gas geven vanaf iets van 1000 rpm springen ze weer aan totdat de turbo in komt en die neemt het dan over,bij vanuit stationair een klaak gas geven springt de compressor direct aan om snel te accelereren .

Deze diesels KAD 300 geven (op papier)iets van 285 pk en samen geven ze deze boot van bijna 12 meter (sealine s38)een topsnelheid van 65 kmh.

Of er ook een klep ergens zit weet ik niet zou ik na moeten kijken maar ik denk het eigenlijk wel .

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Ja maar dat is wel op een 330i zhp in WHP.

Dit lijkt heel erg op een set wat ze 10 jaar geleden ook hadden:

Zo te zien met een toerenlimiter afgeregeld boven de 7000rpm.

Kennelijk zijn ze weer met deze ontwikkeling verder gegaan, wellicht ook vanwege dat ze nu weer bezig zijn met een set voor de N52 met vergelijkbare hardware.

Wel slim omdat het weglaten van koeling/inlaatspruitstuk etc heel veel goedkoper is. (let wel dat die 4 mille ex btw ex import is ;))

Duidelijk gericht om te concurreren met VF engineering etc die vergelijkbare sets hebben.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Was eigenlijk wel benieuwd ernaar hoe anderen de verbruiksmeter hebben opgelost. De KVBR value van de boordcomputer heeft geloof ik maximaal een correctiefactor van 25%.

Mijn auto denkt ook dat ie gemiddeld 6,5 liter/ 100 km verbruikt, m'n tankmeter denkt daar heel anders over ;-)

Link naar reactie

Ha Guido,

Simpele centrifugaal, Mosselman set. (Vortech V3 sci, Bosch EV12 453cc injectoren, F3CS bougies, 0,5 bar). Nog zonder intercooler oid. Lijkt in grote lijnen op de setup van VF en de VT1 van ESS, MS45 is op maat bij MSL gedaan.

aangepast door Tommy_hf
Link naar reactie

Ja als je een 453cc injector gebruikt, dan is je verbruiksmeter helemaal in de war en verbruik je bijna 2x zoveel als dat hij aangeeft.

Bij mij werkt mijn verbruiksmeter ook in een heel andere schaal en dat heb ik maar zo gelaten. (ik heb zelf ev6 injectoren omdat ik een ander spruitstuk heb, dus de originele vorm past ook niet meer).

Ik hou m'n verbruik wel globaal bij op spritmonitor om te controleren of er iets over verloop van tijd veranderd (wat misschien zou kunnen duiden op een defect).

Compressorsysteem zelf ingebouwd?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Standaard zijn de injectoren geloof ik 260 of 280cc, iets in die buurt/orde van grootte. Ik neem aan bij dezelfde referentiedruk gemeten.

In theorie zou je die getallen op elkaar kunnen delen en dan heb je de correctiefactor. Het verbruik wordt namelijk afgeleidt van de tijd dat de injectoren open staan.

Hij ziet dat ze nu veel korter open staan (dat wordt in de mapping geregeld), dus denkt de ecu dat er erg zuinig gereden wordt :lol:

Ik heb er zelf eigenlijk nooit diep ingedoken om dit te veranderen. Ik vond het af fabriek ook al niet heel erg nauwkeurig.

Ik heb 'm ook niet om zuinig mee te rijden :wink: , al vond ik het wel heel frappant dat mijn verbruik bij de laatste knalrit exact even hoog lag als dat van een z3 3.0i coupé.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

In mijn "AKMB" module (Carrosserie Basis Moduul) komt de volgende regel voor:

'KALIBRIERFAKTOR_VERBRAUCH
wert_01'

Ik heb hier niet mee gevarieerd dus weet niet in hoeverre daarmee de verbruiksmeting is aan te passen; maar er valt dus wat bij te sturen in de elktronica.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.