Ga naar inhoud

Andere radio Z3 roadster met Harman Kardon


feije073

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik zal mij eerst even netjes voorstellen. Ik ben Peter en ben sinds een maandje eigenaar van een gele (Dakargelb II) Z3 roadster 2.8 uit 2000. Deze is a fabriek uitgerust met de optie HiFi Harman/Kardon. Toen ik de auto kocht zat er al een niet originele radio in (een Marquant ding). De kwaliteit van deze radio is echt om van te huilen, dus ik ga deze vervangen door een Pioneer radio (DEH-7300BT), welke ik nog heb liggen.

Nu heb ik al redelijk wat lopen zoeken op internet, maar het een en ander is me nog niet duidelijk.

- Ik hoor verhalen over dat een aftermarket radio reeds het audiosignaal versterkt, alvorens het aankomt bij de harman/kardon versterker en dat dit ten koste gaat van de geluidskwaliteit. Zijn er hier mensen op het forum die een z3 roadster hebben met het harman kardon systeem en alleen de radio hebben vervangen? Wat zijn jullie ervaringen met de geluidskwaliteit?

- Aangezien de kabelboom van de auto niet standaard ISO is, dien ik een verloopstekker naar ISO te gebruiken voor een aftermarket radio. Aangezien de auto al een aftermarket radio heeft, ga ik er van uit dat deze verloopstekker al aanwezig is (ik heb de radio er nog niet uitgehaald, dit ga ik vanavond doen). Dien ik nog te checken of de pinbezetting van de stekkers klopt met de nieuwe radio (aangezien ik van merk radio wissel), of is dit een kwestie van gewoon stekker erin en klaar denken jullie?

De meeste verhalen die ik lees op internet die betrekking hebben op het vervangen van de radio icm een harman kardon systeem, beschrijven vaak hele operaties waarbij ook versterkers e.d. vervangen worden. Ik heb geen zin om van alles te vervangen, ik wil alleen de radio vervangen. De huidige geluidskwaliteit in de auto is een zeer vlak en heeft weinig bas, de recensies van de marquant radio bevestigen dat de geluidskwaliteit bijzonder slecht is, dus ik verwacht een aardig verschil met de nieuwe radio. Ik ben geen audiofiel en hoef ook absoluut geen super geluidskwaliteit in de auto (de motor is toch het mooiste geluid :) ), maar een beetje fatsoenlijk helder geluid met aardige bas moet toch wel mogelijk zijn met zo'n harmon/kardon installatie lijkt me. Denken jullie dat de nieuwe radio veel verschil maakt, of geeft de huidige geluidskwaliteit misschien al een indicatie dat er meer aan de hand kan zijn met de installatie? (een defecte versterker, of wellicht is het gewoon niet mogelijk een aftermarket radio aan te sluiten met behoud van geluidskwaliteit).

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hieromtrent, in ieder geval alvast bedankt voor alle reacties!

Peter

Update: ik heb inmiddels de radio geplaatst, dus het stekkerverhaal is goed gekomen. De geluidskwaliteit is zeker verbeterd nu, maar nog steeds niet heel super (heb wel al begrepen dat ik me niet al te veel moet voorstellen van het harman kardon setje), ben nog wel even benieuwd naar de ervaring van anderen die ook alleen hun radio hebben vervangen. Hoe klinkt het harman kardon setje eigenlijk met een originele radio?

aangepast door feije073
Link naar reactie
  • Reacties 0
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.