Ga naar inhoud

startmotor revisie m54


bmweetje3

Aanbevolen berichten

eigenlijk is dit probleem niet voor mij een z3 probleem maar dit deed zich voor bij mijn touring met m54 blok. en aangezien deze ook in de Z3 en Z4 zitten toch maar even onder de aandacht brengen hier.

De auto starte niet meer en na wat diagnose en de volgende aanwijzigingen tot de conclusie dat de starmotor de boosdoener was. Het startrelais op de startmotor hoor je klikken en de boordlampjes blijven op volle sterkte tijdens een startpoging. De voltmeter er bij en de spanning zakt niet in tijdens starten.

conclusie startmotor kapot :muur:

Tja en hoe kom je bij de startmotor is het volgende probleem, al verhalen gelezen van mensen die het via de onderkant doen maar dan moet de uitlaat weg en de autotransmissie laten zakken om bij de torxbouten van de startmotor te komen. Maar ik heb het verhaal van Guidok aandachtig gevolgd en wist dat hij ook de startmotor los heeft gehad maar via de bovenkant, http://www.z3forum.n...t/page__st__100

Dus maar eens begonnen om het inlaatspruitstuk te verwijderen, dit ging in eerste instantie niet zo makkelijk maar na wat mailcontact met Guidok toch het inlaatsrpuitstuk kunnen verwijderen. Daarna was de startmotor bereikbaar zodat deze verwijderd kon worden.

Na het gedeelte opengeschroefd te hebben waar de koolborstels zitten was het duidelijk dat de koolborstels op waren en alles onder het slijpsel zat.

DSCF1149.jpg

DSCF1150.jpg

DSCF1148.jpg

nou maar eens een setje koolborstels halen bij de meneer van de startmotor en dynamo revisie zaakje, deze meneer heeft bij mijn e36 ook eens de dynamo gereviseerd voor €80 ipv een "nieuwe" ruildynamo voor €450!

Er was nog 1 setje maar hiervoor moet je een stevige soldeerbout hebben en die heb ik niet dus de startmotor achtergelaten. 2 uurtjes later een telefoontje dat de startmotor klaar was voor €60 :clapping:

De motor opgehaald en begonnen met opbouwen, tegelijk alle vacuumslangetjes vernieuwd want deze waren poreus. Een paar uurtjes later alles weer in mekaar en de auto start weer als nieuw :lol:

Even vermelden dat de auto nu 113000 km op de klok heeft en de startmotor was dus helemaal op. dit heeft natuurlijk ook met de aantal starts te maken en is niet van het aantal km afhankelijk.

Ik ben blij dat dit nu is gebeurd en niet over 5 weken als we op vakantie in Italie zijn, zeker omdat het een automaat is en je dus echt stil staat. wil eigenlijk niet weten wat zo`n reparatie zou kosten in het buitenland.

een tip betreffende de torx bouten van de startmotor, deze zijn moeilijk toegankelijk met een dop, maar een steeksleutel 10 past ook perfect, geen ringsleutel want die heeft minder grip/raakvlak!

dus mocht je eens je inlaatspruitstuk los willen halen of om een andere reden dicht bij de startmotor bezig bent (koppeling of zoiets) check ook even je startmotor :lol:

Link naar reactie
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Wellicht dat we dit project samen kunnen oppakken. Wil mijn startmotor ook eens een grote beurt geven.

Geeft meteen de gelegenheid om de motorruimte eens goed schoon te maken :lol:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.