Ga naar inhoud

Rondreis Zuid Noorwegen


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Voor diegenen die eventueel zitten te denken aan een reis door Noorwegen, hierbij een kort verslag van onze trip door Zuidelijk Noorwegen.

De reis vond plaats in juli/augustus 2011 en betrof een 19 daagse hotelrondreis, waarbij de hotels van tevoren waren geboekt.

Overtocht van Kiel naar Oslo, vanwaar de rondreis begon via Lillehammer, Røros, Trondheim, Molde, Loen, Bergen, Vrådal en zo weer naar Oslo. Vervolgens de overtocht van Oslo naar Kiel.

route1c.jpg

Gedurende deze fraaie reis onder redelijk tot goede weersomstandigheden hebben we diverse bezienswaardigheden bekeken. De temperaturen lagen gemiddeld zo rond de 20 graden en afwisselend zonnig en bewolkt, met af en toe een buitje. In 2009 hebben we ook reeds een andere route door zuidelijk Noorwegen gedaan en ook toen was het weer goed te noemen.

Hieronder een overzicht van een aantal hoogtepunten.

Hamar Vikingskipet, Olympische kunstijsbaan

Lillehammer Olympisch skischansstadion

Ringebu Stafkirke

Rondane Nationaalpark

Noorwegen201114.jpg

Jotunheimen Nationaalpark

Hardangervidda Hoogvlakte

Røros Open Luchtmuseum, kopermijnen (Unesco Werelderfgoed)

Noorwegen201121.jpg

Trondheim met de wijk Bakklandet

Atlanterhavsveien (8 bruggen langs Atlantische kust)

Trollstigen Bergweg

Noorwegen2011106.jpg

Weg no. 258 (oude “gravel”weg over hoogvlakte)

Noorwegen2009043.jpg

Geiranger (met fantastisch uitzicht over fjord)

Noorwegen2011116.jpg

Kjenndal- en briksdalbreen (Gletschers)

Noorwegen2009088m.jpg

Sognefjord (langste fjord van Noorwegen)

Bergen (karakteristiekste en gezelligste stad van Noorwegen)

Telemarkkanaal met meerdere sluiscomplexen, waaronder die van Vrangfoss met 5 sluizen achter elkaar, verval van 23 meter !!!

Noorwegen2009141.jpg

Rjukan, historische industriestad

Overigens is de rondreis al een ware happening op zich, met vele mooie goed begaanbare wegen met fantastische uitzichten. Zeer weinig autosnelwegen, echter wel een aantal tolwegen, met name rond Oslo en Trondheim en bij bijzondere wegdelen zoals bruggen, viaducten en tunnels en natuurlijk talrijke veerpontjes in het fjordengebied. Al met al een zeer geslaagde reis, die zeker de moeite waard is om een keer te doen met een ZZZ of ZZZZ.

Link naar reactie
  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

bedankt voor je verslag en foto's. Ziet er goed uit. Is dat allemaal goed te doen in 19 dagen of is het erg veel in de auto?

Edwin,

In 19 dagen is het te doen. Van de 19 dagen zijn er 8 ettapedagen, waarbij je van hotel naar hotel reist. Gedurende deze etappe's kun je gelijk een aantal bezienswaardigheden meepakken.

De reisafstanden zijn tussen de 200 en 400 km op een ettapedag. 2 dagen zijn overtochtdagen, welke ook erg leuk zijn, aangezien de boten van de Colorline al een belevenis op zich zijn.

Blijft over 9 dagen om vanuit het hotel excursies te doen, waarbij je in de steden Oslo, Trondheim en Bergen de auto kunt laten staan. Al met al kun je dus zelf nog redelijk bepalen hoeveel je uiteindelijk nog gebruik wilt maken van de auto. Oh ja, niet onbelangrijk om te melden is dat het eten in Noorwegen erg goed is. Heel gevarieerd, waarbij natuurlijk vis als hoofdgerecht een groot deel uitmaakt van het menu.

Link naar reactie
  • Administrator

Mooie foto's, je brengt me op ideeën :thumbup:

De reisafstanden zijn tussen de 200 en 400 km op een ettapedag.

En sommigen maar zeuren dat de afstanden te lang waren tijdens de Europatour I <_<

Link naar reactie

Ooohjeeee.... ik vrees dat de sjaals en handschoenen weer tevoorschijn moeten komen... bedankt hè <_<

;)

Tja wel vaker gehoord dat het goed te doen is, maar ik heb toch het idee dat het best koud kan zijn :cold:

Link naar reactie

Heb soortgelijke tocht (ook kwa route) gemaakt (15 dgn) een kleine 25 jaar geleden, wat mij is bijgebelevn dat de dagelijks te rijden afstanden niet goed te berekenen waren vanwege a. ongekend met in de bergen rijden en b. was niet altijd duidelijk of en anders hoeveel ferries gebruikt moesten worden om op de bestemming aan te komen. Het was soms iet wat fris maar heb ook dagen in korte broek en t-shirt rond gelopen. Enige min punt toen was de sluitingstijden, vanaf Zaterdag 13:00 ging heel Noorwegen dicht (incl. tank stations) tot maandagochtend. En het eten was lekker en vooral het ontbijt alleen zonder alcohol want die was toen al onvoorstelbaar duur. Ik heb de route nog ergens op zolder liggen en heb nog steeds het plan deze route overnieuw te rijden.

Link naar reactie

Heb soortgelijke tocht (ook kwa route) gemaakt (15 dgn) een kleine 25 jaar geleden, wat mij is bijgebelevn dat de dagelijks te rijden afstanden niet goed te berekenen waren vanwege a. ongekend met in de bergen rijden en b. was niet altijd duidelijk of en anders hoeveel ferries gebruikt moesten worden om op de bestemming aan te komen. Het was soms iet wat fris maar heb ook dagen in korte broek en t-shirt rond gelopen. Enige min punt toen was de sluitingstijden, vanaf Zaterdag 13:00 ging heel Noorwegen dicht (incl. tank stations) tot maandagochtend. En het eten was lekker en vooral het ontbijt alleen zonder alcohol want die was toen al onvoorstelbaar duur. Ik heb de route nog ergens op zolder liggen en heb nog steeds het plan deze route overnieuw te rijden.

Hallo Z-ttree,

De dagelijks te rijden afstanden zijn goed te doen zelfs die van bijna 400km. Tegenwoordig, met die navigatiesystemen kun je de reis-, vertrek- en aankomsttijden ook wat beter inschatten. Wat het weer en temperaturen aangaat in Noorwegen, heb je een beetje geluk nodig, maar dat heb je in Nederland natuurlijk ook. Dat in het weekend vanaf 13.00uur zaterdagmiddag alles gesloten is in Noorwegen hebben wij ook ervaren. Hier moet je even rekening mee houden en dan is het geen onoverkomelijk probleem.

Wij hebben zelf gedurende deze reis nog de impact van die verschrikkelijke aanslag in Oslo en op Utoya ervaren. Deze was net een kleine week voordat wij aan onze trip begonnen gepleegd. In elke plaats lagen rondom de gedenkmonumenten bloemen, zéér indrukwekkend. En natuurlijk ging het in de berichtgeving op televisie, radio en in kranten alleen maar daarover.

Mocht je in de toekomst ooit deze reis nog een keer willen maken, stuur me dan maar een PB, dan zal ik je de route van de etappes (als Garmin-bestand) toezenden.

Link naar reactie

Super mooi land! Ben er in 2004 geweest, toen helemaal vanuit het zuidelijkste puntje van Noorwegen begonnen tot een stuk boven Bergen, overgestoken en via Oslo en door Zweden weer terug naar Denemarken, en weer naar huis. Super trip!

Link naar reactie

Op verzoek nog een aantal pics of the ZZZ in Noorwegen.

In Hamar bij het Vikingskipet.

Noorwegen2009001.jpg

Onderweg in het Rondane Nasjionalpark

Noorwegen201115.jpg

Onder aan de Trollstigen

Noorwegen201192.jpg

En zo ziet de ZZZ er ongeveer uit na de reis door Noorwegen aan boord van de Colorline.

Noorwegen2009203.jpg

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Mooie foto's!

Mijn broer woont in Noorwegen, Stavanger..

Je hebt er inderdaad erg mooie natuur, maar ik word gewoon depressief van de maximum snelheid daar van 90km/u

die ook nog eens mega streng gecontroleerd wordt. Een beetje door-rijden zit er dus niet bij..

In de zomer kan het inderdaad erg mooi weer zijn, maar vooral rond de plaats Bergen heb je vrij veel regen, daar

die wolken tussen de bergen blijven hangen.. Bergen schijnt ook dé stad te zijn met de meeste zelfmoordpogingen in Noorwegen..

Ik ben altijd weer blij als ik in het vliegtuig stap en weer richting NL ga...

hoewel,... de Noren zijn wel een stuk vriendelijker.

Link naar reactie

De 8 etappes van de rondreis zelf zijn in totaal zo'n 2.070km, heen en terug naar Kiel/Oslo was 800km

en de dagtrips waren in totaal zo'n 700km, wat in totaal neerkomt op 3.570km.

De benzineprijzen lagen in Noorwegen iets lager dan de prijzen in Nederland. Het scheelde destijds zo'n 10%.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.