Ga naar inhoud

how to spanrol dynamo vervangen m43


bmweetje3

Aanbevolen berichten

De spanrol maakte de laatste paar dagen meer lawaai dan normaal en de rol maar eens verwijderd en deze heeft veel speling op het lager. Gezocht naar een losse spanrol maar kon deze niet zo gauw vinden dus dan maar compleet vervangen. Ik had ook meteen een nieuwe mulitiriem meebesteld maar bij nadere inspectie bleek de "oude" riem recentelijk vervangen dus de riem heb ik niet vervangen.

Wat heb je nodig voor deze klus,

Een goede krik met een asteun of 2 om de auto voor op te hogen, of beter een brug. Ikzelf heb een krik gebruikt en plaats voor de zekerheid altijd een asteun onder een draagbalk.

Dop 15 om de oude spanrol te vergrendelen.

Asje of boortje van 5 mm om de oude spanrol te vergrendelen.

2 maal dop 13 om de poelie van de stuurpomp te verwijderen.

Inbus 6 om de spanner te demonteren en te monteren.

En ook had ik torx 5 nodig om de nieuwe spanner weer te spannen, deze zat niet meer met een bout 15 maar met de torx vast.

Je begint met de 3 boutjes van de poelie van de stuurpomp los te draaien, alleen los is om te beginnen goed omdat de riem nu nog een beetje de poelie tegenhoud. 1 dop 13 gebruik je om de poelie tegen te houden waarna je omstebeurt de boutjes los draait.

IMG_4753pijl.jpg

Daarna zet je op de bout van de spanner dop 15 met een lange arm omdat hier wat kracht gezet moet worden, bij mij tenminste want ik heb niet zo`n grote spierballen.

IMG_4745.jpg

je drukt de spanner nu naar beneden en haalt de riem los van de poelie waarna je doordrukt totdat je het asje/boortje door de spanner kunt steken en de spanner vergrendelt is.

IMG_4747.jpg

Nu haal je de poelie van de stuurpomp af,

IMG_4749.jpg

Daarna kun je de 2 imbussen van de spanner losdraaien en de spanner compleet verwijderen.

IMG_4750.jpg

De nieuwe spanner plaats je terug en draai je weer vast met de 2 imbussen

IMG_4751.jpg

nu plaats je de poelie van de stuurpomp terug en zet deze weer vast met de 3 boutjes,

IMG_4752.jpg

Nu ga je de spanner weer ontgrendelen, zet de torx met een lange sleutel weer op de spanner en druk deze een beetje omlaag zodat de borgpen verwijderd kan worden, hierna laat je de spanner weer langzaam naar boven gaan en kijkt of de riem er goed op zit overal.

IMG_4753.jpg

Nou nog even het gereedschap opruimen en wat pleisters plakken en je bent klaar. Klein uurtje heeft het geduurd en het vreemde geluidje is weg :clapping:

Link naar reactie
  • Reacties 4
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

och als ik geen nieuwe kan kopen maken we hem toch bijna nieuw :lol:

Is denk ik wel het laatste klusje voor nu, alhoewel de versnellingsbak olie wil ik eigenlijk ook ff verversen. hij schakelt een beetje stroef en we zijn weer van de straat

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.