Ga naar inhoud

Project Z3 klokje


triggs

Aanbevolen berichten

Goedendag allen..

Nadat ik hier al enige tijd aan het rondbladeren ben en al menig interresante post gelezen heb is het zo ver voor mij om jullie ook eens van wat content te voorzien.

Ik irriteer me al enige tijd aan het onleesbare LCD klokje in mijn Z3.

Na een initiele mod aan de backlight ben ik tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk veel beter zelf een klokje kan maken met altijd leesbare 7 segment led displays (http://rix0r.nl/~triggs/z3_klokje/lcd_datasheet.jpg)

De bedoeling is dat mijn nieuwe design exact in de bestaande behuizing past, zonder dat er gevijlt/gelijmt of ge-ducktaped hoeft te worden.

Ik kan er lang over zeveren.., maar een plaatje zegt volgens mij meer als tig woorden (zo niet dan hoor ik het wel!)

klokje_z3.png

Alle andere nodige files (Eagle) zijn op het onderstaande adres te vinden.

http://rix0r.nl/~triggs/z3_klokje/

Status:

- Componenten besteld

- PCB klaar (zometeen etsen!)

- Software voor de PIC.. nog niet aan begonnen

Gr,

triggs

Link naar reactie

:wave: Dat is de juiste instelling. Met de deur in huis vallen met een project.... Even voorstellen in het daarvoor bestemde topic vinden wij ook fijn, maar ik zal gelijk even reageren op je LCD-voorstel.

Ik heb een old-school LED-klokje dat deel uitmaakt van de boordcomputer. Die lijdt ook aan de makke dattie slecht uitleesbaar is, maar dan alleen als je de verlichting aan zet. De LEDs dimmen dan (ook als je de dimmer helemaal vol hebt staan - de gedachte zal wel geweest zijn'je zet je licht alleen aan als het buiten donker is en dan heb je dus minder LED-intensiteit nodig) en zijn in het daglicht vrijwel onleesbaar. Als de verlichting uit staat is het klokje prima af te lezen, dus er zit muziek in je plan!

PS: ik moet toch eens gaan zoeken, volgens mij hèb ik ergens ooit een 'defeat the dimmer' mod gezien voor de boordcomputer :lol2:

  • Like 1
Link naar reactie

Ha!

In mijn geval gaat het over een simpel klokje zonder boardcomputer (z3 1.9l) zie: http://rix0r.nl/~triggs/z3_klokje/ori_design.pdf

Hiervoor had ik ook een "anti-dim mod" gemaakt, alleen kwam ik er later achter dat de polarisatielaag van het LCD zo goed als weg was waardoor hij bijna niet meer te lezen is.

Waarschijnlijk is dit met dank aan een van de vorige eigenaren die iets te graag het interrieur schoonmaakte met een of ander oplos middel.

Mocht je die how-to niet meer terug kunnen vinden, dan kun je me ook een foto sturen van de boven en onderzijde van de print; aan de hand daarvan kan ik je wel vertellen wat je moet doen om van je dimlicht af te komen.

Ik zal me vanavond ff voorstellen.. nu eerst ff mn baas blij maken door ook daadwerkelijk wat te gaan doen voor m'n salaris :wave:

Link naar reactie
Mocht je die how-to niet meer terug kunnen vinden, dan kun je me ook een foto sturen van de boven en onderzijde van de print; aan de hand daarvan kan ik je wel vertellen wat je moet doen om van je dimlicht af te komen.

Ik heb toevallig een extra boordcomputerje voor Rakker. Nog niet getest, maar dat wordt wel interessant om te doen als ik die dimfunctie kan killen...

Link naar reactie

@DutchSpace mijn aanbod staat nog steeds B) (plaatje schieten is zo gedaan toch?)

@Tja Die polarisatielaag is er helaas prima van af te poetsen bij oudere LCD's, mits je het juiste middeltje gebruikt.

Een nieuw klokje zou idd ook een optie kunnen zijn; al vrees ik dat zelfs bij een splinternieuwe de kijkhoek niet al te best is.

Daarnaast had ik wel weer eens zin om aan een niet al te nuttig electronica-hobby project te beginnen ;)

ps. Ik heb een intro gemaakt op het forum (yay!)

Link naar reactie

Ik denk dat het loskoppelen van de aansluiting 'gedimde binnenverlichting' voldoende is, maar heb het nog niet geprobeerd.

Daarnaast had ik wel weer eens zin om aan een niet al te nuttig electronica-hobby project te beginnen ;)

Dan heb ik er nog wel een ideetje waar ik zelf nooit meer aan toe gekomen ben: de lineairiteit van de benzinemeter in het laatste stukje (20 %) B) De signaalgever in de tank is al niet lineair (om de vorm van de tank te corrigeren) maar daarbij heeft BMW volgens mij een rekenfoutje gemaakt. En die signaalgever is niet aan te passen, dus er moet een conversie plaatsvinden.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hey hey... mijn excuus, ben 2 weekjes weg geweest voor werk.

Ik heb een stukje al zitten reversen aan de hand van je foto's, maar het zou heel veel helpen als je een paar dingen na kan prikken met een multimeter (kan niets onder de connector zien :x) Door 1 simpele pin weg te knippen ben je er al, echter wil ik wel zeker zijn dat je de juiste wegknipt en niet strax met een compleet nutteloos stukje print komt te zitten :thumbup:.

Heb je een multimeter? :foto:

Vanavond meer!, nu eerst snel op pad met mn oude barrel om hem apk klaar te maken voor morgen.

Ps. Ook wat vorderingen met het klokje, printje is ge-etst, ik wacht nu alleen nog op een paar componenten die waarschijnlijk morgen binnen gaan komen... YAY!

Link naar reactie

Hmm. Ik ben geen elektronica-man, maar zouden deze aanpassingen evt. ook uitgevoerd kunnen worden tegen een leuke vergoeding? Of is het zo enorm veel werk dat je er liever je handen niet aan brandt? :D

Mijn klokje is nauwelijks afleesbaar! Is alleen een klokje, geen boordcomputer.. En inderdaad Bart, er klopt niets van die benzinemeter. Die gaat linea recta naar 0 als je over de helft bent geweest. Ach..

Maar als de leesbaarheid van dat klokje in licht verbeterd is zie ik het graag :D en als iemand me ermee kan helpen, nog grager :(

:)

<_<

Link naar reactie

Voordat iemand een pin doorknipt.... waarschijnlijk kun je ook een contactje even uit de connector lichten. Meestal met een speld of horlogemakerschroevendraaiertje te doen.

Voor Ruud: Uhrmacherschraubendreher.

Link naar reactie

@triggs: ik heb nog wel een multimeter.

trouwens: jij als electronica man, misschien is dit wel interessant: is nice! ik heb de oude variant en het is een geniaal dingetje: niet de beste specificaties en een echte is natuurlijk beter, maar hij reageert supersnel en is bovendien uitermate handzaam zoals je kunt zien.

@Tja: ik heb deze BC (nummer 1) als extraatje van Ebay. Ik weet nog niet eens of hij het überhaupt doet, maar inderdaad: als het niet hoeft gaan we niks doorknippen/snijden.

Ik zal denk ik eerst een testopstelling maken voor de BC: pagina 255

Maar dat kan nog lastig worden, want ik een donkerbruin vermoeden dat de BC samenwerkt met je startblokkering via de datalink naar het motormanagement (en de rest wat electronisch is) Je schijnt een vervanger ook te moeten coderen binnen 36 uur en dat kan ik niet :thumbup:

Link naar reactie
Maar dat kan nog lastig worden, want ik een donkerbruin vermoeden dat de BC samenwerkt met je startblokkering via de datalink naar het motormanagement (en de rest wat electronisch is) Je schijnt een vervanger ook te moeten coderen binnen 36 uur en dat kan ik niet :thumbup:

Waarom dat ding nou zo speciaal is dattie gecodeerd moet worden is mij altijd ontgaan. Maar inderdaad zijn pin 2 en 3 als 'diagnose' gelabeled. Misschien om voertuigdetails in te stellen (benzine/diesel, aantal cylinders, snelheidspuls/afgelegde weg verhouding, ...)?

Enfin: als je hem niet codeert, werkt hij dacht ik nog wel gewoon als klokje. En daar ging het toch om?

Duur klokje, dat wel...

Link naar reactie

Okay, hier de oplossing voor een BC met LED's. Ik weet niet of het ook werkt voor LCD's, een klokje zonder BC en ik geef geen garantie...

Pen 11 (.5mm, kleurcode GR/RT (grijs/rood)) voorziet de BC van de gedimde binnenverlichtingspanning. Aangezien het display van het klokje fel brandt totdat je de verlichting inschakelt (en daarmee de binnenverlichting), vermoedde ik dat het losmaken van deze pen voldoende zou zijn om om het klokje altijd als het brandt op volle sterkte te laten branden.

  • Dus die pen losgemaakt en even geïsoleerd. Contact aan. Beep-beep, het is min 8 graden Celsius buiten :nono:? Krijg ik het toch even warm van :thumbup: , want daarnet stond ie nog op 35 graden...
    Mmmm.
  • Contact uit. Pen weer teruggestoken. Contact aan. Alles in orde.
    Mmmm mmmm.
  • Nu kan ik me niet voorstellen dat deze aansluiting iets met de temperatuurmeter/indicatie te maken heeft, dus nog maar eens proberen. Pen nogmaals losgemaakt en geïsoleerd. Contact aan. Alles in orde. Klokje brandt altijd fel als het aan is, onafhankelijk van verlichting aan/uit en de dimmer :hamer: . Alles werkt: de klok, board computer, gem. snelheid, verbruik, alles.
  • Verklaring: geen idee!

Wil je dit ook proberen? Volg onderstaande procedure op eigen risico.

  1. Contact uit. Ik herhaal: contact uit.
  2. Om de BC uit te bouwen, heb ik het eerst geprobeerd via de opening van de schakelpook, maar dat was (voor mij) niet voldoende. Dus aan de bestuurderszijde de zwarte plastic flap naast de middenconsole losgemaakt. Die kapjes op de schroefjes krijg je er niet af zonder krassen te maken, dus gewoon met een scherpe schroevendraaier erdoorheen steken en losdraaien. Dan kapjes eraf en twee nieuwe klaarleggen.
  3. BC/klokje heeft aan weerszijden een plastic haakje in het midden waarmee hij in de middenconsole geklemd zit. Beetje knijpen/wiebelen/friemelen en dan dan BC uit middenconsole trekken.
  4. Stekkertje (= connectorbehuizing + connector zelf) zit met een ingenieus handeltje geblokkeerd in de BC. Vergelijkbaar met de connector achterop de radio. Lipje induwen, heveltje kwartslag wegklappen en stekker komt eruit. BC is nu wel het gemiddelde benzineverbruik en de tijd kwijt omdat de spanning eraf is geweest.
  5. De stekker blijkt uit twee delen te bestaan. De connector sec en de connectorbehuizing met het heveltje. Om de connector eruit te wippen moet je weer een klemmetje lichtjes naar buiten buigen, de connector trek je er dan zó uit.
  6. Gemakkelijker hebben ze het niet kunnen maken: de pennetjes zitten met een weerhaakje in de connector, maar dat weerhaakje kun je van buiten af heel gemakkelijk met een klein schroevendraaiertje lichtjes induwen. Pennetje eruit trekken. Krimpkousje erop, draadje omvouwen, kabelbindertje erom. Klaar.
  7. Connector terugduwen in connectorbehuizing. Klik.
  8. Stekker terugzetten op BC, heveltje omklappen. Klik.
  9. Even testen... ja hij doet het.
  10. BC terugduwen in middenconsole. Schakelpookrubber en -mof monteren. Linker plastic flap middenconsole vastschroeven. Twee plastic kapjes op de schroeven drukken.

Hoe irritant dat felle klokje nu op nachtritten blijkt te zijn, hoor je later nog van me...

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Hoe irritant dat felle klokje nu op nachtritten blijkt te zijn, hoor je later nog van me...

Niet irritant dus. In het donker is het volledig verlichtte klokje niet storend en overdag betrap ik me er weleens op dat ik een nu overbodige "afschermbeweging" maak met mijn hand - die hand kan ik nu dus gewoon aan het stuur houden :)

Old habits die hard.

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Okay, hier de oplossing voor een BC met LED's. Ik weet niet of het ook werkt voor LCD's, een klokje zonder BC en ik geef geen garantie...

Super oplossing aangezien ik de hele meut eruit heb liggen ga ik dit ook meteen aanpakken, bedankt voor de info :thumbup: :banaan:

:ok:

Groet Rob

aangepast door Tja
Ietsje minder quoten mag ook wel...
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.