Ga naar inhoud

Hoe is de BMW Z3 QP tot stand gekomen


ad k

Aanbevolen berichten

Hoe is de BMW Z3 coupe ontstaan.

We spreken hier over een model van BMW en het lijkt me eigenlijk voor de hand liggend dat iedereen in de veronderstelling is dat dit model met de gebruikelijke “deutsche grundlichkeit” is ontworpen. Hierbij dan te denken aan maanden van studies door een compleet team van ontwerpers en techneuten, echter is dit voor de BMW Z3 coupe absoluut niet het geval geweest. Al lezende ben ik op het volgende verhaal achter de BMW Z3 coupe gekomen en dat verteld het volgende:

Geen BMW ontwerp ooit heeft zoveel controverse opgeroepen als de Z3 coupe. Tot op de dag van vandaag als tijdens het ontstaan van deze variant van de BMW Z3 zijn er mensen die dit ontwerp geweldig vinden terwijl anderen er helemaal niets in zien en alleen voor de roadster versie gaan. Binnen BMW, de pers en bij het publiek waren de meningen erg verdeeld en dat is altijd zo gebleven.

BMW heeft nooit een andere variant als de roadster op de markt willen zetten. Pas nadat het ontwerp van de roadster het stadium bereikte van “full size mock-up” begonnen sommige betrokken ontwerpers mogelijkheden te zien dat een gesloten of coupe uitvoering ook tot de mogelijkheden zou kunnen behoren.

Vijf van de betrokken ontwerpers hebben de koppen bij elkaar gestoken en hebben in hun eigen vrije tijd een project gestart om hun ideeën verder uit te werken. Ze hadden de beschikking over een 1:1 schaalmodel en begonnen in de ondergrondse parkeergarage van BMW aan hun project. De ontwerpers hebben het ontwerp gemaakt met behulp van eenvoudige hulpmiddelen zoals hout en klei en er kwam in dat stadium geen enkel computer ontwerp o.i.d. aan te pas. In een later stadium hebben ze nog wel wat stylisten er bij gehaald om wat advies te krijgen over bepaalde details.

Het 1:1 schaalmodel van de coupe is toen aan Wolfgang Reitzle, het hoofd van de ontwikkelafdeling, getoond en die was snel overtuigd en hij gaf het groene licht om verder te gaan. De raad van bestuur daarentegen was niet zo makkelijk te overtuigen en ging alleen akkoord als dit model ook kosteneffectief geproduceerd kon gaan worden.

bmwz3coupe415x208.jpg

Om kosteneffectief te kunnen produceren heeft men zoveel mogelijk onderdelen van het interieur als exterieur van de bestaande roadster gebruikt. De voorkant van de coupe is tot aan de voorruit gelijk aan de roadsterversie echter van de voorruit naar achter is de auto aan de buitenkant totaal anders waarbij het interieur daarentegen weer grotendeels gelijk is aan dat van de roadster. Het onderstel en aandrijving is ook gelijk aan dat van de roadster. Er is bekeken of er een grotere benzinetank geplaatst kon worden zodat er 65 liter meegenomen kon worden. Dit betekende echter dat de bodemplaat aangepast moest worden wat extra kosten met zich mee bracht en zodoende heeft ook de coupe uitvoering een 51 liter tank zoals de roadster.

De coupe heeft ten opzichte van de roadster versie een stalen dak dat bijna tot de achterkant van de auto doorloopt en heeft vaste ramen achter de portieren. De achterkant heeft een klep met scharnieren op dakhoogte met een kleine spoiler boven het achterraam. De achterkant is voorzien van compleet andere achterlichten.
De Z3 coupe is in vele opzichten een completere auto dan de roadster versie van de Z3. Het belangrijkste voordeel t.o.v van de roadstar is de grotere stijfheid van de carrosserie. De carrosserie van de coupe is 2.7 keer stijver waardoor de engineers van BMW in staat waren om de vering te verbeteren wat resulteerde in een auto die veel strakker stuurde. Door de grotere stijfheid en het feit dat het een echte sportauto moest worden leidde tot de uiteindelijke keuze om de coupe alleen met krachtige 6 cylinder motoren uit te brengen. Om de krachten goed op de weg over te brengen werden brede 245 banden gemonteerd. Verder heeft de coupe ook geen achterstoelen waardoor er een grote kofferruimte van 210 liter beschikbaar is en dat maakt de coupe ook praktisch voor dagelijkse gebruik.

De eerste geheime testrit van de coupe werd gefilmd door een fotograaf op de “Nordschleife” van de Nurburgring in de lente van 1997. De geruchten gingen dat dit de BMW Z5 zou gaan worden.

De lancering van de Z3 roadster kwam als een verrassing voor de autowereld, maar de presentatie van de Z3 coupe in de zomer van 1998 was een absolute sensatie voor alle auto liefhebbers want het was minstens 50 jaar geleden dat BMW een sportauto had van dit kaliber. Met de introductie van de Z3 coupe was het BMW gelukt om een alternatief te creëren van voor het anders vrij uniforme en saaie aanbod in dit segment. Het uiteindelijke resultaat was ook totaal verschillend van de zorgvuldig uitgebalanceerde lijnen van ander “high performance” coupes uit de dagen zoals de b.v. de Porsche 911.

Bij de introductie was de statement van BMW “This car is not built to be everyones’s darling” hetgeen door de pers werd onderschreven want die was erg verdeeld en de tegenstanders vonden het ontwerp lelijk en vonden dat het er uit zag alsof de auto in elkaar was gezet door iemand in zijn eigen werkplaats terwijl de voorstanders het een mooi en onconventioneel ontwerp vonden.

De tegenstanders vergeleken de coupe met de Reliant scimitar of de Volvo ES 1800 in tegenstelling tot de voorstanders die stellen dat de Z3 coupe hen herinnert aan Engelse cult coupes zoals de Triumph GT6 of de Jaguar E-type.

De coupe was beschikbaar als de Z3 Coupé of als M-coupe van 1998 tot 2002. De Z3 coupes waren alleen beschikbaar met de grootste 6 cilinder motor aangeboden in de Z3: de 2.8 in 1999 en 2000 en de 3.0 L in 2000 voor Europa en in 2001 voor de Verenigde Staten. De in 1999 en 2000 uitgebrachte M-coupes zijn uitgerust met de 3.2 L S50 (S52 voor Noord-Amerika) motor van de E36 BMW M3, terwijl dat de 2001 en 2002 modellen met de motor S54 uit het E46 BMW M3 uitgerust waren.

Wat je er ook van de vormgeving vindt het is een sportieve, krachtige en strak sturende uitvoering van de BMW Z3 serie.

Laat de eeuwige discussie tussen de QP en Roadster liefhebbers ook hier maar weer eens losbarsten.

Dit verhaal staat ook op mijn website maar dan met wat meer foto's zie : Link naar site

Grrroeten
Ad

aangepast door ad k
Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoi Ad,

Dit stukje zocht ik ook al een tijdje. Kunnen we deze info ergens in het begin van het forum plaatsen als een soort van "basis info"? Ik kan mee voorstellen dat andere (toekomstige) QP eigenaren deze info ook graag willen weten.

Groeten, Rogier

Link naar reactie
Kunnen we deze info ergens in het begin van het forum plaatsen als een soort van "basis info"?

Wat mij betreft wel.....................ik laat het aan de beheerders over om dit al of niet te regelen.

Het is nog niet af dus er zal t.z.t. meer info bij komen en ik zal het uiteraard (als het klaar is) ook op mijn eigen website plaatsen.

Groeten

Ad

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Mooi stukje over de coupe, ik kende het al van Wiki Pedia, maar dat is een compleet verhaal. Blijft een van de mooiste coupe's die ik ken en daarom heb ik er ook lang naar gezocht .... en gevonden. Een trage reactie mijnerzijds aangezien ik het stukje over het hoofd gezien had.

Verhaal opgenomen in mijn eigen logboek van de coupe...

Ad bedankt,

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

dag Ad,

Mooi verhaal over de coupe, echter, hoe verklaar jij het feit dat ik een originele Nederlandse "M' coupe heb met een kenteken afgifte van augustus 1998?

Volgens jouw verhaal werd deze pas in 1999 geleverd.

groeten,

Ton

Link naar reactie

hoe verklaar jij het feit dat ik een originele Nederlandse "M' coupe heb met een kenteken afgifte van augustus 1998?

Volgens jouw verhaal werd deze pas in 1999 geleverd.

Dat is een goeie..........ik heb de info uit verschillende bronnen gecombineerd tot een verhaal.

In de tekst staat:

  • .......maar de presentatie van de Z3 coupe in de zomer van 1998......
  • ......De coupe was beschikbaar als de Z3 Coupé of als M-coupe van 1999 tot 2002.....

Ik ga er van uit dat deze dan ook leverbaar was van de zomer 1998, heb de tekst (1998 tot 2002) hierop aangepast en dan zou het verhaal weer moeten kloppen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.