Ga naar inhoud

Dynamofluit onderdrukken stereo


Superduper

Aanbevolen berichten

Ik had al eens laten vallen in de verschillende topics dat ik last had van een dynamofluit in mijn HK stereo systeem. Ik heb er nu iets voor gekocht, een 'ground loop isolator' die mijn probleem zou moeten fixen. Volgens de omschrijving van het apparaat repareert het exact mijn probleem (electronisch gereutel over de speakers, en een fluittoon wat met je toerental meeloopt).

379234_LB_00_FB.EPS.jpg

Wanneer u in uw autoradio een zoemtoon hoort, dat overeenkomt met het toerental van de motor, dan is er meestal sprake van een "lus" tussen de autoradio en de eindversterker of verstrooiing door de voorversterkerkabel. Met deze adapter wordt de massa galvanisch gescheiden, waardoor een storingsvrij signaal wordt gegarandeerd.

Technische spec.: 2 x Cinch-busingang • 2 x Cinch-busuitgang • Afm. (bxdxh) 70 x 50 x 35 mm.

De installatie was heel simpel: 2 tulp plugje in en uit, en die even tussen de versterker en radio monteren, het liefst zo dicht mogelijk achter de versterker.

Maar niet bij BMW: die gebruiken geen tulpjes, maar hun eigen 'iso' stekkers (waarbij ISO niet staat voor internationale standarisatie maar voor BMW eigen variatie op ISO). Aan de radiokant zitten aansluitingen die lijken op het plaatje wat Dylotic laatst showde:

elec70-connector.jpg

Ik neem aan dat ik ergens aarde en + van de versterker moet onderbreken om mijn groundloopisolator er tussen te plaatsen. Aan de versterker kant is dat geen doen: de kabel zitten om elkaar heen getwist en dik ingetaped.

Aan de radiokant is het een wirwar van draadjes en BMW doosjes (?), en zekeringen midden in kabels. Wat een puinhoop.

Kan iemand aan de hand van de autoradiostekker vertellen welke draden ik moet hebben?

Als ik van die herrie af ben ben ik diegene erg dankbaar!!

/edit: voor een sony autoradio die ik nog heb en ik eigenlijk wel wil gaan gebruiken heb ik een BMW converterkabel omdat de sony aansluiting niet lijkt op het plaatje boven. De BMW stekker in deze is een fors vierkant blok met daarin een array of pinnen. Die zie ik wel in mijn auto ergens diep verscholen, maar aan de kabels die daaruit komen zitten weer extra draden gelast. Als ik dus mijn huidige radio vervang door die Sony dan zitten die kabels aan de verkeerde kant van de BMW stekker waardoor er dus vanalles niet wordt aangesloten.

Waarom is dat nu zo´n ontzettende puinhoop? Er is nu niet meer uit te komen en zo te zien is een radio vervangen niet makkelijk mogelijk.

Ik probeer wel even een foto ervan te maken.

Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Die cinch aansluitingen lopen normaal naar de audio ingang van een versterker. Dus je moet niet de massa en de + naar je versterker onderbreken!

Ik denk dat het meer zin heeft om (als je dit gekke blokje wilt gebruiken) om het tussen je radio en de LINE OUT GRND en LINE OUT + en - te monteren. De stekkers zul je dus van dat blokje af moeten knippen. GND aan de draad solderen die normaal naar de buitenkant van de tulp stekker loopt en + en - aan + en - solderen. :D

Ik zou gewoon een ontstoringsfiltertje bij de caraudio shop halen die je tussen +/- van je voeding van je radio kunt zetten. Dynamofluit is geen onbekend probleem voor die jongens. Maar de oplossing die je nu gekocht hebt is niet helemaal waar ik mee zou beginnen. Is volgens mij meer bedoeld als je die fluit richting een eindversterker hebt.

Ik denk dat die fluit al door je radio zelf wordt gegenereerd en lekker doorgegeven wordt aan je versterker. Kun je testen door eens direct luidsprekers aan je radio aan te sluiten...

Succes :drank:

Link naar reactie

Bedankt voor je suggestie.

Gek genoeg is geheel blokje C1 (waar dus de line out draden zouden moeten zitten) leeg. Er zit wel een stekkertje in maar die is niet bedraad.

Als ik zo'n ontstoringsfilter koop, moet ik die dan tussen draad A4 (12V) en A8 (GND) zetten?

Is er iemand met een HK systeem die eens achter zijn radio wil kijken of het daar ook zo vreemd zit? Ik heb het idee dat er bij mij gebeund is. :D

Link naar reactie
Als ik zo'n ontstoringsfilter koop, moet ik die dan tussen draad A4 (12V) en A8 (GND) zetten?

Ik zou het ff vragen bij een car audio shop. Normaal koop ik zelf ook altijd alles online, maar in dit geval is een beetje hulp (en wat meer betalen) vaak wel de oplossing :drank:

Vreemd dat die HK stereo niet via de versterker uitgang loopt. Dat betekent dat hij (net als bij mijn BOSE in de Alfa) via de speaker uitgangen (jouw blok B ) loopt.

Je kunt proberen jouw filter dus tussen die uitgangen te monteren, dat zou de oplossing moeten kunnen zijn. Krijg je echter wel een impedantie probleem. Normaal zijn je speaker uitgangen geschikt voor 4 ohm speakers. Cinch blokkies (RCA lijnuitgangen) zijn volgens mij 100 of 600 Ohm :D

Link naar reactie

Heb je de versterker achterin?

Je moet eens proberen gewoon een andere aarde te zoeken voor je radio en je versterker, ik heb het op die manier altijd voor elkaar gekregen.

Meestal gewoon door aardedraad rechtstreeks op het chasis, maar goed misschien heb je dat al eens geprobeert.

Groet André

Link naar reactie
Heb je de versterker achterin?

Je moet eens proberen gewoon een andere aarde te zoeken voor je radio en je versterker, ik heb het op die manier altijd voor elkaar gekregen.

Meestal gewoon door aardedraad rechtstreeks op het chasis, maar goed misschien heb je dat al eens geprobeert.

Groet André

Ja, de versterker zit achterin. Er zitten twee forse units met een 2 cm dikke kabelboom die naar voren loopt (waarschijnlijk). Onder een van de units zit op het chassis en dikke bout gelast met daarop een draadoog. Ik ga ervan uit dat dat de aarde is voor de versterker. Er loopt ook een draad direct van mijn accu plus, naar de versterker.

Link naar reactie
Als ik zo'n ontstoringsfilter koop, moet ik die dan tussen draad A4 (12V) en A8 (GND) zetten?

Ik zou het ff vragen bij een car audio shop. Normaal koop ik zelf ook altijd alles online, maar in dit geval is een beetje hulp (en wat meer betalen) vaak wel de oplossing ;)

Vreemd dat die HK stereo niet via de versterker uitgang loopt. Dat betekent dat hij (net als bij mijn BOSE in de Alfa) via de speaker uitgangen (jouw blok B ) loopt.

Je kunt proberen jouw filter dus tussen die uitgangen te monteren, dat zou de oplossing moeten kunnen zijn. Krijg je echter wel een impedantie probleem. Normaal zijn je speaker uitgangen geschikt voor 4 ohm speakers. Cinch blokkies (RCA lijnuitgangen) zijn volgens mij 100 of 600 Ohm :(

Ik heb het al bij diverse caraudio dealers gevraagd, maar die trekken allemaal een bijzonder moeilijk gezicht. Het kan natuurlijk aan mijn uitleg liggen, maar de bekabeling ligt dermate apart dat ze ook niet precies weten waar het aan ligt.

Zelfs de BMW dealer wilde er niet eens aan beginnen. ;)

Enne, ik heb er zeker geld voor over als iemand het zou kunnen fixen, ik irriteer me er al aan sinds ik de auto heb gekocht. Ik dacht tijdens mijn proefrit dat het aan de zender lag: de hele radio stond ingesteld op duitse zenders, want daar kwam hij vandaan. Ik kende de radio niet en heb hem niet op een goede ontvangst gezet. Ik wilde ook luisteren of ik vreemde dingen aan de auto hoorde. Later vertelde de dealer dat audio niet onder zijn garantie viel :(

Link naar reactie

Ik zou eens proberen de aarde van de versterker tijdelijk op een ander punt te bevestigen en dan kijken of het blijft.

Ik heb het vroeger wel eens gehad terwijl mijn aarde op de accu - was aangesloten en toen nam ik een ander punt op het chasis en het was over.

Als je tijd en zin hebt moet je dat gewoon eens proberen wie niet waagt wie niet wint toch.

André

Link naar reactie

Nog een poging het beter duidelijk te maken:

De grote stekkers A en B die de speakers aan de radio verbinden zien er goed uit, behalve dat ze uit een doosje komen: BMW aktivsystem 1020-05. Ik kan nergens vinden wat dat doet. Diep achter de console lijkt toch zo'n BMW pennenstekker te liggen waar oa deze draden uitkomen.

speakers1.jpg

Welnu: Er is meer: Een 4 tal aardig dikke draden zijn gelast op aan de draden die het doosje BMW activsystem ingaan, maar zijn verder niet aangesloten. Er hangen wel labeltjes aan, en sommige kan ik afleiden omdat ze met bekende zijn verbonden:

zwart - massa

geel - gelabeld 12V (niet te zien)

rood - +12V te zien, naar accu?

blauw: gelabelled zumm? oid, niet af te leiden.

not%20connected.jpg

Dan zijn er nog een viertal kabeltjes waar een zekering tussen zit. Ook zijn sommige af te leiden:

rood: 12V accu

geel: tel mute

zwart: massa

Groen: niet verbonden.

fuses.jpg

In de radio zitten naast de grote speaker connectoren, ook drie kleintjes, genaamd C1, C2 en C3 zoals in de figuur een paar post onder.

C1 (gele stekker) is bij mij niet bedraad; C2 een paar kleine en lijkt me voor de afstandsbediening, C3 is voorzien van een aantal draadjes die in een snoer het console inlopen. Lijkt mij haast dat deze naar de versterker gaat.

Link naar reactie

Niemand die me nog even op weg kan helpen? :smart:

Sinds de radio eruit is geweest en er nu weer in zit doet mijn carkit het niet meer. Hij laad nog wel op, maar de verbinding met het systeem is er niet meer. In de telefoon komt ook niet meer het auto tekentje te staan. Gaat dus weer lekker. :cooltext:

Link naar reactie

Ok, ik ga dit even voor je uitpluizen :angry:

Na wat schemas bekeken te hebben heb ik de volgende conclusie kunnen trekken.

De versterker maakt geen gebruik van cinch! Maar van de normale uitgangen die

van de radio normaal naar de boxen zouden gaan! Deze gaan dus naar de

versterker en van de versterker weer naar de boxen!

Uitgaande van de ISO stekker aansluitingen die in de eerste post in het plaatje

staan:

Connector B

Voor Links (Pin 5, Positief) - (Pin 6, Negatief)

Voor Rechts (Pin 3, Positief) - (Pin 4, Negatief)

Achter Links (Pin 7, Positief) - (Pin 8, Negatief)

Achter Rechts (Pin 1, Positief) - (Pin 2, Negatief)

Met cinch heb je maar 2 kanalen maar deze heeft 4 kanalen naar de versterker.

Probleem 1 : Je hebt een kastje te weinig.

Oplossing : Als je deze besteld is het wel mogenlijk!

Uitwerking:

Je zult de cinch stekkertjes eraf moeten knippen en deze moeten coderen. Bijv.

Kan1 Positief, Kan1 Negatief, Kan2 Positief, Kan2 Negatief per kastje aan bijde

zijden!

Positief is het midden van de cinch!. Negatief is de buitenkant van de cinch!

Meestal zijn de kanalen gecodeerd met rode en zwarte stickertjes op de

cinch stekkertjes. Rood is kanaal 1 en zwart is Kanaal 2.

Als je dit gedaan hebt kun je connecties gaan maken. Stel je knipt Voor links

positief doormidden en je noemt ingang op het kastje A en uitgang op het kastje

B dan krijg je dit.

Voor Links van pin 5 positief op kant A kastje Kan1 positief. Draad naar versterker

van Voor links pin 5 positief op kant B kastje Kan1 positief.

Voor Links van pin 6 negatief op kant A kastje Kan1 negatief. Draad naar versterker

van Voor links pin 6 negatief op kant B kastje Kan1 negatief.

Zet voor rechts op de zelfde manier op kanaal 2 van het kastje. En gebruik het

2e kastje voor de kanalen achter!

EXTRA INFO:

Het kastje moet je dus nooit op +12v of negatieve voeding gaan zetten. Dan

blaas je het kastje op. Het kastje is bedoeld om tussen de audio lijn te zetten!

De andere draden waar je het over hebt die ook naar de versterker lopen zijn

om de versterker te voorzien van voedings spanning. Ook hier kan referentie

op zitten. Dit is op te lossen door hier een condensator overheen te zetten die

vervorming op de voedings spanning minimaliseren. Dit is iets wat ik eerst

zou proberen voor je gaat onderdrukken op je audio lijnen wat niet ten goede

van je geluid komt.

Omdat het kastje werkt met cinch aansluiting moet je wat verschillen kennen.

Cinch uitgangen maken gebruik van lagere spanning en mA dan de spanning en

mA die direct naar de boxen gaan. Het is dus mogenlijk dat je het kastje opblaast

of niet fuctioneerd naar behoren als je deze direct tussen de normale boxen

uitgang van je radio zet.

Eigenlijk heb je een onjuiste toepassing gekocht! Die mischien op de bovenstaande

manier kan werken met gevaar dat je het kastje opblaast.

Het suizen wordt veroorzaakt door inferentie van buitenaf op de verbindings

draden van de radio naar de versterker.

Gr,

Herr Ingenieur

Ps. Het beste is als je het kastje zo dicht mogenlijk bij de versterker zet. Het is

dan handig dat je weet waar de draden van de radio op de versterker uit

komen. Ik zal zoeken naar een schematje..

Link naar reactie

Er zijn ook alternatieve oplossingen.

Zorgen dat je versterker 100% aan massa zit en ook je radio moet aan massa

liggen. (Ook de behuizing!)

Er zijn ontstorings ringen te koop die je simpel over de kabels heen clickt.

Je voedings spanning opnieuw gelijkrichten en afvlakken door 4 diodes en

condensator.

Gebruik maken van een scheidings trafo als de inferentie op je voedings spanning

zit.

Ik zou zelf op deze volgorde gaan troubleshooten:

1. Alles perfect aarden. Radio en versterker op nieuwe aarding draad (2,5mm2)

Ook de behuizing.

Als dat niet helpt.

2. Ontstorings ringen rond de audio bedrading zetten.

Als dat niet helpt.

3. Voedings spanning opnieuw gelijkrichten of scheidings trafo.

Als dat niet helpt.

4. Dat kastje tussen de audio lijnen zetten en/of hier een juistere toepassing

voor kopen en installeren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.