Ga naar inhoud

fuseekogel/wiellager vervangen


j.alders

Aanbevolen berichten

  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik weet niet hoe handig je bent, fusee en wiellager zijn makkelijk te vervangen.

Bij de vervanging van een wiellager heb je geen speciaal gereedschap nodig behalve een poelie trekker waarmee je het lager van de as trekt , kompleet met wielnaaf.

De achterste lagerring kan dan vast blijven zitten, die ring slijp ik met een haakse

slijptol door. Om de wielmoer los te draaien heb je dop 47 mm nodig. Om die dop heb ik een ring gemaakt van 65.5 mm zodat hij precies in de naaf past. Door een hefboom te creeren met een pijp van een meter lang op je ratelaar kun je de moer los draaien. Die hefboom is nodig omdat ze soms nogal vast kunnen zitten.

Het wiellager (kompleet met naaf) monteer ik op de as door met een koperen buis op het binnenlager te slaan en zet deze vervolgens vast met 30 kgm.

De fusee kun je op twee manieren verwijderen nl. onder de auto of separaat.

Ik haal altijd de draagarm er af, waarna ik de versleten fusee eruit sla. Met een stempel pers ik de nieuwe fusee in de draagarm (zo'n stempel moet je wel hebben anders gaat het niet lukken).

Fusee's gaan bij mij 75000 km mee , met mijn vorige auto heb ik 300.000 km gereden, dus ik ben er inmiddels wel handig in geworden! Ik heb er onlangs 2 vervangen a € 18 per stuk. Als je nog meer informatie wilt hebben, dan hoor ik het wel.

Hierbij een afdruk van het hulpgereedschap van BMW:

fusee2ti.th.jpg

Groet,

Aad ^_^ :)

Link naar reactie
Kan iemand mij uitleggen wat een fuseekogel nou precies is?  :fez:

Het wiel zit aan de naaf bevestigd en het geheel moet kunnen draaien (tenminste dat is bij de voorwielen wel handig :D )

De fusee is een gelagerde pen onder aan de naaf, normaal zit er aan de bovenkant ook eentje maar tegenwoordig draait de hele schokbreker mee (Mc Pherson) dit vormt het bovenste fusee.

JCK

Link naar reactie
  • 4 weken later...
Kan iemand mij uitleggen wat een fuseekogel nou precies is?  :fez:

Het wiel zit aan de naaf bevestigd en het geheel moet kunnen draaien (tenminste dat is bij de voorwielen wel handig :m: )

De fusee is een gelagerde pen onder aan de naaf, normaal zit er aan de bovenkant ook eentje maar tegenwoordig draait de hele schokbreker mee (Mc Pherson) dit vormt het bovenste fusee.

JCK

Hm OK, dank je, dat geeft me wel een idee.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.