Ga naar inhoud

Katalysator stuk.


Zedri

Aanbevolen berichten

Hallo luitjes, graag jullie hulp bij een algemene vraag:

Mijn maat heeft schijnbaar Zijn katalysator van Zijn E36 Coupé kapot.

Volgens hem kun je hier niet mee doorrijden i.v.m. tegendruk die de auto nodig heeft om goed te kunnen rijden. AangeZien de auto pas twee weken geleden opnieuw gekeurd is Zou doorrijden hem goed uitkomen omdat een nieuwe kat €725.- incl. Zou kosten.

Dit bedrag kan hij volgend jaar beter missen dan nu.

IkZelf heb ooit eens vernomen dat een katalysator juist de uitlaatgassen afremd,

en hierdoor inderdaad een bepaalde druk op de motor houd, maar wat de prestaties Zou verminderen. Kat demonteren en hier en daar iets afstellen Zou dus resulteren in een "soepeler"

draaiend motortje.

Heeft iemand hier ervaring met dit vraagstuk?

Link naar reactie
  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hallo Zedri,

Die maat van je kan die katalysator er gewoon onderuit halen volgens mij.

Eventueel er een kat vervanger tussen zetten. Hij kan ook de kat "leeg" maken en weer terug zetten.

Enigste nadeel is dat het wat meer lawaai maakt zonder de kat.

Dan gewoon even gaan speuren naar een 2e hands kat en die er tzt, voor de APK onder zetten.

Heb zelf namelijk dit probleem gehad met mijn Clio Williams.

Kwam niet door de keuring, bij de test van de uitlaatgasen. Konden niks vinden aan de afstelling van de auto, bleek dat de katalysator helemaal leeg was geblazen! Lag aan mijn rijstijl volgens de renault dealer!

Nieuwe kat gekocht ( toen 550,- euro) voor de keuring en deze er elk jaar alleen bij de apk even onder geschroefd. Daarna steeds met een kat vervanger gereden. Zo hield ik in ieder geval een nieuwe katalysator. Want die krengen zijn inderdaad schofterig duur!!

Als de lamdasonde kapot is heb je wel een probleem want die is gekoppeld aan de motor electronica. Dan loopt het voor geen meter meer.

Groeten Maarten. :D

Link naar reactie

Hallo Zedri,

Even een vraagje.

Van welk jaar is de coupe?

Vanaf 1 januari 1993 is een 4-gas test verplicht. Als de auto van voor 1993 is, is de werking van een katalysator niet relevant. Bij tientallen auto's van voor

1 januari 1993 heb ik loszittende delen van de katalysator verwijderd en de katalysator weer dicht gelast. Bij APK keuring geen probleem. Als de katalysator kapot is en de auto is van na

1 januari 1993 dan een advies: katalysator vervangen. :D ;)

Groet,

Aad

Link naar reactie

De auto is van 94 Aad.

Mijn Co-piloot Zag het niet Zo Zitten om te wachten en ook niet om Zonder cat te gaan rijden.

Een tweedehands cat van een slooper vond hij al helemaal niks.

Jammer van het geld. Je Ziet er niks meer van terug. :)

Als ie nu meteen een 100 of 200 zellen kat gekcoht had had ie tenminste nog een paar paardjes ervoor teruggezien :o

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Probeer eens een racekatalysator die zijn gevuld met een metaal en hebben een veel betere doorstroming dan een standaard kat. :unsure:

Maar de vermogenswinst is minder dan met een katvervanger en ze zijn ook nog eens zo'n 500 euro t.o.v. 200 euro voor een katvervanger.

Link naar reactie
Probeer eens een racekatalysator die zijn gevuld met een metaal en hebben een veel betere doorstroming dan een standaard kat. ;)

Maar de vermogenswinst is minder dan met een katvervanger en ze zijn ook nog eens zo'n 500 euro t.o.v. 200 euro voor een katvervanger.

Kan wel maar hoeft niet, is per auto verschillend, sommige auto's lopen zelfs het beste met de originele kats, zoals de ///M's (op de rollenbank vastgesteld trouwens :unsure: )

De kat is een onderdeel van de preciese afstemming van de uitlaat op de motor met tegendruk en afstelling benzine/lucht via de lambda sonde.

Als je de kat ertussen uit haalt kun je dus zelfs beduidend slechtere prestaties krijgen. :lol:

Link naar reactie

Ja dat had ik ook al gehoord. Weet je dan ook of d'r bij de 2.8 een lambda sonde achter de Kat zit? Zo nee moet het volgens EPS geen problemen opleveren. Zo ja.... dan moet je het motormanagement opnieuw afstellen lijkt me....

Link naar reactie
  • 2 weken later...
:) Helemaal vergeten te melden: bij mij (2.8) zit er dus 1 lambda sonde net voor de katalysator. Dus dat betekent geen problemen bij het weghalen van de kat. :lol: Mooi, dan ga ik dat eens laten doen binnekort. Denk wel dat het z'n geld waard is.
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.