Ga naar inhoud

Sound Tuning


Sebastiaan

Aanbevolen berichten

Ik denk er over om een aanpassing aan mijn Z3 Coupe (2.8i) te doen zodat hij zich iets meer laat horen. Het moet daarbij niet een asobak worden en ook wil ik zeker geen vuistdikke kachelpijpen als uitlaat onder mijn auto.

Wat zijn de meningen op dit forum. Alleen een sportluchtfilter (K&N??) of toch ook een eind demper? En met welke merken krijg je naar jullie mening het mooiste geluid? Tips en ervaringen graag!

Groeten,

Sebastiaan

Link naar reactie
  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Als je nu naar de posts van onze Huub kijkt krijg je alle gevraagde info, hij heeft ook een 2.8 en is met zowel uitlaat als ook luchtfilter bezig :lol:  :lol:

Wat heeft ons Huub gedaan aan soundtuning een Eisenmann 4x70 besteld dus dat is even afwachten wat geluid beteft(heb het live gehoord bij die van Pierre en Rob,en was onder de indruk) MSD+ESD dus vanaf de kat word de uitlaat van rvs uitgevoerd.Het geluid is als je rustig rijd senor en bij hoge toeren komt het gevraagde geluid te voorschijn,wat volgens mij de juiste kick geeft.Verder heb ik nu een Carbon Dynamic Airbox gemonteerd van BMC (schijnt de airfilter expert te zijn Ferrari en Williams zijn voorzien van dit systeem)het geluid is niet veel anders alleen bij hogere toeren komt er een mooie "race"sound uit het motorcompartiment.Wat deze filter zeker doet is de motor beter beluchten en die draait nog mooier rond en je hebt een mooiere"swiep" in je toerenteller :rant: Denk dat je dezelfde eisen hebt als mij bij normaal rijden geen overlast maar bij sportief rijden het juiste geluid.

Link naar reactie

Super dit forum!! Bedankt voor de Tips! Even een heel ander vraagje aan Huub, ik las dat jij ook 18 inch velgen op je Coupe hebt. Wat is jou breedte maat?

Ik heb ook 18 inch (origineel BMW) alleen horen deze wielen in 18 inch volgens mij niet origineel op een Z3. De breedte bij mij is 8 1/2J en dat geeft kleine problemen voor. Bij uiterste wieluitslag lopen de wielen een beetje tegen de binnenzijde van de wielkasten aan. Heb jij daar ook last van?

Link naar reactie
Super dit forum!! Bedankt voor de Tips! Even een heel ander vraagje aan Huub, ik las dat jij ook 18 inch velgen op je Coupe hebt. Wat is jou breedte maat?

Ik heb ook 18 inch (origineel BMW) alleen horen deze wielen in 18 inch volgens mij niet origineel op een Z3. De breedte bij mij is 8 1/2J en dat geeft kleine problemen voor. Bij uiterste wieluitslag lopen de wielen een beetje tegen de binnenzijde van de wielkasten aan. Heb jij daar ook last van?

Heb er inderdaad 19tieners onder het aantal J is niet het probleem maar waarschijnlijk je ET waarde die niet goed is :blush:

Link naar reactie
Gast Gast_Sebastiaan

Et waarde… ik leer steeds meer, als je wil kan je volgens mij afstuderen op velgen!! Op mijn velgen staat naast de maat (8 ½ J x 18) een nummer (1095 341) en IS 50. Zou dat IS 50 dan de ET waarde kunnen zijn???

Link naar reactie

Ja IS staat voor ET waarde. Echter met ET 50 kan ie nooit aan de buitenkant aanlopen hooguit aan de binnenkant bij de veerpoot omdat ie te ver naar binnen staat. Bij 18 inch pas zelfs ET30 dus 20mm breder zonder probs op de ZZZ aan de voorkant. Andere optie is dat je band te hoog is, welke bandenmaat rijd je :sadder:

Link naar reactie
Et waarde… ik leer steeds meer, als je wil kan je volgens mij afstuderen op velgen!! Op mijn velgen staat naast de maat (8 ½ J x 18) een nummer (1095 341) en IS 50. Zou dat IS 50 dan de ET waarde kunnen zijn???

ET-waarde

De ET-waarde (Einpressstiefe = offset), ook wel wielbolling genoemd, is de afstand tussen de hartlijn van het wiel tot de wielflens.

De ET-waarde geeft het aansluitpunt van het wiel weer en bepaalt of een wiel hol of bol is. Hoe hoger dit getal is, des te verder dit aansluitpunt naar buiten ligt.

Het wiel zal in dat geval verder in de wielkast naar binnen komen. Een lage ET-waarde betekent dat het wiel meer naar buiten komt. Dit wordt in hoge mate beïnvloed door stuurgedrag, zowel rijden als rem-men.

Per autotype en wielbreedte kan de ET-waarde variëren tussen een ondergrens en een bovengrens. Hierbuiten zijn aanpassingen aan de auto vereist.

Link naar reactie

Mijn voorbanden lopen idd niet aan de buitenkant aan, maar aan de binnenkant. Tegen het chassis zeg maar.

Mijn bandenmaat voor is 235/40 ZR 18. Achter is dat 255/35 ZR 18. Wat ik vreemd vind is dat ze voor en achter wel gebruik maken van dezelfde velg! (8 1/2 J x 18) Met dus die ET waade van 50.

Wat nu de grote vraag is, is wat dan de ideale ET waarde is voor 18 inch voor de Z3? BMW leverde zelf maximaal voor: 7 1/2 J x 17 met ET 41 en achter 8 1/2 J x 17 ook met ET waarde 41.

Als ET 41 aan gaat houden komt het wiel denk ik (omdat ze breder zijn) te veel naar buiten. Is het ET getal trouwens in mm? Scheelt ET 41 gewoon 9 mm met ET 50??

(Tussendoor alvast even bedankt voor alle uitleg!!)

Link naar reactie

Ja, je ET is in mm, scheelt inderdaad vanuit de ET 9mm je moet echter ook de breedte van de velg tellen, 1J is 1 inch is ca 26mm, hiervan gaat de helft (13mm) naar binnen en de andere helft werkt naar buiten. 8,5 J ET 50 is dus omgerekend naar 7,5 inch gelijk aan ET 37, dus 4 mm verder naar buiten dan je originele velg.

Tegelijk is ie echter de rest van de extra (1 inch) breedte van de velg verder naar binnen en loopt dus tegen je veerpoot aan.

Verder is de verhouding 255/35 en 235/40 ook niet ideaal, normaliter wordt 225/40/18 gecombineerd met 255/35. Deze bredere en hogere band aan de voorkant versterkt het naar binnen breder werken van je velg/band combinatie alleen maar.

Volgende opmerking is dat de 255 band wel kan op de 8,5J velg maar eigenlijk aan de brede kant is voor deze velgmaat.

Zoals reeds gezegd kun je voor zonder problemen 8,5J ET 30 rijden dus de genoemde ET41 is ook geen probleem.

Om op korte termijn je probleem aan de voorkant op te lossen zou ik voor een spoorverbreder van minimaal 10mm per kant monteren, je kunt zelfs gaan tot 20mm maar als de auto niet verlaagd is ziet te breed/ver naar buiten weer niet uit. Verder zou ik voor een 225/40/18 band kiezen.

Hoop dat je het een beetje kunt volgen.

groet,

Pierre

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hallo sebastiaan,

Even ter info :

Op mijn coupe 2.8 heb ik de volgende maten:

18 inch styling 32 orginele bmw wielen liggen.

Voor 8x18 inch ET 47 met 225/40-18 zonder spoorverbreders

Achter 8,5x18 inch ET 50 met 255/35-18 met 2 cm spoorverbreders.

Zonder spoorverbreders achter liggen de velgen ver naar binnen ziet er niet uit!

Deze velgen kwamen van een 328 ci.

(Normaal op de z3 coupe 17 inch 7x17 en 7,5x17met 225 en245 breed.)

Als ik jou was zou ik er voor inderdaad 225/40-18 opleggen en spoorverbreders toepassen.

Pierre heeft er verstand van, hij adviseerde mij ook meteen spoorverbreders achter voordat ik die velgen gekocht had en het klopte als een bus!

Groeten Maarten.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.