Ga naar inhoud

LED licht


bridders

Aanbevolen berichten

Wie heeft er ervaring met LED lichten als vervanging van de traditionele gloeilampjes? Ik heb, omdat een lampje stuk was, bij een online schop 2x BA15S CANBUS LED´s gekocht. Maar als ik deze in het achterlicht zet als knipperlicht dan doet deze het niet omdat de polariteit niet klopt (LED is een diode, dus polariteit is van belang). Met wat prutswerk toch aan de praat gekregen, maar zo gauw ik het dimlicht aanzet krijg ik toch weer het effect van een kapot knipperlicht namelijk dubbelle snelheid met knipperen + controlelampje in dashboard gaat branden.

Op zich vind ik het effect wel cool. Rechts de gloeilamp en links de LED met sneller respons. In het "eggie" ziet het er nog strakker uit dan op het filmpje

Link naar reactie
  • Reacties 8
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb enkel ledverlichting voor mijn nummerplaat. Dit geeft natuurlijk geen probleem.

Maar bij led's voor knipperlichten moet je wel een weerstand (+soms condensator) tussenplaatsen.

Dit omdat de weerstand anders is. Dit probleem had ik ook op mijn motor toen ik ledknipperlichten monteerde.

Best is dit te vragen aan de verkoper, als dit een snuggere is.

Link naar reactie
  • Administrator

Ik had in mijn MX5 ook Led als knipperlicht gebruikt omdat dit idd er strak uit ziet (echt aan/uit) echter de MX5 had geen lampencheck, dus dacht ik geen probleem achter ledjes erin maar toen knipperde hij snel (weerstand verschil voor en achter) voor ook ledjes erin probleem opgelost. Misschien is het probleem opgelost als je voor ook Ledjes gebruikt.

Ik weet, het is natuurlijk een duur grapje om het te proberen maar als je niet probeert....

Gr Ruud

Link naar reactie
Rechts de gloeilamp en links de LED met sneller respons. In het "eggie" ziet het er nog strakker uit dan op het filmpje

Wat opvalt is dat de gloeilamp feller is. Vraag me af of je aan de keuringseisen voldoet en/of het daardoor wel veilig is bij slecht zicht

Link naar reactie

Het lijkt me toch een eenvoudig probleem.... Origineel zitten er gloeilampen in...die gloeilampen hebben een relatief groot verbruik...lees dus ...er gaat een relatief grote stroom door, als we nu als voorbeeld veronderstellen dat er een 10 watt lampje inzit dat gaat er dus ongeveer 0,75 A door ( bij de gebruikelijke 13.8 V ).

Als je dit lampje dan gaat vervangen door een led-variant..die heeft een veel kleiner verbruik ( meestal maar 1 a 2 Watt ) wordt dit door de electronica va de auto aanzien als " te weinig verbruik"...dus een kapot lampje en geeft deze dan de nodige waarschuwingen ( waarschuwingslampje en/of sneller knipperen ).

Dus als je toch gebruik wilt maken van ledjes moet je gewoon een extra belastingsweerstand parallel op schakelen zodat het verbruik ( stroom ) terug ongeveer de originele 0,75 A wordt..Dus voor dit voorbeeld komen we dan uit op een waarde van ongeveer 25 Ohm.

( Best een gekoeld exemplaar van 5 watt nemen..kan vrij warm worden)

En ja...het is wel vreemd natuurlijk...eerst al die moeite doen om energievriendelijk licht te maken door middel van ledjes...en dan vervolgens energie gaan verkwisten in een weerstand...maar ja ..moet kunnen :wave:

Link naar reactie

Nog even een kleine aanvulling; Volgens de beschrijving zou dus die BA15S 5Watt moeten zijn. Lijkt me toch zeer veel, ik denk dat ze bedoelen ...als vervanger voor de gebruikelijke 5 Watt lampjes)

Als je bijvoorbeeld gaat kijken naar de ledverlichting voor thuisgebruik...een 5 Watt led spotje is echt al een joekel van een lamp hoor !!

Als je dan gaat kijken naar die BA15 dan lijken mij die veel kleiner.

Doch je weet maar nooit..dus zoals mijn leraar electriciteit vroeger altijd herhaald " Meten is Weten " ( en ......Gissen is Missen ).

Dus gewoonweg die stroom van die BA15 eens opmeten, en ik ben er bijna zeker van dat deze kleiner is dan die 0,75 A die overeenstemd met die 5 Watt die ze beloven...maar ja,,,je weet maar nooit he! :wave:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.