Ga naar inhoud

(Winter)banden


Sandyman

Aanbevolen berichten

Hoi,

afgelopen woensdag hebben we een paar rondjes Nürburgring gedaan (Nordschleiffe). Terug in NL zag ik dat de achterbanden (Michelin Pilot HX) kwa profiel flink hebben ingeleverd (niet noodzakelijkerwijs daardoor). Aangezien het winterseizoen voor de deur staat dacht ik dat het wellicht verstandig is om dan maar te kiezen voor winterbanden.

Ik had al even rondgekeken, maar voor mijn bandenmaat (225/50 R16 92V) is de spoeling w.b. winterbanden vrij dun. Via www.autobandenmarkt.nl bijv. krijg ik maar elf hits. Via pneus-online.nl krijg ik er meer, maar daar zitten meer onbekende merken bij. De belangrijkste (nou ja, bekendste) zijn:

- Dunlop SP Winter Sport M3 à €149,90

- Bridgestone Blizzak LM-35 à €170,80

- Continental WinterContact TS 790V à €122,00

- Goodyear Ultra Grip Performance à €168,30

De andere merken als Hankook, GT Radial en Kumho zeggen mij eigenlijk niet zo veel.

Q: Wat voor winterbanden hebben de verschillende Z3 rijders hier zoal? En is die Continental, ondanks zijn relatief lage prijs, een goede winterband?

Nog een vraag voor als straks de winter over is en de zomerbanden er weer op kunnen. Op dit moment heb ik, zoals gezegd, Michelin Pilot HX banden. Volgens mijn ervaringen tot nu toe zijn dat best goede banden. Q: Zijn dit banden die ook geschikt zijn voor (serieus) circuit-werk? De ervaring op de Nürburgring smaakt namelijk naar meer! Ik zag bij de VOC-rit een Z3 uitgerust met Toyo Proxes R1R banden. Die zagen er wel erg profi uit, en wat ik van Toyo denk te weten zijn deze banden goed voor het sportievere werk. Ik heb ze online gevonden voor €163,16 incl. BTW (www.bandengids.nl).

Graag jullie ervaringen, kennis en suggesties op dit gebied! Ik ben erg benieuwd!

Groeten,

Sander

Link naar reactie
  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bridgestone Blizzak is een prima winterband ik heb ze onder mijn e91 de r1r toyo is een hele sportieve band die zitten bij mij ook op de coupe houden zich goed op het circuit maken wel veel geluid ik heb al een setje velgen klaar liggen waar ik volgend jaar r888 van toyo op monteer die zijn nog meer op het circuit gericht dan de r1r maar alleen geschikt voor droog weer en slijten erg snel de r1r is een goede allrounder maar door de zachte compound niet geschikt voor temparaturen onder nul dan vliegen de stukken rubber je om de oren.

Link naar reactie

Ik heb voor de 1 serie de originele 16" velgen van een Z3 coupe met

- Goodyear Ultra Grip Performance à €168,30

in de maat 225/50-16. Goede winterband.

In het verleden ook met Vredestein Wintrac en Dunlop Wintersport 3d gereden in de winter, die waren ook okay.

Kijk ook even bij www.autobandenmarkt.nl heb ik zelf goede ervaringen mee. Ze hebben er die Goodyear van hierboven bijvoorbeeld al voor €131 en een Continental voor €122. Ze hebben nu zo te zien ook 5% "snelle jongens korting" :)

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Ik heb die Continental WinterContact TS 790V in de maten 225 voor en 255 achter.. Prima band!

Heb er vorig jaar mee door de sneeuw gereden etc.. en niets te klagen.. :unsure:

Overigens denk ik dat ze relatief goedkoper zijn, omdat het een oude band is.. nu heb je de 800, 810 en 830 serie

ik heb er 2 jaar geleden namelijk aanmerkelijk meer voor betaald.

http://www.conti-online.com/generator/www/...nter-tires.html

04122007425.jpg

DSCF0124.jpg

Link naar reactie

Rondom 16" Michelin Pilot Alpin2 205-55 R16H91L1.

16 Inch 205's zien er natuurlijk triest uit onder zo'n brede kont, maar op sneeuw rijdt het :unsure: .

Mocht het toevallig droog zijn dan merk je wel het verschil met brede zomerbanden. Ieder jaar als ik de winterbandjes eronder zet moet ik met een schuiver herinnerd worden aan dit feit.

Link naar reactie
Ik had al even rondgekeken, maar voor mijn bandenmaat (225/50 R16 92V) is de spoeling w.b. winterbanden vrij dun.

1.

Mag ik hier uit opmaken dat je de winterbanden op je huidig evelg wil overzetten? Waarom wil je dat doen? De meeste mensen hebben gewoon 2 setjes velgen. Voor een paar tientjes vind je wel een set stalen velgen vor je winterbanden. Op MP staan ook vaakk setjes. Ikzelf heb gewoon een setje uit duitsland meegenomen op BMW styling 73 velgen. (een van de meest gebruikte velgen voor winterbanden) Die setjes vind je bij bossen op de duitse ebay. voor 70 euro heb je dat in nederland afgeleverd

2.

De spoorbreedte van een winterband moet niet te breed zijn want dan wordt de grip alleen maar slechter. Voor een Z is 195 of 205 breed zat. Zoek maar eens op bandbreedte 205, dan zul je meer vinden. Ik heb zelf 205-50-17 op de 330. Nog steeds 17" ziet er uit alsof je geen winterbanden hebt. Maar rijdt natuurlijk perfect (onder de 7 graden) Je kan ook overwegen om een set 4 seizoens banden te kopen. Die doen het best aardig met sneeuw en als het niet sneeuwt en het is een graad of 3-4 doen ze het ook prima (als je een goed merk neemt tenminste) Ze slijten wat minder hard als winterbanden.

Link naar reactie

Naar aanleiding van dit topic ben ik alvast maar eens gaan kijken voor een nieuwe set op de 5-serie. Ben nogal een Michelin fan en daarom moeten het weer Alpin's zijn. Om precies te zijn de Pilot Alpin 3 245/45/R18 100V XL. Bij autobandenmarkt.nl normaal 281 euro per stuk en tijdelijk 267 euro (adviesprijs is 341) Op internet is het niet of nauwelijks voordeliger te vinden maar plotseling zag ik een actie van Kwik-Fit. 25% korting bij 4 Michelins dus 3 voor de prijs van 4. Verwachtte dat het toch duurder zou uitpakken maar nee hoor. Krijg ze nu all-in voor 963 euro. Bij autobandenmarkt.nl 1.068 en daar komt nog een 80 euro voor monteren, balanceren bij, totaal dus 1.148. Ik vind Kwik-Fit een ballentent maar zo'n actie is toch wel de moeite waard en internet is kennelijk niet altijd goedkoper

Link naar reactie
1.

Mag ik hier uit opmaken dat je de winterbanden op je huidig evelg wil overzetten? Waarom wil je dat doen?

Klopt. Zoals ik al aangaf zijn in elk geval de achterbanden zeer snel aan vervanging toe. Daarom wil ik winterbanden op deze velgen zetten. Wanneer het weer voorjaar wordt en er dus weer zomerbanden onder de Z3 moeten/mogen, dan wil ik graag nieuwe l.m. velgen. Dan heb ik de standaard 16" velgen voor de winterbanden en een nieuwe set (17"/18") voor de zomerbanden. Snappie? ;-)

Link naar reactie
Ik vind Kwik-Fit een ballentent maar zo'n actie is toch wel de moeite waard en internet is kennelijk niet altijd goedkoper

Maak je wel even foto's van vóór het monteren?

Niet om nu af te geven op Kwik-fit, maar de prijsvechters besteden liever wat minder tijd en een krasje is dan gauw gemaakt.

Link naar reactie

en niet alleen de prijsvechters overigens. Ik was ooit met m'n hollandse instinct bij een voormalig Daewoo dealer terecht gekomen (was dichtbij en goedkoop) en die had nog nooit een 245-40-17 band gezien. Nou dat heb ik geweten. Hij kon vervolgens beide velgen laten overspuiten. :thumbup:

Link naar reactie
  • 3 weken later...
2.

De spoorbreedte van een winterband moet niet te breed zijn want dan wordt de grip alleen maar slechter. Voor een Z is 195 of 205 breed zat. Zoek maar eens op bandbreedte 205, dan zul je meer vinden. Ik heb zelf 205-50-17 op de 330. Nog steeds 17" ziet er uit alsof je geen winterbanden hebt. Maar rijdt natuurlijk perfect (onder de 7 graden) Je kan ook overwegen om een set 4 seizoens banden te kopen. Die doen het best aardig met sneeuw en als het niet sneeuwt en het is een graad of 3-4 doen ze het ook prima (als je een goed merk neemt tenminste) Ze slijten wat minder hard als winterbanden.

Begrijp ik het goed dat je op deze velgen, waar ik nu dus 225/50 R16 op heb liggen, ook smallere banden kunt zetten???

En zo ja, hoe weet ik precies welke banden er dan op passen??

Link naar reactie
Begrijp ik het goed dat je op deze velgen, waar ik nu dus 225/50 R16 op heb liggen, ook smallere banden kunt zetten???

En zo ja, hoe weet ik precies welke banden er dan op passen??

Ik heb op de originel Z3 "Z-Star" velgen winterbanden (Toyo Snowprox) met de maat 205/55 R16 laten monteren. Vorige winter proefondervindelijk vastgesteld: werkt top! (ziet wel niet zo leuk uit.......)

Link naar reactie
Begrijp ik het goed dat je op deze velgen, waar ik nu dus 225/50 R16 op heb liggen, ook smallere banden kunt zetten???

Als je velg 7J breed is, kun je ook 205/55-16 monteren. Die zullen dan wat minder "ballon-ig" op de velg zitten, zoals nu het geval is met je 225/50-16 banden. Maar 205/55-16 is een heeeel erg gangbare maat en er is in die maat veel aanbod en keuze tegen heel erg goede prijzen.

Wij hebben bijvoorbeeld 205/55-16 als winterband op onze Seat Altea XL (op een 7J velg), de Goodyear Ultragrip 7+ die daar op zit koop je voor rond de 8 a 9 tientjes (zonder montage)

Link naar reactie
Ik heb op de originel Z3 "Z-Star" velgen winterbanden (Toyo Snowprox) met de maat 205/55 R16 laten monteren. Vorige winter proefondervindelijk vastgesteld: werkt top! (ziet wel niet zo leuk uit.......)

Ik zie hier www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=CH31&mospid=48082&btnr=85_0018&hg=85&fg=45 nu ook dat er 205/55 R16 op gemonteerd kan worden. Er gaat een wereld voor me open.

Bijv. Bridgestone Blizzak LM-30 (gehomologeerd door BMW) 205/55 R16 91H kost bij www.banden-pneus-online.nl €95,46 per stuk. Scheelt toch weer bijna 3 tientjes per band!

Thx!

Sander

Link naar reactie

1.9 Wanneer moet ik van zomer- naar winterband wisselen?

Bij temperaturen beneden 7 graden celcius hebben winterbanden een kortere remweg op natte wegen dan zomerbanden. Het loopvlakrubber blijft bij lage temperaturen ook elastischer en daarom is een optimale grip op sneeuw en ijs gegarandeerd. Uitgaande van een gemidelde temperatuur van 7 graden celcius kunt u – in Nederland - uw winterbanden het best laten monteren aan het eind van september. Het monteren van uw zomerbanden kan het best in april. U rijdt dus met winterbanden als de "R" in de maand zit.

1.10 Wanneer moet ik van winter- naar zomerband wisselen?

In ieder geval voor de limborit. :schater::newblush:

Ik heb ze er vorige week onder gezet, beter nu met nog mooi weer dan straks in de regen staan.

Grtz Ron.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.