Ga naar inhoud

katalysator (nieuw, imitatie of tweehands)


leejon

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik heb afgelopen april een Z3 1.9 Automaat uit 1997 gekocht. Nu heb ik daar vanaf het begin af aan al problemen mee. De handelaar heeft me ook kopzorgen gekost. Veel 'ruzie' over en weer. Eigen voel ik me redelijk genaaid. Maarja ik ben nu alles aan het oplossen van de auto. Hier even een opsomming zodat je weet waar het om gaat:

- lekke uitlaat

- kapotte katalysator

- dashboard kapot

- achterruit rits laat los

- lampje voor openen deuren gaat spontaan aan en uit

- ruisend geluid links achter (wiellager?)

- airbagstorings sensor afgeplakt zodat ik het niet zou zien. De gordelspanners zijn het probleem.

- spankabel voor softtop is gebroken

- en nog wat kleine dingetjes, rooster los, mistlampje werk niet, etc.

Maar voor de rest rijdt hij prima :rolleyes:

Waar ik nu naar op zoek ben is een andere katalysator (niet alleen de pot maar ook de pijp. die is ook lek en professorisch gelast). Het liefst een imitatie of een tweedehands. Want het heeft me al genoeg geld gekost en ik vind het allemaal prima.

Heeft iemand een tip waar ik zou kunnen zoeken? Want ik heb me al ingeschreven op Onderdelenzoeker.nl en heb ook al uitgebreid naar imitaties gezocht. Maar €200 vind ik toch wel het maximum aangezien ik nog lang niet klaar ben met die auto.

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik vind het erg jammer dat je zoveel problemen hebt na een aankoop van een Z3, echter wat ik nu nooit snap is dat mensen niet de moeite nemen om er +/- 250 euro aan uit te geven voor een ANWB of Dekra aankoopkeuring maar wel klagen dat ze veel duizenden euro's kwijt zijn aan een auto met problemen.

Ik weet wel, dat ik niet elke dag zoveel geld in mijn zak heb, en dus voordat ik 6, 7 8 duizend of meer uit geef aan een auto ik wel even een aankoopkeuring laat doen. :thumbup:

Met alle respect en ik weet dat het je problemen niet oplost maar je hebt een verkeerde zuinigheid aangehouden en dit zelf over je heen geroepen.

Evengoed succes met je uitlaat. ( Dit is goed bedoelde kritiek )

Groet. :thumbup:

Link naar reactie

Dit had niets te maken met zuinigheid maar met enthousiasme, op goed vertrouwen (DOM DOM :thumbup: ) en de noodzaak van een nieuwe auto. De meeste problemen kwamen later pas naar voren.

- Het dashboard kwam naar voren omdat een uur na aankoop de brandstofmeter verkeerde signalen gaf.

- De katalysator begon niet veel later met rare geluiden. Dat had bij onderzoek naar mijn idee ook niet naar voren gekomen.

- De airbagstoring ook doordat ik het dashboard heb laten doormeten.

Maar goed, ik heb er echt enorm veel van geleerd en zal in de toekomst ALTIJD een auto laten keuren door een onafhankelijk bedrijf. Dat is zeker. Dit wil je niet meemaken. Ik ben er dus al bijna 5 maanden mee bezig. Veel tijd en geld.

Maar als ik die dingen herstel dan is het hopelijk wel een goede auto. Want hij rijdt voor de rest echt prima. Nog een paar honderd euro investeren en klussen en dan genieten...........

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Met alle respect en ik weet dat het je problemen niet oplost maar je hebt een verkeerde zuinigheid aangehouden en dit zelf over je heen geroepen.

Ik vind het toch wel erg kort door de bocht, door te stellen dat hij een verkeerd soort zuinigheid heeft aangehouden..en het over zich zelf heeft af/heen geroepen.. :)

Er bestaat niet voor niets het gezegde dat "liefde blind maakt"...,bovendien ben je niet bij de aankoop aanwezig geweest.., daarnaast geeft een aankoopkeuring ook geen garantie voor een probleemloze aankoop.

Wilde dit toch even zeggen.

Link naar reactie

Ach, ik ben d'r ook ooit eens ingetuind bij zo'n handelaar. DE reden waarom ik nooit meer naar een handelaar ga. Dan nog liever particulier want bij de dealer kan je net zo hard een lemon aangesmeerd krijgen maar dan nog veel duurder. Wat ZonderZ ook zegt: dat heb ik dus de keren erna gedaan en nooit geen spijt van gehad. Bij mijn huidige auto heeft het me zelfs geld opgeleverd omdat ik door een kleinigheidje 1000 euro van de prijs af kreeg :blink:

En reken er altijd op dat er werk aan een auto zit. Al is het alleen maar een oliebeurd vooraf zodat je weet wat er in zit ('t is maar een voorbeeld)

Die van het afgeplakte airbag lampje vind ik wel ver gaan aangezien dat direct met veiligheid te maken heeft. gordelspanners kan je makkelijk zelf vervangen gelukkig. Een tip: koop een set oude afgeragte stoelen op ebay of MP met de gordelspanners er nog aan (goed opletten dat ze niet afgegaan zijn!!!!) dat is vaak goedkoper dan losse kopen. Zo zijn er voor de e46 van die standaard grijze stoelen die niemand wil hebben. Die worden dus voor gratis of een paar tientjes gedumpt op MP ofzo. Maar de gordelspanners (die er dan nog aan zitten) worden elders los voor 50-100 euro aangeboden. Ik denk zelfs dat het dezelfde spanners zijn ook nog. (kijk voor de zekerjeid bij e36, nog ouder interieur-> nog gratisser dan gratis :) )

Enige remedie is diep ademhalen, een lijstje maken en afhandelen. Dan ben je er vanaf.

Je kan 'm ook ff bij Ruud langsbrengen, dat is ook wel goed voor je gemoedsrust. Bij Ruud is niks een probleem en alles wordt uiteindelijk opgelost. En vaak heeft ie nog wel wat liggen ook. En je weet tenminste dat je geen oor wordt aangenaaid. En daar zijn er veel te weinig van....

succes en probeer er toch maar van te genieten voorlopig :unsure:

Link naar reactie
  • Administrator
daarnaast geeft een aankoopkeuring ook geen garantie voor een probleemloze aankoop.

Mee eens... ooit eens mijn 6 bij een BMW dealer laten checken voor de aankoop, nou dat heb ik geweten! Was allemaal "haarfijn in orde meneer", maar heeft me achteraf 3000 euri gekost om hem door de APK te laten komen :)

Ach, ik ben d'r ook ooit eens ingetuind bij zo'n handelaar. DE reden waarom ik nooit meer naar een handelaar ga.

De mijne komt ook bij een handelaar vandaan, van Roy Cars in Eindhoven. In 2003 gekocht, was ook enigzins sceptisch, maar kan niet anders zeggen dan dat er geen problemen zijn geweest en hij (Robert van Roy) mij correct en professioneel heeft geholpen en geadviseerd met o.a. een Dekra keuring, Alarminbouw (voor weinig, officieel via de dealer ingebouwd) en een set Z-star winterwielen met goeie banden. Ik zou daar zo blindelings weer een auto zou kopen.

Tegenwoordig kun je via Google zoveel over een bedrijf te weten komen, misschien een idee voor toekomstige aankopen?

Link naar reactie

Airbaglampje :

je schrijft De airbagstoring ook doordat ik het dashboard heb laten doormeten.??????

Zijn het wel de gordel spanners ? Gaf de storing diagnose dit exact aan ???

Bij mij was de stoelsensor ( wel of geen passgier) het probleem . Zwak punt . Oorzaak kan een knie op de stoel zijn bij het stoeringzoeken.

Deze zijn nieuw 100euro + (kan je ook van een oude stoel overzetten)

Andere oplossing een stekker met weerstand > die simuleert dat er altijd iemand op de passagierstoel zit.

De airbag gaat dus af bij een aanrijding.

Sensormatte zoeken op ebay >> na montage wel airbag lamp laten resetten .

Had je helemaal geen garantie bij de handelaar ?

Succes met de zoektocht naar de spareparts

Link naar reactie
Mee eens... ooit eens mijn 6 bij een BMW dealer laten checken voor de aankoop, nou dat heb ik geweten! Was allemaal "haarfijn in orde meneer", maar heeft me achteraf 3000 euri gekost om hem door de APK te laten komen :party:

Als ik een ding hier op het forum heb geleerd is het wel dat je niet bij een BMW dealer moet wezen, die hebben er nog het minste verstand van. (lees hier niets dan negatieve berichten over BMW dealers, "te duur ", "onnodig vervangen van onderdelen" " geen kennis van zaken ", nogmaals ik spreek nu alleen over de ervaringen die andere forum leden schreven.

ANWB is er inderdaad een paar uur mee bezig en weten waar ze over praten. :D

En de term " Liefde maakt blind "is helemaal waar, daarom is het ook handig om een onafhankelijk iemand mee te nemen.

En ik zeg dit omdat ook IK door schade en schande wijs geworden ben. :newblush:

Link naar reactie

iedereen nog bedankt voor de tips.

Tijdens het doormeten gaf hij inderdaad aan dat de storing bij de gordelspanners zat.

De katalysator heb ik nu nieuw (imitatie) besteld voor €240. Nu bleek ook dat de lambda sonde niet meer over te zetten is. Weer €100 extra. Maarja ik heb wel een geweldig gereviseerde ZZZ zometeen. En dan maar genieten.

Het voelt wel goed om alles gelijk aan te pakken.

Even over het tellerhuis / meterunit / dashboard:

Weet iemand trouwens of je eenvoudig de gegevens zoals km-stand en dergelijk kan overzetten naar een ander tellerhuis? Want ik heb een tellerhuis gevonden voor een E36.

En waar moet je precies op letten bij een tellerhuis om uitwisseling tussen E36 en Z3 mogelijk te maken?

Link naar reactie

De katalysator + lambdasensor zijn vervangen. Na het vervangen ratelde het uitlaatsysteem nog steeds als een gek. Ik balen. Nu moet ik weer een nieuwe uitlaat kopen dacht ik :newblush: .

Toch maar even de uitlaat (het einddeel) gedemonteerd en op zijn kop gehouden. Allemaal grote stukken platinum kwamen eruit. Gelukkig hoorde dat origineel in de oude katalysator en is er niks mis met het einddeel. God zij dank. Dat is vast 1 van nog vele dingen die nu opgelost zijn.

Niet zo gek dus dat ik de laatste tijd veel minder vermogen had en dat alles zo enorm ratelde. :newblush:

img0320l.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.