Ga naar inhoud

Remmen upgrade Z4


Gast floor

Aanbevolen berichten

We lopen al een tijdje rond met het idee om de huidige remmen te vervangen door andere(lees krachtiger)Klauwen en schijven, Vooral bij hoge snlheden en vaker krachtig remmen vind ik de huidige wat minder worden ,Voordat iemand zegt blokjes vervangen, alles is in nieuwstaat.

Links en rechts eens wat rondgesnuffeld en twee merken tegen gekomen die ons wel wat lijken .

Het ene is van Stoptech ,een duits merk. het andere is van amerikaanse makelij en heet Bear.

Prijzen heb ik me nog niet zo in verdiept maar dat komt nog wel, Beide merken beloven een remkracht toename van 30% minder slijtage en minder stof op de voorwielen.

Er wordt ook gezegd dat alleen de voorwielen maar een upgrade nodig hebben, Iemand ervaring met dit soort dingen? graag jullie mening :nono:

Link naar reactie
  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nu, het is zo dat de voorwielen de meeste invloed hebben op het remmen. Zie maar naar motoren, ofwel vooraan twee schijven, of in elk geval de grootste vooraan.

Persoonlijk zou ik eens gaan zien bij Brembo (die zijn al jaren leveranciers bij Porsche, en de Turbo is al altijd één van de betere (zoniet DE beste) auto's geweest op remgebied).

Iets goedkoper zou Willwood kunnen zijn. Maar het is nog maar de vraag of die ook wat voor de Z4 hebben.

Link naar reactie
Iemand ervaring met dit soort dingen?

Jahoor. Is op het forum is al meerdere malen besproken.

zoek maar eens op termen als:

Ferodo

EBC

Textar

Brembo

Zimmermann

ATE

Mijn ervaring: een blokje met hogere wrijvings coefficient werkt al aanzienlijk. Bijna ieder remblokmerk heeft wel zo'n "performance" blokje. Veelgebruikte types zijn de Ferodo DS performance of beter nog de DS2500. EBC heeft een "stuff" (groen en rood) Textar, die ook OEM voor BMW levert heeft er een in z'n programma. Hawk HPS is er eentje. ATE heeft blokjes.

Ik zou ook naar schijven kijken aangezien de standaard Z schijfjes best klein zijn (tenzij de M en de 3.0 geloof ik) Als je dan voor een schijf gaat die remstof e.d. beter afvoerd en daarmee "fading" verminderd, dan schiet je ook al een aardig eind op.

Op een andere forum is het momenteel ook weer een hot item. Feit blijft dat de diversemenignen gebaseerd zijn op ervaringen die vrij subjectief zijn. Ik ben nog geen echte "shootout" tegen gekomen.

Ik ga m'n voorremmen vervangen op de 330 en dat wordt een Zimmermann geperforeerd met waarschijnlijk Hawk HPS of Ferodo DS performance. Heb eerder op de Z3 Brembo geperforeerd met Ferodo DS2500 gehad en dat remt als een dolle. De 330 hoeft niet zo extreem van mij mede ook omdat die schijven groter zijn (325mm) en daarom toch al vrij goed remmen.

Kijk bij je keus voor remblokken wel uit dat je geen blokjes neemt die eerst moeten opwarmen, die zijn voor het circuit bedoeld (kunnen meer hitte aan).

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Ik denk dat je niet alleen de voorkant moet doen, je rem balans zal dan verstoord worden.

Mss stahlflex remleidingen (laten) monteren icm sportremblokken .

Grtz Ron.

Ik heb juist begrepen dat alleen voor voldoende is, omdat je dan aanzienlijk harder kan remmen aan de voorkant, waardoor de

achterkant "lichter" wordt.. en als je dan juist achter ook sterkere remmen hebt, dan kan de boel sneller blokkeren etc.. en is dus de balans meer verstoord.

Link naar reactie
............ dan kan de boel sneller blokkeren etc.................

De ABS zorgt er juist voor dat de boel niet blokkeert, dus als het goed is dan regelt zich dat vanzelf.

Ik zou juist denken dat bij krachtigere voorremmen, de achterremmen minder snel blokkeren aangezien reeds bij een lagere pedaaldruk er meer remvermogen op de voorwielen wordt gegenereerd, en dus de achterremmen worden ontlast omdat de remdruk daar lager is.

Wel een verstoring van de balans, maar eerder minder blokkeren achter dan meer lijkt me.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Je krijgt toch minder wieldruk op de achteras, doordat je aan de voorkant harder kan remmen..

en met blokkeren bedoel ik dat de achterwielen de neiging hebben sneller te blokkeren, wellicht beetje onhandig geformuleerd, maar ik ben bekend met abs.

Link naar reactie
We gaan de verschillende merken maar eens op een rij zetten ,maar eens Zien de gulden middenweg qua kosten te vinden . ;)

Ik zou persoonlijk niet voor de Euro middenweg gaan als je niet tevreden bent met de huidige remmen.

Kans bestaat dat je een paar honderd Euro kwijt bent en achteraf toch liever de Ruud optie had willen hebben.

Link naar reactie
Ik zou persoonlijk niet voor de Euro middenweg gaan als je niet tevreden bent met de huidige remmen.

Kans bestaat dat je een paar honderd Euro kwijt bent en achteraf toch liever de Ruud optie had willen hebben.

Ik persoonlijk leg kwaliteit en prijs altijd naast elkaar en kijk dan wat me het beste past, en ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. ;)

@ doe ik het zo goed Tja (Bart) <_<

@hoeveel postings nog tot 3 liter member?

Link naar reactie

Neem "D2" ook even mee. Heeft Frank ook op zijn coupe.

8611-D2-Racing-Sports-Big-Brake-Kit-Alfa-147-286mm-Tm-400mm-.jpg

Op deze een webshop (in NL) kun je ook de prijzen en maten (en welke versies in welke wielen passen) zien. Je kunt zelfs de kleur van de anodisering kiezen als je dat leuk vindt.

Toch is het misschien het overwegen waard om, zoals DJ al aangeeft, eerst een setje Ferodo blokjes te laten monteren op de vooras. Dat is kost je 1/15 van een complete brake kit en geeft misschien wel het gevoel dat je zoekt.

Dan kun je vanuit dat punt verder. Wij hebben met Ferodo blokken, Brembo schijven, stahlflex leidingen een erg mooi remmende Z gekregen. Zelf op circuitdagen of vier Alpenüberquerungen in 1 dag.

Link naar reactie
Ik persoonlijk leg kwaliteit en prijs altijd naast elkaar en kijk dan wat me het beste past, en ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. :kisstogether:

@ doe ik het zo goed Tja (Bart) :rolleyes:

@hoeveel postings nog tot 3 liter member?

Nee, dit is dus FOUT. aangezien je reageert op een posting daar direct boven en dus is een full quote niet nodig. :wave:

Maar goed, Ik denk dat je even voor jezelf moet nagaan in hoeverre je je remmen wil verbeteren.

Ben je een straatracer of ga je het circuit op, dan zeker voor de Ruud optie gaan. Dit omdat een upgrade qua remmen die ook met wat intensiever gebruik standhoudt je gewoon grotere remtangen nodig hebt. Deze kunnen de druk die nodig is beter verdelen om er gewoon een groter oppervlak is waarmee de tang (en blok) op de schijf klemmen. Daardoor zal de de boel minder snel oververhit raken.

Maar als je gewoon vind dat als je een keertje heftig moet remmen er dan te weinig gebeurd: dan zou ik mijzelf het geld besparen voor de grotere tangen. Daar zit toch wel het meeste geld in. Ik heb uit eigen ervaring kunnen opmaken dat een goed blok en goede schijf op standaard grootte met standaard tangen al een hele grote verbetering maakt. Zeker bij gewoon normaal gebruik. Je zou dan idd een setje stalen remslangen erbij kunnen nemen voor een wat directer gevoel (want meer dan dat doen ze niet)

Dus je lijstje word dan:

gegroefde of geperforeerde schijven voorkant. (150-250 euro)

performance blokken voorkant (100-150 euro)

RVS slangen rondom (voor en achter) (80-90 euro)

montage (vraag Ruud -_- )

Link naar reactie
Nee, dit is dus FOUT.

moet je het natuurlijk zelf wel goed doen DJ. Dus alleen de

@ doe ik het zo goed Tja (Bart) :kisstogether:

quoten :rolleyes:

Link naar reactie

Ik persoonlijk leg kwaliteit en prijs altijd naast elkaar en kijk dan wat me het beste past, en ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.

Jouw methode is ook mijn methode, maar dat werkt alleen maar als je het resultaat kan ervaren of eens even proefdraaien.

Voor de een ligt de limiet op een dagje stevig sturen en remmen, voor de ander is dat een paar superrondjes rijden op "de Ring".

Dus, als je de uitkomst niet weet dan maar toch liever het advies van iemand wiens dagelijks werk het is en kan inschatten wat je behoefte is.

Moeilijke materie dus.

Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.