Ga naar inhoud

Oliepeil Z4 2.5i


Ace

Aanbevolen berichten

  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Advies van BMW, zorg dat het oliepijl middel tussen de door Rob aangegeven inkepingen zit. Ook schijn je te moeten meten met een warme motor welke een paar minuten uitstaat en op een vlakke vloer uiteraard.

Weet iemand daar meer over? Ik dacht altijd dat je oliepijl moest meten bij koude motor zodat alle olie goed gezakt is. Het valt me ook op dat in de 1-serie, die geen pijlstok meer heeft, je het oliepijl op het dashboard pas na een tijdje kan aflezen. Motor moet draaiend en warm zijn blijkbaar :hypocritesmiley: .

Link naar reactie
Het valt me ook op dat in de 1-serie, die geen pijlstok meer heeft, je het oliepijl op het dashboard pas na een tijdje kan aflezen. Motor moet draaiend en warm zijn blijkbaar :hypocritesmiley: .

Zo staat het in de handleiding van m'n Z, alleen, ik heb geen elektronische meting....

Link naar reactie

Zo laten. Overigens is het verschil tussen de onderste inkeping en de bovenste ongeveer 1 liter. BMW raad aan pas bij te vullen bij onderste inkeping. Er zit een oliepijlsensor in de Z4, dus als het niveau laag wordt gaat het olielampje geel branden.

Link naar reactie

tja ik ben nogal van mening dat het olie reservoir ten allertijde geheel gevuld dient te zijn,dus ik vul direct bij.

als dat mogelijk is natuurlijk.

de olie word vooral gebruikt om te koelen in de motor en hoe meer er van dat spul beschikbaar is hoe beter!

maar zolang het peil tussen de streepjes zit is er technisch geen probleem.

Link naar reactie

idd, het peil moet tussen de twee inkepingen staan, en zolang je niet onder het minimum gaat, moet er niet bijgevuld worden.

Geef mij maar nog de ouderwetse meting via het "peilstokje" dit is toch het meest betrouwbare :hypocritesmiley: Wat je op de peilstok afleest is 100% juist, want elektronica kan nog eens falen.

Link naar reactie

Met dat laatste ben ik het volledig eens. Echter bij b.v. nieuwe vrachtauto's is geen peilstok meer te vinden en gaat het dmv sensoren. Voordat men mag starten loopt de boordcomputer alle vloeistof gevulde systemen door en laat de resultaten op een display op het dashbord zien.

Ondanks alle goede bedoelingen van de fabrikanten blijf ik voorstander van het handmatig controleren m.b.v. een pijlstok. Daarnaast kun je eventuele lekkage's of breuken van b.v. waterslangen of snaaren zien. 9Als je tenminste naar kijkt)

----------------------------------------------

p1010288lr.jpg

Link naar reactie

Enkele jaren geleden had ik een 1.6 1er, met electronische meting. Meting was nooit correct, de ene keer 100%, dan weer 25% of van alles er tussen.

Lang leve de peilstok

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Als dit symptoom hebt, dan begint je oliepeil aan de lage kant te raken. Controleer de peilstok en je zal zien dat het oliepijl net boven het minimum staat. Het wordt tijd om bij te vullen. In het instructieboekje staat hoe je het beste oliepijl kan meten. Minstens 10 minuten warm rijden, motor afzetten, 5 minuten wachten en vervolgens pijlen.

Als het gele olielampje ook gaat branden tijdens het rijden ben je eigenlijk te laat met bijvullen.

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Je kan niet anders dan de electronica vertrouwen lijkt me. Op onze 1-serie is hetzelfde aan de hand en de electronische peiling werkt eigenlijk best prima.

Tsja... we vertrouwen ook op de brandstofmeter dus waarom niet het oliepeil? Daarin zal de techniek ook wel steeds beter worden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.