Ga naar inhoud

Z4 deur speakers plaatsen-aansluiten


Aanbevolen berichten

weet iemand wat er voor speakers er in de deur moeten. En kunnen deze aangesloten worden op de speakers in de voetenruimte?

Ik heb dus geen extra versterker in de Z4, alleen een business radio

Link naar reactie
  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Met deze vraag zit ik ook al een tijdje unsure.gif (staat op een andere topic) Ik zit met dezelfde radio, maar heb een drieweg systeem gekocht die ik zal aansturen met een versterker.

Nu moet ik wel vanaf mijn filter met twee LS-kabels naar mijn tweeter en middentoon in de deur. Ik zou graag de kabels gebruiken die er al liggen omdat dit veel prutswerk uitspaart aan de deurovergang, maar ik vind nergens een kabel die voor de deurluidspreker moet dienen! Kan het zijn dat deze kabel, als er van fabriek af geen LS in zit, deze er dan ook niet ligt ?

Link naar reactie

OEM wordt ik helaas niet veel wijzer van

178.png

Ik kan nergens de speakers in de voetenruimte vinden.

Ik ga er van uit dat de kabel naar de tweeter in de deur reeds een gefilterd signaal krijgt, of wordt het signaal eerst op de speaker gefilterd middels elco?

Iemand?

Link naar reactie

Kabels zitten er NIET in standaard, maar je kunt ze gewoon erbij trekken via dezelfde boom die er al ligt voor de spiegel verstelling en zo.

Kun je ook meteen het ledje monteren in de deur greep :thumbup:

Link naar reactie
Kabels zitten er NIET in standaard, maar je kunt ze gewoon erbij trekken via dezelfde boom die er al ligt voor de spiegel verstelling en zo.

Kun je ook meteen het ledje monteren in de deur greep :thumbup:

Dat is duidelijk, maar waar moet ik het signaal vandaan halen?

Direct van de radio? Dat was eigenlijk mijn eerste vraag. Kabels er bij trekken zal ongetwijfeld gaan lukken.

Wat voor ledje in de deurgreep? Kerstboom modificatie ? :schater:

Link naar reactie

Dat is duidelijk, maar waar moet ik het signaal vandaan halen?

Direct van de radio? Dat was eigenlijk mijn eerste vraag.

dude vraag dat dan!!

je begint over je ls kabeltjes ,en geeft een welke radio je hebt,maar dan kunnen wij toch niet begrijpen dat je eigenlijk weten wilt waar je de kabeltjes op aan moet sluiten.??

(weet je gelijk waarom er op slecht geformuleerde vragen weinig antwoord komt)

ook is vaak al duidelijk dat de vrager nog niet zoveel moeite gedaan heeft om eerst zelf wat uit te zoeken.

anyway:ja die zul je op je radio aan moeten sluiten ,je hebt geen keus he?

ook eigenlijk redelijk voor de hand liggend zou je zeggen.

misschien we wijsheid om een versterkertje erbij aan te schaffen.

Link naar reactie
OEM wordt ik helaas niet veel wijzer van

178.png

Ik kan nergens de speakers in de voetenruimte vinden.

Ik ga er van uit dat de kabel naar de tweeter in de deur reeds een gefilterd signaal krijgt, of wordt het signaal eerst op de speaker gefilterd middels elco?

Iemand?

ja meestal wel!

Link naar reactie
  • Administrator
weet iemand wat er voor speakers er in de deur moeten. En kunnen deze aangesloten worden op de speakers in de voetenruimte?

Ik heb dus geen extra versterker in de Z4, alleen een business radio

Je kan de middentoners gebruiken die achter je stoelen zitten, deze passen namelijk in je deur (is het zelfde artikelnummer volgens RealOem.com), ik weet niet of deze gefilterd worden bij de speaker, als dit wel zo is

zou je ze parallel op de tweeters aan kunnen sluiten, en dan kan je later achter je stoelen nog twee woofertjes plaatsen (dit ben ik tzt van plan). :thumbup:

Link naar reactie
Je kan de middentoners gebruiken die achter je stoelen zitten, deze passen namelijk in je deur (is het zelfde artikelnummer volgens RealOem.com), ik weet niet of deze gefilterd worden bij de speaker, als dit wel zo is

zou je ze parallel op de tweeters aan kunnen sluiten, en dan kan je later achter je stoelen nog twee woofertjes plaatsen (dit ben ik tzt van plan). :birthday:

Heb nog 2 middentoners uit mijn ex z3 liggen. Zal eens kijken of deze passen en wat voor geluid dit geeft wanneer ik ze // aan de tweeters aansluit.

En vwb de opmerking hoe aan te sluiten, ben ooit begonnen met te zeggen dat ik geen versterker had.

Anyway, ik weet nu genoeg, wanneer ik eindelijk het dempingsmateriaal binnen heb kan ik er aan beginnen.

Link naar reactie
  • Administrator
En vwb de opmerking hoe aan te sluiten, ben ooit begonnen met te zeggen dat ik geen versterker had.

Klopt, ik heb ook geen versterker, en was ook niet van plan om deze erin te zetten.

Maar achter je stoelen kan je een behoorlijke maat speaker kwijt die je laag wel kan aanvullen.

Ikzelf vind het aanwezige laag iets te weinig, verder klinkt de standaard radio goed.

Link naar reactie

Heb even het kapje van de tweater losgemaakt en geconstateerd dat de draad het kapje ingaat met een u-bocht, in de binnenpoot zit een stukje krimpkous, en ik verdenk bmw er van dat zij de tweeter (made in Hungary !) eenvoudig met een elco'tje gefilterd hebben.

Dit versterkt mijn vermoeden dat er geen 2e kabel de deur in gaat, volgens de oem site gaat er maar een kabel elke deur in, wat voor hifi optie je ook bekijkt.

Kan helaas niet testen daar mijn oude speakers nog in NL liggen, dus zal een weekje moeten wachten.

Link naar reactie
Is het een idee om in de schema's te kijken van de Z4?

Niet dat ik die heb liggen hoor, maar die zijn wel in omloop dacht ik.

Zou ook een optie zijn, maar uittesten gaat ook werken, dus ik wacht even tot ik volgende week de speakers in NL heb opgehaald, deur moet toch uit elkaar voor dempingsmateriaal.

Resultaat laat ik wel weten. Maar gezien de El Cheapo tweeters verwacht ik geen filter in de BMW. Ook de speaker kabels mogen die naam niet hebben. Met dit soort kabels sloot ik vroeger een deurbel aan :schater:

Maar gaat een beetje te ver om alles te vervangen. Wanneer ik open rijd heb ik toch nooit de radio aan.

Link naar reactie
  • Administrator

Na het plaatsen van de interieursensor heb ik tegelijk de speakers achter mijn stoelen verwijderd en in de deur gemonteerd.

Heb ze gewoon parallel (voor de elco) op de tweeter aangesloten, en ik moet zeggen het geluid is een stuk beter geworden. :blink:

Zal proberen deze week een How To te maken om de panelen te verwijderen (voor de deurpanelen is al een How To)

Link naar reactie
Ook de speaker kabels mogen die naam niet hebben. Met dit soort kabels sloot ik vroeger een deurbel aan :schater:

Maar gaat een beetje te ver om alles te vervangen. Wanneer ik open rijd heb ik toch nooit de radio aan.

bij de vermogens die gebruikt worden in de z heb je dan ook geen dikkere kabels nodig.

Link naar reactie

Mocht je de bestaande kabels van de tweeters willen gebruiken voor je mid of lowrange speakers, dan moet je wel de kleine elco's (ingepakt met krimpkous op de +, bedoelt voor het wegfilteren van de laagweergave) verwijderen. Je krijgt anders alleen maar je hoogweergave door de betreffende speakers. :blink:

Houd ook rekening met de weerstand (ohms) van je speakers!! Je kan niet zomaar iets parallel of serieel erbij koekebakken. :thumbup:

Het signaal uit je bestaande radio is hoog (wattage vanuit je eindtrappen), wil je dit signaal met een eindversterker doorkoppelen, dan zal je op de versterker een z.g. highinput aansluiting moeten hebben, of anders het moeten omvormen naar een lowinput signaal (tulp/cinch).

suc7

Link naar reactie

Voor al het erbij koekenbakken :schater: misschien is deze Link interessant

Volgens mij wordt normaal gesproken de midrange in de deuren gevoed door de versterker met minder vermogen en er zal ongetwijfelt een filter in de versterker zitten om het laag/hoog/midden te onderscheiden.

Maar altijd de moeite waard om eens te kijken hoe het klinkt rechstreeks op de tweeter.

Andre

Link naar reactie

Ik dacht er eerder aan om het signaal vóór de elco van de tweater af te tappen, dus ongefilterd.

Neem aan dat er op de oude zzz speakers ook iets van een elco, weerstand oid zit,(ex achter speakers) en indien ze niet passen zoek ik wel passende full range speakers

Link naar reactie
Dit versterkt mijn vermoeden dat er geen 2e kabel de deur in gaat, volgens de oem site gaat er maar een kabel elke deur in, wat voor hifi optie je ook bekijkt.

De mijne is van April 2003 en ik heb een kabeltje met stekker gevonden die in de speaker gaat in de deur, echter hij werkt natuurlijk niet ik ben verder gaan zoeken naar een kabel in de koffer en die niet tegengekomen.

Dus er zijn er wel die de kabel gedeeltelijk hebben, kan er alleen niks over vinden ik heb de middentoon ook aangesloten voor de tweater en het klinkt in ieder geval een stuk beter.

De makkelijkste manier is de achterspeaker los te halen de originele bakken achter de stoelen te bestellen met de roosters een kleine versterker met high input level daar de achterspeaker snoeren op aan sluiten en dan een setje goede speakers in de bakken plaatsen IMHO

Andre

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.