Ga naar inhoud

Temperatuursensor buitentemperatuur doet raar


BennyD

Aanbevolen berichten

Sinds gistermorgen wordt in m'n ZZZZ m'n buitentemperatuur niet meer goed weergegeven. De weergave is veel te laag, maar niet consequent, soms ruim 25 graden te laag (ik wordt dus ook geattendeerd op temperaturen onder het vriespunt terwijl de mussen van het dak vallen) en soms weer circa 10 graden te laag.

Nu denk ik zelf dat er ergens een stekkertje los zit of een draadbreuk is, maar wie weet is het iets anders (bijv. slechte accu?)?

Is het wijs om de accu even 15 min. te ontkoppelen en zo te resetten? Waar kan ik de sensor zelf vinden? Zit deze ergens in een bumper en kan ik er makkelijk bij? Ik kon hem vanmorgen onder de motorkap namelijk niet zo snel vinden, terwijl ik inmiddels wel op realoem heb gekeken hoe de sensor er uit ziet.

Ik hoor graag reacties, zelf doen is veel leuker (en goedkoper) dan langs de dealer. Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Ik heb exact hetzelfde probleem bij mijn 5-serie E61 gehad. Bleek in de stekkerverbinding te zitten tussen de voeler en de kabel. De temp. sensor zit linksvoor achter de bumper. Als je het onderste luikje in de wielkast LV open maakt dan zie in de kunststof bodemplaat 2 sensoren zitten. Een is van de temperatuurmeter op je dashboard, de andere is voor de airco.

Ik zou de stekker loshalen en de contacten goed schoonmaken. Als er kortsluiting tussen beide polen is dan verandert de weerstand en dus de uitlezing van de sensor.

Link naar reactie

Gezien de vreemde weergave en de werking van een temp. sensor dacht ik al zoiets. Ik ga er dit weekend eens naar kijken. Ik heb het vermoeden dat het komt doordat mijn Z4 waarschijnlijk deze week voor het eerste regen heeft gezien. FF met de contactspray in de weer dus, TNX!

Link naar reactie
Waar kan ik de sensor zelf vinden? Zit deze ergens in een bumper en kan ik er makkelijk bij? !

Voor de locatie van de sensor zie het volgende topic

Zie topic

Ik ben er ook een tijdje mee aan het stoeien geweest en heb het nog niet op kunnen lossen. :rant:

Een nieuwe sensor gekocht, de oude was defect en ondanks dat de nieuwe sensor functioneerd en de aansluiting goed is blijft de meter - 40 C aangeven.

De sensor kun je controleren met een ohm meter door te kijken of de weerstand veranderd als je de tip tussen je vingers houd.

Als iemand nog suggesties heeft hou ik me overigens aanbevolen.

Groeten

Ad

Ooooeps, zie dat de vraag over een Zzzz ging en het antwoord hierboven refereerd naar Zzz :)

Link naar reactie

Voor de meest waarschijnlijke oorzaken zijn er al tips gegeven. Maar je noemt nog even de accu ik heb zelf ervaren bij mijn Z3 dat de temperatuurweergave faliekant te laag is als de accu slecht is. Of dit bij de Z4 ook zo werkt.... geen idee.

Maar iedere zichzelf resepecterende garagist kan de accu even voor je testen. Zeker voor een auto die je net hebt aangeschaft geen slecht idee.

Link naar reactie

Afgelopen weekend ieder moment aangegrepen om te rijden, gisteravond eindelijk tijd voor de temperatuursensor.

Klep in de linker wielkast open, stekkers van beide sensoren losgetrokken, contactspray gespoten, beetje laten drogen en weer gemonteerd. Leek niet direct opgelost, maar vanmorgen kreeg ik keurig de juiste temperatuur op m'n dashboard.

Grappig detail is overigens dat de 2 sensoren compleet anders zijn en ook anders gemonteerd. De sensor voor de airconditioning is een platte schijf die vlak in de onderkant van de voorbumper zit geklikt, de sensor van de buitentemperatuurweergave is een lange dunne pen die recht naar beneden is gemonteerd op een soort pillon in de voorbumper, deze zit vanaf de onderkant gezien dus in een soort gat.

Allemaal erg bedankt! Hij doet het weer!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.