Ga naar inhoud

Toerental Z4 en overtrekken beveiliging?


Sharonees

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

ik heb een vraagje ivm het toerental van Z4.

Ik heb sinds een week een Individual Z4 van 2007, 2.5SI, gaat lekker vooruit :rolleyes: Fotos volgen nog...

Maar nu heb ik een vraag over het toerental waar ik niet veel info over vind. Volgens het comformiteitsbewijs heeft de wagen 155Kw bij 6500 toeren.

De auto is ook ingeschreven voor 155Kw, maar op mijn toerenteller staat alels in het wit tot 7000 toeren enkel vanaf 6500 staan er iets meer streepjes en is het pas rood na 7000 toeren.

Mag ik dus lekker trekken tot 7000 toeren (met opgewarmde motor natuurlijk) ?

De motor is ook beveiligd tegen overtrekken blijkbaar, want op het moment dat je 7000 haalt en niet iets te laat schakeld slaat die terug naar 5500 ofzo.

Dus een bijkomende vraag, de motor kan je dus nooit kapot rijden? omdat die zichtzelf beveiligd tegen overtrekken?

  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Je kunt inderdaad wel doortrekken tot 7000 toeren, maar boven die 6500 heeft de auto niet meer het volle vermogen.

Dus het is op dat moment niet onverstandig om over te schakelen.

Wel wordt met die 7000 toeren de motor veel zwaarder belast natuurlijk!

Dus als je dat dagelijks doet rij je vanzelf dingen aan de motor kapot...

Altijd eerst de motor op bedrijfstemperatuur laten komen (dit is niet je temperatuurmeter alleen in het midden)

De temperatuurmeter verteld je wanneer je koelwater op temperatuur is, de motor heeft wel een paar kilometer extra nodig.

En dan mag je de auto natuurlijk wel geregeld op z'n fl*kker geven.

Geplaatst:

Ah ok, mja, ik wacht altijd langer dan de temperatuur van het water, paar kilometer extra hou ik rustig tot 4500toeren.

Stom dat ze dan tot 7000 toelaten als je em toch stuk kan rijden, hadden ze beter vanaf 6500 rood gezet, ik probeer meestal wel op 6500 te schakelen, maar die vliegt zo snel naar de 7000 en dan nog de ogen op de baan, je zou cameleon ogen moeten hebben :rolleyes:

Geplaatst:

post even wat foto,s en je vin nr

dan kunnen wij jouw z vermijden als ie ooit te koop komt :schater::schater:

weer zo,n afgetrapt ding :schater:

  • Administrator
Geplaatst:
post even wat foto,s en je vin nr

dan kunnen wij jouw z vermijden als ie ooit te koop komt :schater::schater:

weer zo,n afgetrapt ding :schater:

Idd :rolleyes:

Geplaatst:

Laat die Sharonees nou lekker zijn ZZZZ gebruiken waarvoor ie is gemaakt!

Lekker rammen anders kun je net zo goed een dafje kopen.

Geplaatst:

okok, 4500 is mss overdreven, ik rijd altijd onder de 4000 (dus rond de 3500) tot meter in het midden staat, vanaf dan ga ik tot 4500 voor paar KM en daarna trap ik pas door aan een rood ligt ofzo, want daar is net de fun in, niet 140 in 6de op de snelweg... Met deze temperaturen deze dagen en auto staat in de zon, gaat temperatuur ook veel sneller naar boven, in de winter deed ik er veel langer over met m'n Z3 ,15km voor ik echt gas geef en schakel ik altijd rond 3500. Beter zo? :ok:

Ik betrap me er wel op dat ik rustiger rijd dan met mn Z3 1.8... omdat het allemaal zo vlot gaat :rolleyes:

Geplaatst:
okok, 4500 is mss overdreven, ik rijd altijd onder de 4000 (dus rond de 3500) tot meter in het midden staat, vanaf dan ga ik tot 4500 voor paar KM en daarna trap ik pas door aan een rood ligt ofzo, want daar is net de fun in, niet 140 in 6de op de snelweg... Met deze temperaturen deze dagen en auto staat in de zon, gaat temperatuur ook veel sneller naar boven, in de winter deed ik er veel langer over met m'n Z3 ,15km voor ik echt gas geef en schakel ik altijd rond 3500. Beter zo? ;)

Ik betrap me er wel op dat ik rustiger rijd dan met mn Z3 1.8... omdat het allemaal zo vlot gaat :rant:

Klinkt alsof je beter voor een wat grotere motor had kunnen gaan. :) De M heeft een 8000 tpm redline, trouwens.

Geplaatst:

Gaat er nu niemand vertellen dat die ook lekker trekt to 6500 toeren in 1ste en 2de aan een licht waar je 90 mag? Waarom heb je dan een Z4 2.5, om braaf te rijden? Niet om af en toe sportief te doen?

Daarvoor koop je toch zo'n wagen? Een Honda S2000 gaat tot 9000rpm op een 4cylinder... Als de motor de specs heeft, waarom ze niet gebruiken? zodat de volgende eigenaar de motor splinternieuw heeft en jezelf geen plezier gunt? Er zijn mensen die een kussen op hun leren zetels leggen om ze dan heel mooi nieuw te verkopen voor een ander zijn plezier, lijkt me toch niet logisch.

En dan zijn er andere die zagen: die motor is lam gereden omdat de vorige er nooit hard heeft gepushed (als dat klopt) Dus iedereen is hier een brave burger en rijd er mooi langzaam mee als fiat punto...

Geplaatst:

ik geef best gas ga niet door tot boven de 60000 rpm. maar niemand kan zeggen dat ik m'n auto nooit optimaal heb gereden !

Geplaatst:
ik geef best gas ga niet door tot boven de 60000 rpm. maar niemand kan zeggen dat ik m'n auto nooit optimaal heb gereden !

60.000rpm.....dan heb jij mijn respect :):rant:

Geplaatst:

ja jonge gewoon een straalmotor met Vtec :rant:

neej type foutje moet kunnen toch :)

Geplaatst:
ik geef best gas ga niet door tot boven de 60000 rpm. maar niemand kan zeggen dat ik m'n auto nooit optimaal heb gereden !

Kan je een geluidsclipje hiervan opnemen? :)

Geplaatst:
Kan je een geluidsclipje hiervan opnemen? ;)

klinkt ongeveer zo bmrrrrrrrrr spssssssssssssssssssssssssssht kaboem :rant::)

Geplaatst:

Hij duikt bij 6500 rpm vanzelf in de toerenbegrenzer, dus geen probleem :) .

Remmen Schakelen is angst!

Geplaatst:

ik weet t niet hoor ik rijd maar gewoon !

ben me niet zo bewust van toerentallen,heb dan ook een aut5 dus dan heb je dr niet zoveel mee te maken

wel rustig aan tot de boel goed warm is natuurlijk

  • 4 weken later...
Geplaatst:

Gisteren gemerkt dat mijn auto in de 6 niet boven de 5000 toeren komt, terwijl het rode gebied pas bij 6500 begint. Zouden ze dat begrensd hebben of wordt de acceleratie op dat punt gewoon hemeltergend traag? Ik heb toch minutenlang plankgas gegeven.

Geplaatst:
Gisteren gemerkt dat mijn auto in de 6 niet boven de 5000 toeren komt, terwijl het rode gebied pas bij 6500 begint. Zouden ze dat begrensd hebben of wordt de acceleratie op dat punt gewoon hemeltergend traag? Ik heb toch minutenlang plankgas gegeven.

Ik denk dat ik me maar bij Sander aansluit wat betreft het vermelden van je chasis no. :rolleyes:

Geplaatst:
Gisteren gemerkt dat mijn auto in de 6 niet boven de 5000 toeren komt, terwijl het rode gebied pas bij 6500 begint. Zouden ze dat begrensd hebben of wordt de acceleratie op dat punt gewoon hemeltergend traag? Ik heb toch minutenlang plankgas gegeven.

Misschien handig om te weten wat de snelheid is... Er is ook zoiets als topsnelheid en da´s niet bij max. toerental. Op enig moment wordt het voor de motor teveel om de luchtweerstand te overbruggen. Dus reed je rond de 200, dan is de 2-liter behoorlijk aan zijn eind. Het kan ook zijn dat je de top haalt in de 5 en niet in de 6. De 6e versnelling is vermoedeljk voor economisch rijden en dan zijn de verhoudingen zodanig dat je geen topsnelheid meer kan halen, maar wel zuining kan toeren (overdrive van vroeger :rolleyes: ).

Begrenzer in de 6 bij 5k rpm is niet het geval.

Geplaatst:

Dit was inderdaad rond de 210 volgens de GPS. Dank voor de uitleg. :rolleyes:

En floor... de auto was eerst goed warm gereden en moet er volgens mij tegenkunnen om een tijdje snel te rijden. Zeker als je dus een stuk bij het rode gebied vandaan blijft.

Geplaatst:
Dit was inderdaad rond de 210 volgens de GPS. Dank voor de uitleg. <_<

En floor... de auto was eerst goed warm gereden en moet er volgens mij tegenkunnen om een tijdje snel te rijden. Zeker als je dus een stuk bij het rode gebied vandaan blijft.

Sorry ,ik was nog niet helemaal wakker :rolleyes:

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.