Ga naar inhoud

Banden op Z4 in Belgie


Sharonees

Aanbevolen berichten

Hallo,

Vandaag ging ik normaal mijn Z4 2.5Si kunnen hebben, maar wat blijkt, de wagen is afgekeurd wegens "banden afmetingen niet reglementair" en moet herkeurd worden (voorlopig groene kaart).

Nu vraag ik me af, wat voor banden er op een Z4 mogen. Het zijn geen originele BMW velgen, het zijn 19" baracudas, mat 245 banden op. Wat is hier niet reglementair aan en wat moet er gebeuren om de auto door de keuring te krijgen? Moeten er originele banden opgezet worden? of kunnen 19" maar moeten er andere banden opgezet worden? 235 ofzo?

Ik ben redelijk hard aan het stressen,zeker nu mn Z3 in panne staat momenteel en zonder wagen zit...

Hopelijk het juiste forumonderdeel <_<

Grtz

Chris

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Best even op het COC-document zien of die bandenmaat er toch niet op staat. Eventueel in het instructieboekje, hoewel ik vrees dat BMW de 19 duims velgen niet zal toegestaan hebben. Via een 'bandencalculator' zoals je hier vindt, kan je zien of de omtrek legaal is.

Vul gewoon de standaard bandenmaat in, en dan de gewenste, en je zal zien of ze wettelijk zijn.

Link naar reactie

Is het niet zo dat je in Belgie maximaal 1 inch wielmaat groter mag rijden dan de maat die er af fabriek op zat? Dus als vanuit de fabriek er 16 inch wielen onder zitten je maximaal mag gaan naar 17 inch? (uiteraard met behoud van dezelfde wielomtrek)

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

:fiew: ;)

België (is er leven op Pluto)

Waar kan ik heen, ik kan niet naar Duitsland

Kan niet naar Duitsland, daar zijn ze zo streng

Waar kan ik heen, ik kan niet naar Chili

Kan niet naar Chili, daar doen ze zo eng

'k Wil niet wonen in Koeweit

Want Koeweit dat is me te heet

En wat Amerika betreft

Dat land bestaat niet echt

Waar kan ik heen, 'k wil niet naar Noord-Ierland

Niet naar Noord-Ierland, daar gaat alles stuk

Waar kan ik heen, ik kan niet naar China

'k Wil niet naar China, dat is me te druk

'k Wil niet wonen in Schotland

Want Schotland dat is me te nat

En de USSSR

Dat gaat me net te ver

Refrein:

Is er leven op Pluto

Kun je dansen op de maan

Is er een plaats tussen de sterren

Waar ik heen kan gaan

Is er leven op Pluto

Kun je dansen op de maan

Is er een plaats tussen de sterren

Waar ik heen kan gaan

Waar kan ik heen, ik kan niet naar Cuba

'k Wil niet naar Cuba, dat is me te zoet

Waar kan ik heen, ik kan niet naar Polen

'k Wil niet naar Polen, daar gaat het te goed

'k Wil niet wonen in Lapland

Want Lapland dat is me te koud

En ik wil weg uit Nederland

Want hier krijg ik het benauwd

Refrein

'k Heb getwijfeld over België

Omdat iedereen daar lacht

'k Heb getwijfeld over België

Want dat taaltje is zo zacht

'k stond zelfs in dubio

Maar ik nam geen enkel risico

'k heb getwijfeld over België

'k stond zelfs in dubio

Maar ik nam geen enkel risico

'k heb getwijfeld over België

België

België

België

België

:unsure:<_< ;) :rockon:

Link naar reactie
Is het niet zo dat je in Belgie maximaal 1 inch wielmaat groter mag rijden dan de maat die er af fabriek op zat? Dus als vanuit de fabriek er 16 inch wielen onder zitten je maximaal mag gaan naar 17 inch? (uiteraard met behoud van dezelfde wielomtrek)

hier vind je de volledige reglementering omtrent verbouwingen en banden.

een bloemlezing:

Indien de gemonteerde banden niet overeenstemmen met één van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur dient de buitendiameter van elke band overeen te stemmen met de buitendiameter van één van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje of originele sticker van de constructeur met een tolerantie van -2% en +1,5%.

Indien de gemonteerde velgen niet overeenstemmen met de velgen vermeld in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of originele sticker van de constructeur worden deze aanvaard voor zover het spoor voor personenauto’s binnen de tolerantie van 2 % verhoging ten opzichte van het origineel spoor valt, 4% voor terreinvoertuigen.

De op éénzelfde as gemonteerde banden en velgen dienen dezelfde technische karakteristieken te hebben. Dit geldt specifiek voor het merk, de afmetingen, het laadvermogen en de snelheidsindex; symmetrische en asymmetrische banden mogen niet samen op één as voorkomen.

Banden met verschillende afmetingen op de voor- en achteras worden enkel aanvaard indien dit door de constructeur voorzien is in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of originele sticker van de constructeur. In dit geval moet de combinatie voor / achter opgegeven door de constructeur gerespecteerd worden.

OPMERKING: de combinatie van de snelheidsindexen S en T op één as is toegelaten voor de voertuigen ingeschreven voor de éérste januari 1995. Voor deze voertuigen mag het laadvermogen (LI) met één éénheid verschillen. Als voorwaarde wordt gesteld dat beide banden van hetzelfde merk zijn.

De banden mogen niet uit het koetswerk steken.

Kan er ook niks aan doen, ik ben hier ook maar geboren :unsure::rolleyes:

Link naar reactie
Is het niet zo dat je in Belgie maximaal 1 inch wielmaat groter mag rijden dan de maat die er af fabriek op zat? Dus als vanuit de fabriek er 16 inch wielen onder zitten je maximaal mag gaan naar 17 inch? (uiteraard met behoud van dezelfde wielomtrek)

Daar komt het in grote lijnen op neer.

Maar ik heb jaarlijks problemen omdat mijn QP uit Duitsland komt met 17" mischbereifung en men in hun computers steeds maar uitkomt op 16" 225 voor en achter. Dan moet ik natuurlijk ook weer mijn europees gelijkvormigheidsattest tonen om mijn 18" te verantwoorden. Maar uiteindelijk wordt ie zo goedgekeurd.

Link naar reactie
Dan moet ik natuurlijk ook weer mijn europees gelijkvormigheidsattest tonen om mijn 18" te verantwoorden.

dus montage van 17" wielen (stel dat je die nog hebt liggen op zolder :unsure: ) zou je die jaarlijkse discussie en ellende besparen? :rolleyes:

Link naar reactie

Volgens mij is het ook zo dat je enkel banden en velgen mag monteren die voorgeschreven zijn in het boekje van BMW.

Mijn schoonbroer / zwager verkoopt regelmatig tweedehands BMW's www.mv-cars.be en monteerd 19" velgen. Maar als hij naar de keuring gaat voor verkoop legt hij eerst de originele velgen erop anders is hij zowiezo afgekeurd. Bij mij liggen er vòòr 205/50 en achter 225/45 op, op originele 17" velgen.

Link naar reactie

Bedankt al voor de replies, op de site van goca had ik die info al gevonden, maar kom ik niet veel wijzer uit.

Volgens bmw mag er maximum 18 op volgens COC met bijvoorbeeld 225/40 R18 91W

Ik denk dat er momenteel 235/35 R19 91Y op zit (vanavond weet ik het zeker), ik heb geen flauw idee hoe te bereken, wat er mis zou zijn, de banden zouden te breed zijn? kunnen 19" dan wel?

Ze zeggen dat het eventueel wel kan, maar dan moet die gekeurd worden op tuning en dat kost geld, maar geen idee hoeveel...

hier is een sample van de banden, het zijn zeker dunlops en 235, mss dat er andere meer kunnen afleiden van de site van dunlop en even helpen rekenen :thumbup:

6389676391.jpg

Link naar reactie

Klik even op: "Via een 'bandencalculator' zoals je hier vindt" in mijn vorige post

Ook van hun website gehaald (tarieven punt 28): Opstellen TUNINGRAPPORT: € 7,00

Ik heb persoonlijk geen slechte ervaringen met technische vragen. Je vraagt naar de stationschef (dat is die die kan lezen en schrijven :schater: ).

Neen, serieus: je vraagt het gewoon aan die man. Hij zal zich vereerd voelen dat je met hen rekening houdt.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

na wat zoekwerk, mogen er 225/35/R19 wel op en vallen binnen de tollerantie...

Maaaar nu zit ik nog met de vraag van ET-waarde, volgens de wetgeving, als het geen originele zijn, mag het spoor van de auto niet meer dan 2% verhoogd worden, maar als ik ff reken met de data van COC, dan zou ik dus 3 mogen verbreden (as 1: 1473mm + 2% = 1502mm) ik zit nu nog mooi binnen de kasten, met andere ET-waarde, ik weet ni juist welke het zijn, ET40 of ET45 en 9 of 8inch breed (denk eerder 8), maar ruimte genoeg. Ze zeggen dat de spoorbreedte gemeten wordt van het midden van de band (klopt dit?), ik denk dat ik nu +/- 1.5 a 2cm meer naar buiten kom dan met originele velgen ET47. Dus als ik er 225/35/R19 opzet, zou alles dus in orde moete zijn?

Link naar reactie
Ze zeggen dat de spoorbreedte gemeten wordt van het midden van de band (klopt dit?), ik denk dat ik nu +/- 1.5 a 2cm meer naar buiten kom dan met originele velgen ET47.

Inderdaad, de spoorbreedte geldt van midden band (velg eigenlijk) tot midden andere band.

Om het eens in cm uit te drukken (spoorbreedte wordt in mm opgegeven): als je een 4cm bredere velg hebt, die 2 cm meer naar buiten komt, dan heb je nog steeds dezelfde spoorbreedte.

Link naar reactie
Ik word er zot van :rolleyes:

Als ge 'te zot' zijt om nog met die Z4 te rijden, stuur een PB, ok? :schater: :schater:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.