Ga naar inhoud

cuppen


Gast Gast_bob

Aanbevolen berichten

Zoals eerder op dit forum aangegeven heb ik last van trillingen in de auto alsof je over de witte strepen rijdt over de snelweg.

Banden zijn gebalanceerd een uitgelijnd. Het is nu wel minder maar nog niet helemaal.

Eigenlijk wil ik er helemaal vanaf omdat het volgens mij niet thuishoort in de auto.

Inmiddels heb ik een en ander gelezen over het zgn "cuppen" en dat dit veelvuldig zou voorkomen bij banden met V profiel.

Hebben jullie ervaring hiermee?

Het lijkt soms alsof de wiellager kapot is.

Morgenochtend gaat mijn Z3 naar de BMW dealer om al het andere uit te sluiten zoals bijvoorbeeld; kapotte schobrekers, stuurstangen, wiellagers etc....

Wat is jullie ervaring hiermee?

Is de enige oplossing nieuwe banden en zo ja welke???

Hoor graag jullie ervaringen.

Link naar reactie
  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Klinkt inderdaad als cuppende banden. Lijkt me vrij eenvoudig vast te stellen met behulp van je dealer: laat ze ff een setje andere wielen monteren, hebben ze vast wel ergens liggen. Heb je dan nog steeds last, dan weet je dat het wat anders kan zijn.

Wiellager lijkt me onwaarschijnlijk, maar dan moet hoorbaar/voelbaar zijn als je het wiel ronddraait (ff op een krik). Kortom, nog geen reden voor een dealerbezoek B)

Link naar reactie

Inmiddels staat de auto in de garage en ontving ik de mededeling dat het zeer waarschijnlijk aan de banden ligt. Gelukkig is het dus niet iets anders.

Om er helemaal zeker van te zijn zullen er vandaag andere wielen onder gaan om 100% zekerheid te krijgen.

De banden die er onder liggen zijn Michelin Sport 225/45-zr 17, met V profiel.

Verder heb ik nog contact gehad met bandenservice Nijhof. Deze heeft een nieuw soort machine om de band vrijwel 100% rond te maken. Uit het hele land komen ze naar Lichtenvoorde. Heeft iemand hier ervaring mee?

Nu heb ik mijn Z3 ongeveer 2 maanden en heb 6 maanden garantie.

Valt dit euvel cq de oplossing (misschien nieuwe banden) ook onder de garantie?

Ben in eerste instantie teruggegaan naar de garage. Zij hebben toen de wielen uitgelijnd en gebalanceerd. Het probleem werd wel minder maar was niet weg.

Als nieuwe banden dan de oplossing is, valt dit dan onder garantie?

Groet,

Link naar reactie
Inmiddels staat de auto in de garage en ontving ik de mededeling dat het zeer waarschijnlijk aan de banden ligt. Gelukkig is het dus niet iets anders.

Om er helemaal zeker van te zijn zullen er vandaag andere wielen onder gaan om 100% zekerheid te krijgen.

De banden die er onder liggen zijn Michelin Sport 225/45-zr 17, met V profiel.

Verder heb ik nog contact gehad met bandenservice Nijhof. Deze heeft een nieuw soort machine om de band vrijwel 100% rond te maken. Uit het hele land komen ze naar Lichtenvoorde. Heeft iemand hier ervaring mee?

Nu heb ik mijn Z3 ongeveer 2 maanden en heb 6 maanden garantie.

Valt dit euvel cq de oplossing (misschien nieuwe banden) ook onder de garantie?

Ben in eerste instantie teruggegaan naar de garage. Zij hebben toen de wielen uitgelijnd en gebalanceerd. Het probleem werd wel minder maar was niet weg.

Als nieuwe banden dan de oplossing is, valt dit dan onder garantie?

Groet,

Lijkt me wel dat dit in ieder geval wat coulance kan opleveren van je dealer. In 2 maanden kan je niet je banden zodanig verstieren dan je dit krijgt. Zijn er niet nieuwe banden gemonteerd toen je hem mee kreeg?

Meld wel bij je dealer dat je dit probleem hebt en ga het niet meteen ergens anders laten monteren.

Link naar reactie

Inmiddels ben ik gebeld door de garage. Zij hebben met andere wielen om de auto proefgereden. Auto is muisstil. Gelukkig zijn het geen andere problemen dan de banden. Met vermoed toch hoogteslag.....

Het zijn vrij nieuwe banden dus vraag ik mij af hoe dit kan komen?????

Nu weer terug voor de garantie. Jullie horen nader.

Groet

Link naar reactie

Hoogte slag is zelf wel te constateren, wiel net los van de grond en de looplamp erachter, dan zachtjes rondraaien aan de lichtspleet zie je het hhogte verschil.

In twee maanden je banden niet verpesten <_<:angry:

Kan in twee minuten en dan doen ze nog rustig aan. :o

Maar cuppen is waarschijnlijker, behalve de Z3QP rij ik ook motor en daar is het een bekend fenomeen, waar de het ene bandenmerk meer last van heeft dan de andere ( en dan hangt het ook nog een beetje van de motor af)

Hierbij treedt het vooral op bij de voorband tijdens remmen, bij (heel) hard remmen wordt het rubber naar achteren gedrukt en het rubber wat grenst aan een groef wordt in de groef gedwongen.

Dit deel slijt niet of nauwelijks, terwijl het rubber wat net achter een groef zit alle remkracht op neemt en wel slijt.

Op een gegeven moment lijkt het net of de band schubben heeft.

Bij de Z3 kun je het op nog meer manieren krijgen omdat de aandrijfkrachten ook niet misselijk zijn (bij de zescilinders dan :lol: (sorry geintje)), en de band in bochten ook fors zijdelings belast kan worden.

Een hoogteslag komt meestal niet uit de banden, die kunnen ze tegenwoordig aardig rond maken, eerder is het de velg, waarbij de auto een keer het decor in is gedoken. En een vlakke kant aan de band remmen lukt met ABS ook niet meer zo goed.

Grtzz JCK

Link naar reactie

In eerste instantie was ik gerust omdat het niet aan de auto bleek te liggen maar aan de wielen. Ook met het bedrijf waar ik de auto heb gekocht zal ik er wel uitkomen. Echter als het aan de velgen ligt, vind je de oplossing niet in nieuwe banden.

De reactie komt weer wel overeen met de reactie van de BMW dealer. Die vertelde dat hij hoogteslag bij deze banden die ook nog eens niet zo oud zijn, niet vaak is tegengekomen.

Enfin voordat de banden er omheen gaan eerst maar de velgen maar eens laten checken of deze rond zijn. Kan dit bij een bandenboer of moeten de velgen dan naar een velgendokter??

Groet maar weer...

Bob

Link naar reactie

Kan heel goed bij de bandenboer, ze zetten dan de kale velg op het balanceer apparaat en laten de velg draaien.

Een vast punt en een stift en je krijgt markers op de hoge punten, tevens vindt je het zwaarste punt van de velg, door hier rekekning mee te houden met de montage van de band hoeft er minder lood aan.

Grtzz JCK

Link naar reactie

As woensdag laat ik mijn banden "trimmen". Kijken of dit effect heeft.

Wel heb ik al contact gehad met de garage waar ik de auto heb gekocht.

Aangezien er vermoedelijk een deal uit zal rollen is het trimmen misschien voor mij goedkoper.

Ik houd jullie op de hoogte van het resultaat.

Groet

Bob

Link naar reactie

Inmiddels bij Nijhof banden te Lichtenvoorde geweest. Banden bleken echt niet rond te zijn. Qua rijgeluid is het stukken verbterd. Echter de trilling (cuppen?) is niet helemaal weg.

Dan toch nieuwe banden?

Bijvoorbeeld Michelin Premacy?

Groet

Link naar reactie

Banden: Goodyear Eagle F1 :blink:

Ik rijd zakelijk op Primacy's, maar prive zou ik die te duur vinden. En het is niet echt een supersportieve band.

Of je moet gruwelijk veel km's rijden (zoals ik zakelijk doe).

F1 is superband, heb hem op mijn M Coupe :(

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ivo,

Goodyear Eagle F1 banden hebben net zo als mijn Michelin Pilots ook een V profiel.

Deze banden hebben sneller last van cuppen. Met deze wetenschap is dit dan wel een verstandige keus??

F1 is gewoon de beste band (qua prijs/kwaliteitsverhouding) :(

En dat cuppen: ik heb er geen last van. Maar dat kan natuurlijk exemplarisch zijn :angry:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.