Ga naar inhoud

stuur


Bob01

Aanbevolen berichten

Geachte forumleden,

Na een ritje in de Z4 richting Amersfoort bestaande uit heel veel file helaas viel mij het volgende op.

Als ik recht uit stuur is er niets aan de hand maar als ik bv een lange flauwe bocht neem lijkt het erop alsof het stuur in die stand wil blijven staan.

Het lijkt net alsof ik even een tikje tegen het stuur aan moet geven en dan is het weer goed. Dus het eerste moment voel ik iets van een hapering of van een weerstand.

Begrijpen jullie wat ik bedoel en zo ja wie herkent dit?

Groet

Bob

Link naar reactie
  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geachte forumleden,

Na een ritje in de Z4 richting Amersfoort bestaande uit heel veel file helaas viel mij het volgende op.

Als ik recht uit stuur is er niets aan de hand maar als ik bv een lange flauwe bocht neem lijkt het erop alsof het stuur in die stand wil blijven staan.

Het lijkt net alsof ik even een tikje tegen het stuur aan moet geven en dan is het weer goed. Dus het eerste moment voel ik iets van een hapering of van een weerstand.

Begrijpen jullie wat ik bedoel en zo ja wie herkent dit?

Groet

Bob

Volgens mij is dit een probleem van te weinig toepoor

Ik denk dat je best de stuurinrichting eens laat uitlijnen

Link naar reactie

klassiek voorbeeld van de "sticky steering". Enige echte remedie is het stuurhuis (wat in de zzzz niet echt goedkoop is omdat het een "no service" onderdeel is met de servomotor geïntegreerd) te laten vervangen.

Heb je de zzzz al lang? Heb je dit probleem nooit eerder gevoeld? Normaal treedt het alleen op wanneer het stuurhuis echt warm wordt (in de zomer of op lange tochten).

Probleem is bij (de meeste) dealers gekend.

Link naar reactie
klassiek voorbeeld van de "sticky steering". Enige echte remedie is het stuurhuis (wat in de zzzz niet echt goedkoop is omdat het een "no service" onderdeel is met de servomotor geïntegreerd) te laten vervangen.

Heb je de zzzz al lang? Heb je dit probleem nooit eerder gevoeld? Normaal treedt het alleen op wanneer het stuurhuis echt warm wordt (in de zomer of op lange tochten).

Probleem is bij (de meeste) dealers gekend.

Goedemorgen,

Nee, dit is voor het eerst dat ik het merk. Mijn Z4 heb ik nog niet zo lang. Echt warm kan de auto niet zijn geworden van een ritje naar Amersfoort. Eind vorig jaar nog naar Zwitserland gescheurd en toen merkte ik ook niets. Wel vreemd dus.

Wat betekent dat een " no service" onderdeel?

Groet

Bob

Link naar reactie
Goedemorgen,

Nee, dit is voor het eerst dat ik het merk. Mijn Z4 heb ik nog niet zo lang. Echt warm kan de auto niet zijn geworden van een ritje naar Amersfoort. Eind vorig jaar nog naar Zwitserland gescheurd en toen merkte ik ook niets. Wel vreemd dus.

Wat betekent dat een " no service" onderdeel?

Groet

Bob

"no service" wil zeggen dat het geheel in de fabriek in elkaar wordt geperst. Er zitten onderhoudsvrij kogellagers in het systeem die niet kunnen "gesmeerd" worden achteraf.

Je mag 100% zeker zijn dat het hier effectief om een geval van de "sticky steering" gaat... spijtig genoeg. Bezoek aan de dealer is nodig en blijf volhouden dat men dit euvel onder garantie MOET oplossen: is immers een gekend probleem bij BMW.

Zie ook mijn post in een andere topic: klik

Wat je ook eens kan doen is hetvolgende: verwijder het paneel net boven de pedalen. 2 schroeven en 1 splitpen. Gemakkelijkshalve kan je ook het paneel onder het stuur verwijderen: stuur gans naar boven zetten en 1 schroef verwijderen.

Dan zie je het volledige stuurhuis zitten. Kijk nu even met een lamp tussen het stuurhuis en de servomotor of je geen geel vet ziet hangen: vele zzzz's beginnen op deze plaats immers het stuurvet te verliezen. Dit gebeurt enkel na vrij grote afstanden OF wanneer het warm weer is: het vet wordt dan immers dunner. Vanaf de moment dat er een kritische hoeveelheid van dit vet (ik spreek over enkele ml he) uit de kogellagers is verdwenen wordt de wrijving te hoog door de toegenome warmte met als gevolg bovenstaande symptomen. Herstelling volledig op je eigen kosten, moet je iets van een kleine 2000€ rekenen.

Hier zie je een héél klein beetje vet uit het stuurhuis komen:

kolom02.jpg

kolom01.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.