Ga naar inhoud

alternatief voor vervangen gordelgeleiders


deltomaso

Aanbevolen berichten

Na her en der op dit forum behoorlijk geschrokken te zijn van hoeveel werk het wel niet is om de gordelgeleiders te vervangen,

met de nieuwe gordelgeleiders naar de bouwmarkt op zoek naar alternatief bevestigingsmateriaal.

Uiteindelijk bij de diverse pluggen een heel aparte plug gevonden. Deze plug is van fischer en lijkt op een soort kurkentrekker.

Omdat de plug ook nog eens precies de dikte had van het gat in de metalen achterplaat van de gordelgeleider, leek dit mij

een nette oplossing.

De volgende werkwijze toegepast: Eerst met een houtboor en boormachine voorzichtig de oude afgebroken gordelgeleider

opengeboord. Voordeel van zo'n houtboor is het puntje en na wat zoeken kom je precies in het oude stangetje van de geleider

waar aan de achterkant de borgring zit. Er blijft nu een stukje plastic zitten. Druk de plug hier nu tegenaan en draai deze voorzichtig

met het meegeleverde tooltje door het leer en het achterliggende plaatje. Het restant stukje plastic zoekt vanzelf wel zijn weg.

Als de plug er goed is ingedraaid, voel je dit omdat hij niet verder wil en dat het metalen plaatje helemaal strak tegen het leer

zit aangedrukt. Niet te ver doordraaien want dan begint het leer wat op te rullen! Draai de plug voor de zekerheid nog even

3 slagen terug en giet wat 2 secondenlijm op de schoepen van de plug. Draai vervolgens snel de plug op zijn plek en trek

wel tijdig het tooltje uit de plug! Als de lijm per ongeluk een beetje aan de tool zit, zit deze meteen muurvast.

Nu nog even de gordelgeleider inkorten omdat deze meteen op de plug gemonteerd wordt met een parker, een gaatje

doorboren naar de andere kant en vanaf de zichtkant even met een ruimertje het gat mooi taps laten lopen voor de parker.

Schroef vervolgens de boel vast met 2 mooie zwarte parkers en voila, klaar! Niet te hard doordraaien, vast is vast, anders

loop je het risico dat het leer wederom wat begint te rullen door de kracht die erop gezet wordt! De parker moet overigens

wel dik genoeg zijn om ervoor te zorgen dat de plug wat gaat uitzetten, zodat hij achter het stalen plaatje van de gordelhouder

voor voldoende weerstand zorgt. Ik heb gewoon standaard gipsschroeven gebruikt vanwege de redelijk grove draad.

Het zit overigens als een huis! Niets op af te dingen.

Roep vervolgens je vriendin/vrouw met het verzoek of ze de auto kan komen uitzuigen, want die zit onder het zwarte slijpsel van de

oude gordelhouders.

Voordeel van deze werkwijze: Klaar in 15 minuten per kant, kosten 4,95 + 2 gipsplaatschroeven.

Nog een voordeel: Als ze weer afbreken zijn ze met 5 minuten vervangen

Nadeel: Je ziet nu 2 zwarte parkerkopjes zitten

Ik had nog wat foto's van plug en tussenresultaat gemaakt, maar krijg ze er niet bij deze mail meegepost.

Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Roep vervolgens je vriendin/vrouw met het verzoek of ze de auto kan komen uitzuigen, want die zit onder het zwarte slijpsel van de

oude gordelhouders.

Mooie uiteenzetting, met een vinnige, grappige opmerking op het einde toe. Humor kan je niet ontzegd worden <_<

Link naar reactie

Sjitterdesjit, je hebt helemaal gelijk Sledgehammer! Dacht ik eens een creatieve oplossing te hebben bedacht!

De pluggen lijken inderdaad heel erg op die ik gebruikt heb. Was absoluut niet de bedoeling hier

met andermans veren te gaan lopen pronken. Evengoed een prachtige beschrijving die jij weer doorzet.

Weinig aan toe te voegen en bedankt voor je snelle reaktie.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...
Was geen aanval hoor, knap dat je deze oplossing zelf gevonden hebt. Werkt vast goed anders kwam het idee niet van twee kanten. :muur:

Dat idee met die vrouw was trouwens wel orgineel en een prima toevoeging natuurlijk. :)

hoi ik heb ook aan alle twee kanten riem geleiders kapot ,,ik heb vandaag bij de bmw dealer de plastik geleiders besteld en ik ga ze proberen in te bouwen zo als het moet ,,word niet makkelijk maar ik ga de heel stoel slopen ,,en tegelijk moet ik ook de onderste plastik blokjes vervangen voor de beweging van mijn stoel die heeft 2 mm slijtage .ik laat jullie wel weten of dat te doen is.

Link naar reactie

Ik had dit nog niet eerder gelezen.(staat er ook nog maar 2 jaar)

Duidelijke omschrijving van wat je gedaan hebt. Zullen veel mensen wat aan hebben. Je stoel bijna slopen voor die k*tgordelgeleiders is voor veel mensen geen optie. Het zien van de parkertjes lijkt mij te doen. Hopelijk kun je je foto's nog plaatsen.

Leuk slot inderdaad zoals MdV al zei. Zo kan je vriend(in)/vrouw ook deelgenoot worden van de aktiviteit.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...
die pluggen noemen wij in de bouwwereld ,,wokkels,, :schater: ze zijn ook in het metaal te krijgen is misschien iets sterker !

gr Hans

bij ons thuis noemen wij DIT wokkels.....>>>>>wokkel.jpg

in metaal zijn ze niet te krijgen!!!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.